• Äldre 26 Aug 07:14
    2071 visningar
    9 svar
    9
    2071

    Farligt att sova så för hunden?

    Knäpp fråga. Men min hund har fått en sovplats i form av en trådback från garderoben. Har lagt tjockare tyg i och en kudde. Hon älskar den. Sover där varje natt. Det är bara det att den är i minsta laget.

    Det ser trångt ut. Hon lägger sig ofta väldigt böjd, i konstiga vinklar. Hon kan ligga någorlunda normalt. Inte utsträckt, men så som hon ofta självmant kurar ihop sig på golvet liksom. Det är bara det att hon ofta istället intar konstiga ställningar.

    Så det jag undrar är om det kan skada hennes muskler eller så? Hennes hållning? Att hon får värk? Blir stel?

    Hon är fullvuxen, gott och väl. Inte valp.

    Hon kan alltså sova var hon vill. I soffan, i hennes korg, på golvet. Men hon lägger sig gärna i korgen. Ofta växlar hon under natten mellan golvet och korgen. Så - kan hon få ha kvar korgen? Riskfritt?

  • Svar på tråden Farligt att sova så för hunden?
  • Äldre 26 Aug 07:26
    #1

    Nej det är inte farligt. Hunden kommer känna om det blir för obekvämt/trångt och ändra ställning eller plats.

  • Äldre 26 Aug 07:29
    #2
    Jasmin Karlsson skrev 2017-08-26 07:26:03 följande:

    Nej det är inte farligt. Hunden kommer känna om det blir för obekvämt/trångt och ändra ställning eller plats.


    Vad bra! För det ser så himla obekvämt ut, men man kan alltså vara säker på att de reglerar sådant själv? Så hon kan ha kvar sin korg? Den har ju liksom inga töjbara väggar.
  • Anonym (Nej)
    Äldre 26 Aug 07:39
    #3

    Det är inte farligt. Men jag hade personligen köpt en korg som passade hundens storlek.

  • Anonym (böjd)
    Äldre 26 Aug 07:41
    #4

    Jag tror du får ta med hunden till en hundpsykolog och reda ut varför hon sover böjd, det måste vara något från hennes barndom

  • Äldre 26 Aug 07:57
    #5
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-26 07:39:35 följande:

    Det är inte farligt. Men jag hade personligen köpt en korg som passade hundens storlek.


    Hon har en större mjuk bädd som hon ska få så fort hon slutat löpa Och hon har en fårpläd på golvet. Och hela soffan... men nog sjutton lägger hon sig i korgen...
  • Äldre 26 Aug 07:58
    #6
    Anonym (böjd) skrev 2017-08-26 07:41:45 följande:

    Jag tror du får ta med hunden till en hundpsykolog och reda ut varför hon sover böjd, det måste vara något från hennes barndom


    Det skulle nog bli dyrt. Känns billigare att köpa en bädd som hon inte kan böja sig i då
  • Anonym (Nej)
    Äldre 26 Aug 08:02
    #7
    Vixen90 skrev 2017-08-26 07:57:12 följande:

    Hon har en större mjuk bädd som hon ska få så fort hon slutat löpa Och hon har en fårpläd på golvet. Och hela soffan... men nog sjutton lägger hon sig i korgen...


    Ok då hade jag låtit hunden ha kvar korgen, det är som sagt inte farligt och hunden väljer ju själv att ligga där.
  • Äldre 26 Aug 08:14
    #8

    Mina hundar har alltid föredragit sovplatser/korgar med kanter, tror det inger dom nån form av trygghet. Fåtöljer, korgar, buren med en filt över (självklart utan dörr), dom har aldrig valt att ligga mitt på golvet eller i soffan. Ge henne ett alternativ i en större bädd med kanter och se vad hon föredrar.

  • Äldre 26 Aug 08:18
    #9
    Dexter dot com skrev 2017-08-26 08:14:01 följande:

    Mina hundar har alltid föredragit sovplatser/korgar med kanter, tror det inger dom nån form av trygghet. Fåtöljer, korgar, buren med en filt över (självklart utan dörr), dom har aldrig valt att ligga mitt på golvet eller i soffan. Ge henne ett alternativ i en större bädd med kanter och se vad hon föredrar.


    Bra förslag! Tack.

    Intressant också, för det lligger nog nåt i det med kanterna. Ju mer jag tänker på det så stämmer det att hon ofta ligger intill en vägg eller liknande. Trygghet låter rimligt.
Svar på tråden Farligt att sova så för hunden?