• scrapparlotta

    Katrinplommonjuice mot förstoppning?

    Min dotter på 11 år har varit förstoppad nu ett tag. Minst en vecka.. .kommer nån liten hård plutt ibland som hon kämpat ut...men allt kommer inte ut.

    Vi har testat päron till mellanmål och mer vatten...men funkar inte.

    Hur är det med katrinplommonjuice? Löser det upp det hårda? Hur mycket behöver hon i så fall dricka?

    Eller finns det nåt annat som gör att hon får ut det hårda bajset?

  • Svar på tråden Katrinplommonjuice mot förstoppning?
  • Pentra

    Sitter förstoppningen långt ner i tarmen så försök med ett lavemang; det borde lösa upp. Eller, svälj 5 ml magnesiumklorid-flingor; det verkar laxerande inom ett fåtal timmar, och det utan magsmärtor. ... Funkar inte detta så bör ni kontakta vården, med tanke på att hon dragits med detta i flera dagar. Väntar man för länge så kan tarmen bl.a. bli inflammerad, vilket absolut inte är bra. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • scrapparlotta
    Pentra skrev 2017-08-27 00:17:56 följande:

    Sitter förstoppningen långt ner i tarmen så försök med ett lavemang; det borde lösa upp. Eller, svälj 5 ml magnesiumklorid-flingor; det verkar laxerande inom ett fåtal timmar, och det utan magsmärtor. ... Funkar inte detta så bör ni kontakta vården, med tanke på att hon dragits med detta i flera dagar. Väntar man för länge så kan tarmen bl.a. bli inflammerad, vilket absolut inte är bra. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Ok...så plommonjuice funkar inte kanske....för sent? Vad är magnesiumkloridflingor? Aldrig hört....var köper man sånt? Men ja...annars får vi köpa lavemang....microlax som är bäst va?
  • Guldfiskskål

    För mig har psylliumfrö varit det bästa. Men då måste man dricka extra mycket vatten också - annars blir effekten det motsatta.

  • Themis

    Det finns en sorts granulatpåsar till större barn som heter inolaxol, detta hjälper tarmrörelserna.

    Gå till VC och få utskrivet så ni kan behandla under en tid om inte problemet försvinner med en omgång microlax.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Themis

    I vanliga fall räcker psylliumfrö (kallas även loppfrö) eller hela linfrön för många, jag äter det på yoghurt nästan varje dag.

    Undvik vitt bröd/bullar och banan.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Alana

    Jag brukar få ordentlig fart på magen om jag dricker mycket apelsinjuice, typ en liter eller mer, och det kommer ganska snabbt också. Det kan du prova att ge!

  • vipsan
    scrapparlotta skrev 2017-08-27 09:02:34 följande:

    Ok...så plommonjuice funkar inte kanske....för sent? Vad är magnesiumkloridflingor? Aldrig hört....var köper man sånt? Men ja...annars får vi köpa lavemang....microlax som är bäst va?


    Vill blev rekommenderade att ge Resulax istället för Microlax. Bättre att ge till barn pga mildare, Microlaxen kan svida i ändtarmen.
  • vipsan

    Glömde skriva, har hon varit förstoppad så länge är det bättre att ge ett lavemang istället för att experimentera med olika saker att äta. Man kan behöva ge lavemang under flera dagar också om bajset byggts på inne i tarmen. Hon behöver få ut proppen, sen kan man börja om och testa sig fram till vad som fungerar bäst lösande på hennes mage.

  • EvaMarianne

    Katrinplommonpuré och katrinplommonjuice (tetra finns på apotek) har alltid fungerat bra när sonen varit trög. 

Svar på tråden Katrinplommonjuice mot förstoppning?