• Anonym (bagges)

Bröt ni bekanskapen när ni fick veta att era vänner röstade på SD? Varför?

Massor av mina Facebookvänner blev tokiga efter senaste valet och började sålla ut folk på sina listor som de upptäckt eller kom fram till hade röstat på SD i valet. Även face to face vänner som de träffat nästan dagligen och även släktingar har råkat ut för detta avbrytande av kontakt.

Har ni också gjort så här? Kan ni förklara varför? Är det för att ni anser de vara sämre människor för att de har "fel åsikt"? Eller vill ni inte bli sedda eller synas i Facebook-listan att ni har den personen som vän som ju röstat på SD?

Tycker inte ni det är lite sjukt att folk ska mobbas ut eller svartmålas bara för att de gjort det som alla har rätt till i ett demokratiskt samhälle, nämligen uttryckt sin åsikt och röstat enligt konstens alla medel i ett riksdagsval?

Tycker bara den här hetsjakten gått för långt. Sen om ni nu börjar spekulera kring mina åsikter, gör det i nån annan mörk del av landet tack.

• Svar på tråden Bröt ni bekanskapen när ni fick veta att era vänner röstade på SD? Varför?
  • Mila76

Eftersom SD mobbar ut och svartmålad människor med fel åsikter, fel läggning och fel hudfärg samt att så många av SD:s representanter är grovt kriminella förstår jag inte din upprördhet faktiskt. Tycker du att det är konstigt att människor väljer bort sådana som stödjer kriminella rövhattar?

Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Anonym (L)

Nej, ingen av mina vänner (mig veterligen) eller någon av mina nära och kära röstar på SD. Men hade jag fått vetskap om det så hade jag tagit avstånd. Kanske inte brytit kontakten helt men tagit avstånd hade jag absolut gjort. Vill inte ha nära kontakt med en person som stöttar ett facistiskt, sexistiskt eller homofobiskt parti.

Man får givetvis rösta på vad man vill, men andra människor får också välja att ha kontakt med vem man vill.

• Anonym (bagges)
    Mila76 skrev 2017-08-29 11:40:35 följande:

Eftersom SD mobbar ut och svartmålad människor med fel åsikter, fel läggning och fel hudfärg samt att så många av SD:s representanter är grovt kriminella förstår jag inte din upprördhet faktiskt. Tycker du att det är konstigt att människor väljer bort sådana som stödjer kriminella rövhattar?

Baserat på vilka källor? DN? SvT? AfToNbLaDeT? ExPrEsSeN?
  • Anonym (Eva)

Jag hade ett par Facebookvänner jag genast tog bort. Min man har två vänner som röstar på sd. Jag kan inte kräva att han bryter med dem men har sagt att de aldrig kommer hem till oss igen, vilket han förstår.

• Överste Senap

Ja, jag har brutit med en person pga av det. Skälet är helt enkelt att jag undanber mig personer med dylika värderingar från min omgivning.

• Mila76
    Anonym (bagges) skrev 2017-08-29 11:49:54 följande:

Baserat på vilka källor? DN? SvT? AfToNbLaDeT? ExPrEsSeN?

Baserat på verkligheten.
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Anonym (Me)
    Överste Senap skrev 2017-08-29 11:57:20 följande:
    Ja, jag har brutit med en person pga av det. Skälet är helt enkelt att jag undanber mig personer med dylika värderingar från min omgivning.
    Japp, jag med
  • NELJ

Nej jag har inte gjort det och skulle inte göra det heller om inte personen gick helt överstyr och blev öppet rasistisk. Jag delar inte alls SD:s värderingar men tror inte heller att den femtedel av svenska folket som kan tänka sig att rösa på dem är rasister. Däremot tänker vi olika kring vilka sammanhang som är ok att stödja och jag tar gärna en sån diskussion med dem om tillfälle ges. Att blocka och utesluta människor med en annan åsikt än den egna gör att man fastar i en filterbubbla och att de som utesluts fastnar i en annan. Ett vi och dem-samhälle är den perfekta grogrunden till populism vilket väl är det som vi har andra värderingar vill undvika?

• Anonym (mmm)

Jag hade tack och väldigt stillsamt med sånt på Fejan så jag har inte kapat någon. Har en släkting som förut la upp en hel del sd-sympatiskt på Fejan men han har slutat med det, troligen för att ha insåg att rätt många inte höll med honom och han valde då klädsamt att hålla det hemma på kammaren istället. Det uppskattade jag då jag själv heller inte försöker pådyvla folk åsikter som jag har. 

Svar på tråden Bröt ni bekanskapen när ni fick veta att era vänner röstade på SD? Varför?