• Solros4

    Hjälp! Någon med pcos erfarenheter?

    Hej!


    Började läsa lite i de olika trådarna här.


    Jag har sedan tidiga tonåren tyckt att jag varit mycket hårigare än andra tjejer och de har varit riktigt jobbigt på idrotten och även annars också eftersom jag har haft mycket ansiktsbehåring. Men jag har trott att de var normalt för mig eftersom alla ser olika ut fram tills i oktober/november förra året när jag blev trött på att ha massa hår överallt. Hade även börjat dejta under våren och jag kände att jag verkligen inte ville vara hårig längre, för vem vill dejta mig då liksom.
    Jag började med laserbehandling för att få bort hårväxten i ansiktet som syns mest, de var då när hon som skulle göra det berättade att de är hormonell hårväxt du har jag började leta efter vad de kunde vara på nätet.


    Hittade pcos och läste om det och hörde sedan av mig till vårdcentralen för att få en tid och kolla upp de. De kändes som de inte tog de på allvar och frågade varför tror du de?? Efter att tjatat lite så fick jag en tid om tre månader och blev sedan skicka till gynekologen för att göra ett ultraljud. De visade att jag hade blåsor på äggstockarna.


    Fick p-piller utskrivet för min pcos och att jag skulle gå ner i vikt. Och att jag skulle höra av mig om 6 månader för en nytt ultraljud och se om de gett något att äta dom. 
    Nu när jag ringde och ville ha en tid eftersom de gått 6 månader säger sköterskan att de inte gör såna återkontroller.
    (sa läkaren de för att bli av med mig just då bara??)
    Själv tycker jag att varken p-pillren eller laserbehandlingen har gett något resultat på hårväxten, och blåsorna måste jag ju ha en ultraljudstid för att kunna se.

    Jag tycker det är superjobbigt att va 23 år och ha problem med manlig hårväxt. Inte kunna bada eller gå med linnen eftersom de visar mycket av kroppen då.
    Och att man förhoppningsvis hinner få så mycket hjälp som möjligt innan de är dags att skaffa barn.
    Känner bara att de känns så onödigt att gå på p-piller om de inte hjälper mot hårväxten eller blåsorna på äggstockarna, vilket ja inte kan se själv liksom!

    Har någon av er någon läkare ni skulle rekommendera i Västra Götaland?Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Hjälp! Någon med pcos erfarenheter?
  • stor grön drake

    De flesta som söker för pcos vill bli gravida, därför är sköterskan inte van med din begäran. Ta kontakt på nytt, strunta i bakgrundshistorien och be att få boka in återbesöket läkaren begärde. Går de in i din journal ska det finnas anteckningar om det. Jag har själv fått vara väldigt "på" för att få mina årskontroller när de fallit ur rullorna.

    Vad har du ätit för p-piller? När jag fick mina skulle de vara testosteron-dämpande och det fanns inte så många på marknaden.

    Jag är själv förskonad från acne och generande behåring. Eller, jag får finnar om jag äter fel men inte så att det besvärar stort. Och jag är luden som en isbjörn på armarna (mycket mer än sambon) men håren är vita så de syns inte, bara när jag får gåshud som hela pälsen syns som en tjock matta. Min gyn sa förra veckan att det (acne + behåring) troligtvis beror på att jag är så ljus/blek.

    Däremot sa min gyn nu att man behandlar inte pcos om man som kvinna har menstruation minst 4 gånger per år (vill man bli gravid är det annat förstås). Jag blev väldigt chockad då detta var nytt för mig. Fick min diagnos som 19-åring och är nu 34 så jag har lite svårt att ta det till mig. Samtidigt börjar jag nu bli i den åldern när en PCO kropp börjar uppföra sig normalt så jag känner ingen panik just nu.

  • Jasmin Karlsson

    Dumt av sköterskan att avfärda dig. Du har ju fortfarande besvär! Ring igen och kräv ett nytt besök. Om de viftar bort det igen säger du att gyn har satt in en behandling som inte fungerar så därför behöver du ett nytt besök. Och/eller att du söker för hirsutism (ökad kroppsbehåring) och fortfarande har besvär av det. Om de hänvisar till vårdcentral eller liknande så är det inte dit du ska gå eftersom det är ett hormonellt/gynekologiskt problem.

  • Solros4
    stor grön drake skrev 2017-08-28 08:29:21 följande:

    De flesta som söker för pcos vill bli gravida, därför är sköterskan inte van med din begäran. Ta kontakt på nytt, strunta i bakgrundshistorien och be att få boka in återbesöket läkaren begärde. Går de in i din journal ska det finnas anteckningar om det. Jag har själv fått vara väldigt "på" för att få mina årskontroller när de fallit ur rullorna.

