• Äldre 29 Aug 15:47
    12146 visningar
    3 svar
    3
    12146

    Trött på att jobba som lärare.

    Jag är utbildad lärare, tog min examen 2012. Kan inte direkt säga att läraryrket var någon höjdare, som många andra i tidiga tjugo-årsåldern visste jag inte vad jag ville göra med livet så jag hakade på lärartåget. Utbildningen var rejält flummig men stundtals rolig, det var dock mindre kul att jobba som det då det är enormt påfrestande.

    Enligt en artikel publicerad i DN i maj 2013 nämndes det sex av tio lärare överväger att sluta sitt yrke och jag förstår dem.

    Frågan är bara vad man ska hitta på istället, jag bryr mig inte jättemycket om jag förlorar några tusenlappar i månaden. Jag vet redan nu att jag inte klarar av detta jobb tills jag är 65. Jag vill helst inte börja en ny utbildning, då jag är en bit över 30.

    Så någon som har något förslag vilka yrken som passar en person med lärarutbildning, och ni som är tidigare lärare - vad bytte ni till.

  • Svar på tråden Trött på att jobba som lärare.
  • Äldre 24 Oct 00:38
    #1

    Jag säger detta som f.d. gymnasielärare och det kommer svida men lärare behöver höra detta. Vad i helvete tänkte ni på när ni utbildade er in i denna bittra återvändsgräns? I synnerhet vänder jag mig till fridspedagoger, låg och mellanstadielärare, 4-9 lärare samt 7-9 lärare eftersom deras chanser att få jobb utanför skolan är nära noll. För många lärare med utbildningen ovan så var myndighetssfären en anhalt om de inte fick jobb. Idag tillsätter myndighetssfären förvaltningskunniga och förvaltningskunniga är jurister, statsvetare, nationalekonomer och en lång rad andra professioner även på låga nivåer i myndighetssfären. Farväl är den tiden då högstadieläraren kunde sätta sig på arbetsförmedlingen eller försäkringskassan. Idag anställer knappt skolinspektionen och skolverket lärare.