• Llll llll

    Geni

    Hej!

    OBS!!!! Jag vill inte skryta utan bara höra andras åsikter!

    Jag misstänker stark att min 11-åriga dotter är särbegåvad. För att hon:

    1. Har ett extremt högt IQ och får alla rätt på Mensa Provtest för vuxna.

    2. Hon har även löst en 4x4 Rubiks kub utan att någonsin sökt på internet eller frågat någon.

    3. Hon brukar göra storebrors matte diagnoser(8:ans) utan problem.(hon gör inte kapitlen)

    4. Hon kan göra gymnasium uppgifter i matte.

    Jag tror att hon är särbegåvad men lärarna verkar inte ta det på allvar. Så jag undrar, skulle du kalla detta särbegåvning?

  • Svar på tråden Geni
  • anon88

    Hej 

    Jag hade en kompis som var bättre än alla andra på matte. 

    Det han gjorde var att han gick igenom hela matte boken på sin fritid och då var lärarna tvugna och ge honom nästa års matte bok. Sen fick han gå till en special klass där han fick studera mattematik på gymnasienivå.. vad som hände efter det vet jag inte för han gick på en vanlig gymnasium efteråt. 

    Just i Sverige så tas inte sånt här på så stort allvar. tror att du måste ta tag i det själv och kanske skicka henne till en privat skola. Om du vill att de ska utmana och ta tillvara på hennes förmåga. 

  • anon88

    Här har vi mentaliteten att barn ska vara barn.. men utomlands så gör dem allt för att barnet ska nå sitt högsta potential. 

  • Aniiee

    Känns igen starkt. Jag var ungefär där när jag var 11 och började universitet när jag var 14.

    Vi flyttade till Japan bland annat för att jag skulle få en bättre skolgång än svenska "alla ska vara med/lika bra/dåliga, och om du är bättre än så får du sitta och rulla tummarna"-skolmentaliteten.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Llll llll

    Vilken bra idé! Tack! Har du något bra tips på privat skola inom Småland?


    anon88 skrev 2017-08-23 16:24:43 följande:

    Hej 

    Jag hade en kompis som var bättre än alla andra på matte. 

    Det han gjorde var att han gick igenom hela matte boken på sin fritid och då var lärarna tvugna och ge honom nästa års matte bok. Sen fick han gå till en special klass där han fick studera mattematik på gymnasienivå.. vad som hände efter det vet jag inte för han gick på en vanlig gymnasium efteråt. 

    Just i Sverige så tas inte sånt här på så stort allvar. tror att du måste ta tag i det själv och kanske skicka henne till en privat skola. Om du vill att de ska utmana och ta tillvara på hennes förmåga. 


  • Meriall

    Låter som det ja, iaf inom det perceptuella (allt du beskriver).

    Hur är hon med språk? Stort ordförråd? Kan läsa mellan raderna? Hur snabbtänkt är hon (löser hon mensas uppgifter innan tiden är slut? Uppgifterna är inte svåra men man har väldigt lite tid på sig)? Har hon bra arbetsminne? Hur många siffror kan hon komma ihåg i en serie om du säger dem i vanlig samtalstakt?

    (Prova först typ 4, sedan 5, sedan 6 etc och se hur långt hon kommer). Reagerar hon snabbt på händelser i vardagen tex telefonen ringer, svarar snabbt på tilltal etc.

    Frågar pga att det krävs en jämn begåvning för att vara särbegåvad, annars är det en enskild styrka.

  • anon88
    Llll llll skrev 2017-08-23 16:40:17 följande:

    Vilken bra idé! Tack! Har du något bra tips på privat skola inom Småland?


    sorry bor i Stockholm, men finns ju www.utbildningsguiden.nu/SE/SV/symbol.asp

    kolla om du hittar nåt där. tror det e lite skillnad på friskolor och privatskolor men vet inte riktigt hur stor skillnaden är. 
Svar på tråden Geni