    Vad har du ätit för p-piller? När jag fick mina skulle de vara testosteron-dämpande och det fanns inte så många på marknaden.

    Jag är själv förskonad från acne och generande behåring. Eller, jag får finnar om jag äter fel men inte så att det besvärar stort. Och jag är luden som en isbjörn på armarna (mycket mer än sambon) men håren är vita så de syns inte, bara när jag får gåshud som hela pälsen syns som en tjock matta. Min gyn sa förra veckan att det (acne + behåring) troligtvis beror på att jag är så ljus/blek.

    Däremot sa min gyn nu att man behandlar inte pcos om man som kvinna har menstruation minst 4 gånger per år (vill man bli gravid är det annat förstås). Jag blev väldigt chockad då detta var nytt för mig. Fick min diagnos som 19-åring och är nu 34 så jag har lite svårt att ta det till mig. Samtidigt börjar jag nu bli i den åldern när en PCO kropp börjar uppföra sig normalt så jag känner ingen panik just nu.


    Tack för ditt svar :)
    Jag äter Cilest 28

    Så man får ingen hjälp om man har mens mer än 4 gånger per år? 

  • Solros4
    Jasmin Karlsson skrev 2017-08-28 08:56:13 följande:

    Dumt av sköterskan att avfärda dig. Du har ju fortfarande besvär! Ring igen och kräv ett nytt besök. Om de viftar bort det igen säger du att gyn har satt in en behandling som inte fungerar så därför behöver du ett nytt besök. Och/eller att du söker för hirsutism (ökad kroppsbehåring) och fortfarande har besvär av det. Om de hänvisar till vårdcentral eller liknande så är det inte dit du ska gå eftersom det är ett hormonellt/gynekologiskt problem.


    Tack för svaret :)
    Ja, de känns lite som att p-piller är deras lösning på de :/
    Och eftersom de inte hjälpte med laser och p-piller så finns de inte nått mer typ och göra enligt henne. Men jag fick inte sluta med p-pillren för de var bra för äggstockarna mena hon på.

  • stor grön drake
    Solros4 skrev 2017-08-28 09:14:52 följande:

    Tack för ditt svar :)

    Jag äter Cilest 28

    Så man får ingen hjälp om man har mens mer än 4 gånger per år? 


    Hm. När jag läser vårdguiden verkar det vara ett lågdoserat p-piller, med akne som en vanlig biverkning. Jag åt Diane ( www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Diane/ ) som är testosteron dämpande. Fråga din läkare om det.
  • Jasmin Karlsson
    Solros4 skrev 2017-08-28 09:18:57 följande:

    Tack för svaret :)
    Ja, de känns lite som att p-piller är deras lösning på de :/
    Och eftersom de inte hjälpte med laser och p-piller så finns de inte nått mer typ och göra enligt henne. Men jag fick inte sluta med p-pillren för de var bra för äggstockarna mena hon på.


    Hmm... jag vet inte om det finns fler behandlingar mot hårväxten, men om det var jag skulle jag ändå söka vidare, i så fall söka hjälp från nån annan läkare, kanske nån annan har fler idéer?
    P-piller är bra mot pcos, eftersom det hämmar äggblåsorna från att hopa sig och bli fler och fler och dessutom ger det regelbunden mens och det brukar ju dämpa de andra besvären... Det är inte bra att gå långa perioder utan mens (egentligen inte bra att livmoderslhinnan byggs upp utan att stötas ut - det ger en något ökad risk för cancer har jag läst).
  • Anonymoförvirrad

    Oj hoppas det har löst sig för dig! 
    Själv fick jag reda på att jag har Pcos för ett par veckor sedan och enda sedan dess har jag varit nere och konstant mått illa. Jag fick p-pillret Zyrona utskrivet. (Jag planerar inte att få barn just nu.)

    Gyn var väldigt trevlig men berättade inte så mycket, han ville även att jag om ca 8mån ska kolla läget, men då inte på sjukhuset utan hos en privatklinik. Jag sa att jag vill komma tillbaka, så vi får se hur det blir med det...
    Jag undrar vad ni gör med kosten, läst lite på olika forum att man ska käka LCHF, stämmer det? Själv har jag tappat all lust för mat. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, ska man ta kontakt med kurator, dietist?

Svar på tråden Hjälp! Någon med pcos erfarenheter?