• Anonym (Man är blind om man blundar)

    Gör jag fel som går vidare och ligger med en annan?

    För att göra en lång historia väldigt kort så har jag varit i ett förhållande i 6 år, de senaste 3 åren har jag mått otroligt dåligt på grund av förhållandet, så för 3 månader sedan valde jag att lämna min sambo som även är pappa till vårt gemensamma barn. Jag valde att lämna honom för att jag skulle börja leva för mig själv. Jag vela alltså vara ensam.

    Men i samma stund så mötte jag en person som visade sig vara min soulmate, och för första gången ser jag en framtid.

    Jag vill göra allt med denna personen, allt klickar så bra mellan oss. Jag bor fortfarande kvar med mitt ex, men vi gör ingenting tillsammans.

    Är det fel av mig att gå vidare så snabbt från ett sådant långt förhållande? För mig känns det ju som att jag lämnade detta förhållande för tre år sedan och sedan dess har jag bara försökt hålla ihop det med resultatet att jag gick sönder själv.

    Jag letar boende hela tiden, situationen just nu är ju inte optimal. Men jag älskar verkligen den här personen som jag har mött. Har någon varit i samma sits och hur gjorde ni? Följde ni hjärtat eller dumpade ni den nya?

  • Svar på tråden Gör jag fel som går vidare och ligger med en annan?
  • Gbeva

    Du gör absolut inte fel. Inget blir bättre för att man försöker rädda ett dött förhållande. Man måste se till att må bra själv för att kunna få andra att må bra. Var själv gift med min förra man när jag träffade min nuvarande man och det enda jag idag ångrar är att jag inte lämade min första man tidigare. Gjorde den klassiska dumheten att stanna kvar i tron att det var det rätta för våra barn. Som sagt en ren dumhet som ingen av oss måde bra av, speciellt barnen måde riktigt dåligt av detta.

  • Emerencia

    Finns inga regler kring hur snabbt som är ok att gå vidare. Ni kan fortsätta träffas men inleda något seriöst när du inte bor ihop med ditt ex tycker jag.

  • Carambolan

    Lämnade ditt ex också förhållandet för tre år sedan eller kom dumpningen som en chock för honom? Om han inte har haft samma tid som du att smälta uppbrottet tycker jag att det är respektlöst av dig att dra igång en ny relation mitt framför ögonen på honom medan ni fortfarande bor ihop. Sköt det i så fall väldigt snyggt så att han inte behöver se. Om ni båda är överrens om att er relation är överspelad och ingen sörjer det så är det väl bara att tuta och köra däremot.

  • Gbeva
    Emerencia skrev 2017-08-29 09:37:14 följande:

    Finns inga regler kring hur snabbt som är ok att gå vidare. Ni kan fortsätta träffas men inleda något seriöst när du inte bor ihop med ditt ex tycker jag.


    Om en relation har känts död i många år och man bor kvar av praktiska skäl men har gjort klart att relationen är död och att man letar annan bostad så finns det absolut ingen anledning att riskera en ny relation med att vara svår otillgänglig för den nya partnern under tiden. Lyssna mer till hjärtat än moraltanter som talar om hur man skal leva och sköta sina relationer är mitt råd.
  • Anders 386
    Gbeva skrev 2017-08-29 09:44:25 följande:
    Om en relation har känts död i många år och man bor kvar av praktiska skäl men har gjort klart att relationen är död och att man letar annan bostad så finns det absolut ingen anledning att riskera en ny relation med att vara svår otillgänglig för den nya partnern under tiden. Lyssna mer till hjärtat än moraltanter som talar om hur man skal leva och sköta sina relationer är mitt råd.
    Skål Instämmer. 
  • Anonym (Man är blind om man blundar)

    Jag har diskuterat detta med mitt ex flera gånger under dessa tre år, att det måste bli en förändring annars klarar jag inte av det. Så han har varit medveten om att det inte var bra mellan oss. Nu när jag lämnade honom för att jag fick nog, bad han om att jag skulle stanna, men jag vela inte göra det bara för att det var enklast för honom, bara för att han skulle må bra. Jag tänker inte visa öppet att jag har träffat en ny, jag har också ett barn att ta hänsyn till. Men så fort jag har fått ett nytt boende och allting har lugnat ner sig så tänker jag börja leva mitt liv för mig.

    Tack för alla svar, det känns bättre nu. Jag kanske inte behöver känna sån skuld trots allt. ????

  • Gbeva
    Anonym (Man är blind om man blundar) skrev 2017-08-29 11:05:44 följande:

    Jag har diskuterat detta med mitt ex flera gånger under dessa tre år, att det måste bli en förändring annars klarar jag inte av det. Så han har varit medveten om att det inte var bra mellan oss. Nu när jag lämnade honom för att jag fick nog, bad han om att jag skulle stanna, men jag vela inte göra det bara för att det var enklast för honom, bara för att han skulle må bra. Jag tänker inte visa öppet att jag har träffat en ny, jag har också ett barn att ta hänsyn till. Men så fort jag har fått ett nytt boende och allting har lugnat ner sig så tänker jag börja leva mitt liv för mig.

    Tack för alla svar, det känns bättre nu. Jag kanske inte behöver känna sån skuld trots allt. ????


