• Ananazz

    Akut hjälp? ''Emetofobi''?....

    - Hej. (är 12 år )

    Jag fick magsjuka mars 2017 för första gången, och spydde då för första gången (iallafall av vad jag kan komma ihåg) och det var väldigt jobbigt för mig. Efter det så oroade jag mig konstant för symptom för magsjuka och insåg senare att vissa saker kunde också göra så att man spyr. Undvek då olika sorters mat, platser, situationer och till och med rörelser för att jag var rädd att spy eller få magsjukan. Varje kväll har jag oroat mig och trott jag haft magsjuka! Och tro inte att jag gått helt problemfritt fysiskt, jag har konstant magont som förvärras på kvällen, illamående, tryck över halsen. ända sedan mars. Har heller inte vågat äta mig mätt mm för att det gjorde jag kvällen jag fick magsjuka. I början fick jag sånna ''attacker'' på kvällen så jag trodde jag skulle dö, det börjar alltid med: Oj.. jag har ont i magen... precis som!... *Hjärtklappning* * illamående* Som när... *Kallsvettas* ... *skakar*. * yrsel*. *.. *kan knappt andas*... och så.. Är också väldigt rädd för att bli matförgiftad.. Det har blivit mycket bättre nu men det plågar mig ändå enormt mycket. Nu så vågar jag knappt sova ensam för att ifall jag skulle spy så finns ingen där med mig.. jag vet att det är säkert urlöjligt men jag kan inte hjälpa det. Jag har skapat många ''ritualer'' som jag följer och om jag inte följer de får jag väldigt dåligt samvete och tror att jag blivit smittad. Kan knappt äta något som finns på ''Om du äter det här kanske du spyr'' listan som är tex:

    Tårta Ostbågar Chips Äpple Päron Banan Yoghurt Pizza Hamburgare Pommes Läsk Juice Restaurangmat med mycket MYCKET mera.

    Ritualer: :')
    Sov med huvudet 30 cm över madrassen vänt mot väggen.
    Tvätta alltid händerna efter rört vid något som andra kan ha rört vid.
    Tvätta händerna innan du äter. (vet at alla gör det men det blir som tvång.. ''om du inte gör dethär..'')
    Ligg alltid på vänster sida.
    Om någon sägar att den varit magsjuk håll dig borta från den så länge som möjligt.
    Kolla datumet på ALLT.
    Äter aldrig mat som gått ut fast de har varit ''fryst'' i frysen.
    Ät inte mat som går ut om 1 dag.
    Gå på toa varje gång det gör ont i magen.
    Sov aldrig ensam.. *skäms* :(
    Gör inte rörelser som gör så att magsäcken (far upp och ner??)
    Ät dig aldrig mätt.

    Eftersom detta är Sverige och vi har mat i skolan så är det hemskt. Blir skräckslagen när jag måste ta tallrikarna som ligger i en hög som andra kan ha rört på (små ungar, sjuka) eller besticken, glasen kanske någon till och med hostat eller nyst på maten/grönsakerna!! På lektionerna tänker jag på magsjuka/spy/matförgiftning 24/7 och kollar av vilka symptom jag har. Har berättat för ett par personer men det känns verkligen som att ingen riktigt förstår hur mycket det här plågar mig.


    Har pratat med skolkuratorn men det var mest bara prat som fick mig att känna mig lite bättre men på kvällen var det som vanligt, sedan pratade jag med en kurator från vc men ärligt talat var det löjligt, pratade knappt om det och det kändes som om de inte tog mig på allvar alls. Så slutade gå till dem.
    Magsjuka/matförgifting/ anledningar att spy är på min hjärna hela dagen lång och det gör mig galen, hatar det! Blir så ledsen av det dessutom.. hur ska jag göra? Vill hellre dö än att ha magsjuka och spy/spy..Har superont i magen just nu och oroar mig verkligen.. HUR KAN JAG FÅ HJÄLP MED DET HÄR? 
    Ibland har jag legat uppe till 4 och känt mig redo at.. ''försvinna?''..... Orkar inte något mer.. Får bara sådan ångest och klump känsla i halsen..
    Vad ska jag göra? Hjälper inte att jag ska till min pappa på söndag (varannan vecka ;-;) som jag hatar, där äter jag som en pinne och mår skit varje dag och varje kväll känns som 1 vecka.. Om jag ska vara ärlig så skulle den här situationen förbättras om jag fick bo heltid hos min mamma, men ingen lyssnar på mig *smh*..

    Är så trött på det här känner mig helt redo på att ge upp..Det här har förstört mitt liv.

    - :'C

  • Svar på tråden Akut hjälp? ''Emetofobi''?....
  • Meriall

    Prata med skolkuratorn, det är sånt här de är till för :)

    Var det första gången du blev magsjuk nu? I så fall var det förmodligen inte magsjuka utan matförgiftning. Magsjuka får man ofta vartannat- vart tredje år om man kan få det. Sedan är vissa immuna. Tror du kan ta reda på om du är det med test från apoteket. Matförgiftning är mycket värre än magsjuka så jag förstår om du fått tvångstankar och så av det. Men det är mycket ovanligt att få. Undvik mat som legat framme länge, som gått över bästföre-datum (inte om det varit fryst...) och dåligt tillagad kyckling, fläskkött och färs så borde du inte råka ut för det.

  • Meriall

    Läs om panikångest och tvångstankar/tvångshandlingar för det verkar vara vad du har. Det är panikångesten som gör att du får ont i magen och blir kallsvettig och det.

  • Ananazz
    Meriall skrev 2017-08-26 20:08:00 följande:

    Prata med skolkuratorn, det är sånt här de är till för :)

    Var det första gången du blev magsjuk nu? I så fall var det förmodligen inte magsjuka utan matförgiftning. Magsjuka får man ofta vartannat- vart tredje år om man kan få det. Sedan är vissa immuna. Tror du kan ta reda på om du är det med test från apoteket. Matförgiftning är mycket värre än magsjuka så jag förstår om du fått tvångstankar och så av det. Men det är mycket ovanligt att få. Undvik mat som legat framme länge, som gått över bästföre-datum (inte om det varit fryst...) och dåligt tillagad kyckling, fläskkött och färs så borde du inte råka ut för det.


    Blev smittad av min lillasyster, ja det var nog magsjuka, spydda bara 2 ggr dock.. men var sjuk i en vecka.
  • Meriall

    Mysko. Den vanligast magsjukan - vinterkräksjukan - är man oftast bara sjuk i 1-2 dagar. Har aldrig varit med om att någon (förutom förskolebarn) är sjuka en hel vecka. Matförgiftning däremot...

  • Ananazz
    Meriall skrev 2017-08-26 21:16:12 följande:

    Mysko. Den vanligast magsjukan - vinterkräksjukan - är man oftast bara sjuk i 1-2 dagar. Har aldrig varit med om att någon (förutom förskolebarn) är sjuka en hel vecka. Matförgiftning däremot...


    Men matförgiftning smittar väl inte?
Svar på tråden Akut hjälp? ''Emetofobi''?....