• Äldre 24 Aug 10:43
    5027 visningar
    12 svar
    12
    5027

    Mat till kaninen

    Jag är uppvuxen med kaniner, men det är nu länge sedan jag hade någon.
    Bor nu dessutom utomlands och då blir frågorna lite annorlunda. :)

    Basfödan är ju egentligen hö. Men om den har tillgång till färskt gräs jämt, funkar det då lika bra som torkat hö?

    Går det att ge människans matrester till en kanin (finns ingen pellets här)? Grönsaker förstår jag ju. Men pasta? Bröd? Ris? Potatis? Och annat?

    Tänkte försöka hitta ett syskonpar: en hane (som vi kastrerar) och en hona.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Mat till kaninen
  • Anonym (T)
    Äldre 24 Aug 10:48
    #1

    Nej du kan inte ge matrester till kaninen i alla fall.

  • Glinda från Oz
    Äldre 24 Aug 10:53
    #2

    Ja, det går lika bra med färskt gräs och nej, du ska självklart inte ge matrester till din kanin.

  • Äldre 24 Aug 11:10
    #3

    Tack för svar!
    Men nej, för mig är det inte "självklart att man inte kan ge matrester". Då hade jag ju inte frågat. ;)
    Matrester jag syftar på är som skrivet tex. pasta, bröd, ris eller potatis. (Vet att många ger tex potatis och knäckebröd till sina kaniner - och det verkar funka bra?).

    Vi har inte tillgång till pellets här, därav frågan. Är osäker på om gräs och lite grönsaker räcker?

  • Anonym (rabbi­tlover­)
    Äldre 24 Aug 11:16
    #4

    Kaniner haqr extretm känslig matsmältning och kan lätt bli sjuka av för blöt mat t ex isbergssallader och gurka och sånt. De mår allra bäst av hö, kvistar, rötter, frön, nötter, morötter, pellets av god kvalitet. Undvik besprutad mat då den är farlig för kaninen. Skala frukter och grönsaker innan. Läs på om kaninens hälsa. finns mycket böcker och info på nätet:) Det är ett undebart, nyfiket och gosigt djur som blir som en liten familjmedlem:)

  • Glinda från Oz
    Äldre 24 Aug 12:22
    #5

    Pellets finns där du bor också, leta upp en djuraffär eller köp mat på nätet. Sök på zooplus och ditt land.

    Du kan också ge frön, havre, kvistar, frukt, grönsaker, örter, brännässlor och annat grönt. Ge inget kött, mjölk eller ägg, kaniner är veganer.

  • Äldre 24 Aug 12:37
    #6
    Glinda från Oz skrev 2017-08-24 12:22:50 följande:

    Pellets finns där du bor också, leta upp en djuraffär eller köp mat på nätet. Sök på zooplus och ditt land.

    Du kan också ge frön, havre, kvistar, frukt, grönsaker, örter, brännässlor och annat grönt. Ge inget kött, mjölk eller ägg, kaniner är veganer.


    Tack! Bra förslag!

    (Och nej, det går inte att köpa pellets här. Finns inte en enda djuraffär... och funkar inte med postförsändelse. Annars skulle vi naturligtvis välja den enkla vägen och bara köpa alltsammans... Pust...)
  • Äldre 24 Aug 12:38
    #7
    Anonym (rabbitlover) skrev 2017-08-24 11:16:46 följande:

    Kaniner haqr extretm känslig matsmältning och kan lätt bli sjuka av för blöt mat t ex isbergssallader och gurka och sånt. De mår allra bäst av hö, kvistar, rötter, frön, nötter, morötter, pellets av god kvalitet. Undvik besprutad mat då den är farlig för kaninen. Skala frukter och grönsaker innan. Läs på om kaninens hälsa. finns mycket böcker och info på nätet:) Det är ett undebart, nyfiket och gosigt djur som blir som en liten familjmedlem:)


    Tack!
  • Glinda från Oz
    Äldre 24 Aug 13:42
    #8
    sondika skrev 2017-08-24 12:37:45 följande:

    Tack! Bra förslag!

    (Och nej, det går inte att köpa pellets här. Finns inte en enda djuraffär... och funkar inte med postförsändelse. Annars skulle vi naturligtvis välja den enkla vägen och bara köpa alltsammans... Pust...)


    Vart bor du, Nordkorea?
  • Äldre 24 Aug 14:02
    #9
    Glinda från Oz skrev 2017-08-24 13:42:30 följande:
    Vart bor du, Nordkorea?
    Har du varit utanför Europa och Nord Amerika?  Jag skulle gissa att majoriteten av städer i världen inte har kaninpellets till försäljning. (Nej, jag bor inte i NordKorea. Men det jag frågade om vad vi kan ge en kanin FÖRUTOM pellets!)
  • Glinda från Oz
    Äldre 24 Aug 15:16
    #10
    sondika skrev 2017-08-24 14:02:52 följande:

    Har du varit utanför Europa och Nord Amerika?  Jag skulle gissa att majoriteten av städer i världen inte har kaninpellets till försäljning. (Nej, jag bor inte i NordKorea. Men det jag frågade om vad vi kan ge en kanin FÖRUTOM pellets!)


    De flesta länder som inte är diktaturer har ett fungerande postsystem.
  • Äldre 25 Aug 17:56
    #12

    Det går alldeles utmärkt att ge matrester då och då så länge det är SMÅ mängder. Se det som "godis" snarare än basföda så är det ok.

    (Våra kaniner får nån torkad brödbit ibland, vilket de tycker är jätteroligt att gnaga på, små mängder potatisskal, en liten äppelbit, osv.)

Svar på tråden Mat till kaninen