    Klart att du inte skall känna någon skuld. Är dock bra att sköta det diskret tills det löst sig med bostad. Kanske kan ni täffas hos honom eller så är hotell eller campingstugor och liknande ett bra alternativ och då gärna på annan ort än bostadsorten. Har för egen del lite av ett rekord när det gäller kurser på kvällar och helger under de sista åren tillsammans med min förra man. Självklart var han inte dummare än att han fattade vad det handlade om och det är lika självklart att alla gånger han jobbade över inte var helt arbetsrelaterat utan ett sätt att hålla skenet uppe mot barnen.
  • Cadencee

    Jag valde att separera från pappan till mina två barn i början av februari. I slutet av april träffade jag min nuvarande för första gången, en månad senare var vi ihop. Flyttade till eget 1 april. Mina känslor har länge varit döda för barnens pappa så för mig är det inget konstigt att jag träffade en ny fort. Vi planerar för att jag ska flytta till honom i framtiden så nu är det röjning och renovering av hus som gäller så vi får plats 6 stycken då jag har två barn och han har två barn :)

  • Gbeva
    Cadencee skrev 2017-08-29 14:47:06 följande:

    Jag valde att separera från pappan till mina två barn i början av februari. I slutet av april träffade jag min nuvarande för första gången, en månad senare var vi ihop. Flyttade till eget 1 april. Mina känslor har länge varit döda för barnens pappa så för mig är det inget konstigt att jag träffade en ny fort. Vi planerar för att jag ska flytta till honom i framtiden så nu är det röjning och renovering av hus som gäller så vi får plats 6 stycken då jag har två barn och han har två barn :)


    Grattis. Hoppas att det går bra med renoveringen. Man mår så mycket bättre att leva i en levande och bra relation och det smittar av sig på barnen och andra som man har i närheteten.
  • Anonym (Micke)

    Jag var i samma situation som du för 5 år sedan.
    Jag och exet bodde fortfarande under samma tak medans jag väntade på
    lägenhetsinflyttning och tyckte jag skötte situationen diskret med den nya
    tjejen jag träffat.
    Inget är vattentätt och mitt ex fick reda på att jag träffat ny och var hos henne
    på helger och vissa kvällar.
    Hon blev helt vansinnig och kastade ut allt jag ägde i sopcontainer och
    i dag 5 år sedan lider vårt sammarbetsförmåga av denna kollaps.
    Hon vägrar samarbeta om något. Gör allt för att sabotera.

    Så, ja jag ångrar att jag inte tog det lite lugnare.

  • Cadencee
    Gbeva skrev 2017-08-29 15:07:49 följande:

    Grattis. Hoppas att det går bra med renoveringen. Man mår så mycket bättre att leva i en levande och bra relation och det smittar av sig på barnen och andra som man har i närheteten.


    Tack! Ja visst gör man det :) jag mår så mycket bättre nu än för bara några månader sen och det märks framförallt på min 4-åring som ändrat sitt beteende också.
  • Anonym (Man är blind om man blundar)
    Anonym (Micke) skrev 2017-08-29 15:39:04 följande:

    Jag var i samma situation som du för 5 år sedan.

    Jag och exet bodde fortfarande under samma tak medans jag väntade på

    lägenhetsinflyttning och tyckte jag skötte situationen diskret med den nya

    tjejen jag träffat.

    Inget är vattentätt och mitt ex fick reda på att jag träffat ny och var hos henne

    på helger och vissa kvällar.

    Hon blev helt vansinnig och kastade ut allt jag ägde i sopcontainer och

    i dag 5 år sedan lider vårt sammarbetsförmåga av denna kollaps.

    Hon vägrar samarbeta om något. Gör allt för att sabotera.

    Så, ja jag ångrar att jag inte tog det lite lugnare.


    Oj jag beklagar verkligen att det blev så. Fy vad hemskt. Men då känner jag att det är hos henne det brister. Om du hade valt att gå ifrån henne så var du inte otrogen. Men det är ju klart att det gör ont ändå. Jag hoppas att hon inser vad hon håller på med och att livet går vidare.
  • Anonym (Man är blind om man blundar)
    Cadencee skrev 2017-08-29 14:47:06 följande:

    Jag valde att separera från pappan till mina två barn i början av februari. I slutet av april träffade jag min nuvarande för första gången, en månad senare var vi ihop. Flyttade till eget 1 april. Mina känslor har länge varit döda för barnens pappa så för mig är det inget konstigt att jag träffade en ny fort. Vi planerar för att jag ska flytta till honom i framtiden så nu är det röjning och renovering av hus som gäller så vi får plats 6 stycken då jag har två barn och han har två barn :)


    Såna som du ger mig hopp, som vågar! Hur hanterade pappan det?
  • Cadencee
    Anonym (Man är blind om man blundar) skrev 2017-08-30 13:34:18 följande:

    Såna som du ger mig hopp, som vågar! Hur hanterade pappan det?


    Inte bra alls. Han menade att jag kastade vårt 8år långa förhållande i sjön om jag kunde hoppa i säng med någon 3 månader efter vår separation. Dock hade han ingen aning om att vi haft sex han bara antog det. Och för hans del var just sexet varit värst. Det är det han anspelar mot mig hela tiden. Så tyvärr tog han det inte bra men jag mår så otroligt bra nu så jag bryr mig inte även om vi har barn ihop.
Svar på tråden Gör jag fel som går vidare och ligger med en annan?