• Cazandra

    nån med erfarenhet av att donera bröstmjölk?

    Hej. Ja fick en liten dotter för en vecka sedan och allt har gått så otroligt bra. Allt från förlossningen till hur vår dotter mår till amningen!
    Har tänkt en del på dem som inte har haft samma upplevelse. Tex de som föds förtidigt eller där mammorna inte kan få igång amningen. Så jag har bestämt att ja ska ta kontakt med "modermjölkscentralen" här i Göteborg så ja kan fa hjälp om hur jag ska kunna komma igång.

    Min fråga är om någon annan här har erfarenhet av att donera mjölk? Eller till och med om något har fått ta emot donerad mjölk? Hade varit kul att höra hur det gått för er!

  • Svar på tråden nån med erfarenhet av att donera bröstmjölk?
  • MrsAJ88

    Hej! Jag donerade mjölk i Göteborg en period efter att min dotter föddes. Ett enkelt sätt att göra gott på då det finns många små barn som behöver få donerad mjölk initialt, och de var väldigt glada på modersmjölkcentralen när man kom som ny donator. Lite pilligt med pumpande och liten bebis, men man får snart rutin på det. Lycka till och anmäl dig så snart som möjligt, eftersom man bara kan donera första tre månaderna efter barnets födelse :)

  • gruvan

    Jag donerade mjölk efter min son föddes för ett år sedan, i Stockholm. Man får fylla i hälsopapper och så får man inte ta smärtstillande, dricka alkohol osv. För mig dröjde det en månad innan jag kunde börja donera då jag fick en stor förlossningsskada och fasade ut smärtlindrande medicin under några veckor. Jag bor nära sjukhuset så jag gick dit och fick med mig burkar, etiketter och alkogel hem. Man fick låna bröstpump därifrån om man ville man jag använde hellre min egen som jag var van vid. Det blir ju ett litet projekt eftersom pumpens alla delar ska steriliseras innan varje pumpning, bröstvårtorna tvättas (för att ta bort det egna barnets saliv) och sprita händerna. Efter pumpningen samlade man all mjölk för en dag i en burk och när dagen var slut märkte man den med datum och ställde den i frysen. Nästa dag tog man en ny burk. Min son åt 1-2 gånger på natten så på morgonen var brösten sprängfyllda. Jag ammade honom från ena bröstet och pumpade sen det andra för att donera. Sov han mycket på dagen hände det att jag gjorde på samma sätt under dagen också. Man får liksom in en egen liten rutin på den biten också. Sjukhuset samlade in mjölken en gång varannan vecka så sista dagarna innan lämning var det rätt fullt i frysen! Jag brukade lämna mjölken själv, la den med frysklampar i en kylväska och gick upp till sjukhuset med det. Bor man längre bort kommer de och hämtar. När man lämnar in väger de mjölken innan de tar hand om den och så får man nya burkar med sig hem. Man får donera mjölk de tre första månader för sen ändras närinssammansättningen och passar inte nyfödda längre. Pengarna man får för donationerna får man när man donerat för sista gången och avslutat. För mig passade det jättebra att donera då jag ändå behövde pumpa en massa men vi kunde inte ta tillvara på mjölken då sonen hatade flaska. Känns ju hemskt att hälla ut mjölken när det finns en massa små som behöver den så att donera var verkligen toppen!

Svar på tråden nån med erfarenhet av att donera bröstmjölk?