• Äldre 29 Aug 15:47
    12146 visningar
    3 svar
    3
    12146

    Trött på att jobba som lärare.

    Jag är utbildad lärare, tog min examen 2012. Kan inte direkt säga att läraryrket var någon höjdare, som många andra i tidiga tjugo-årsåldern visste jag inte vad jag ville göra med livet så jag hakade på lärartåget. Utbildningen var rejält flummig men stundtals rolig, det var dock mindre kul att jobba som det då det är enormt påfrestande.

    Enligt en artikel publicerad i DN i maj 2013 nämndes det sex av tio lärare överväger att sluta sitt yrke och jag förstår dem.

    Frågan är bara vad man ska hitta på istället, jag bryr mig inte jättemycket om jag förlorar några tusenlappar i månaden. Jag vet redan nu att jag inte klarar av detta jobb tills jag är 65. Jag vill helst inte börja en ny utbildning, då jag är en bit över 30.

    Så någon som har något förslag vilka yrken som passar en person med lärarutbildning, och ni som är tidigare lärare - vad bytte ni till.

  • Svar på tråden Trött på att jobba som lärare.
  • Äldre 24 Oct 00:38
    #1

    Jag säger detta som f.d. gymnasielärare och det kommer svida men lärare behöver höra detta. Vad i helvete tänkte ni på när ni utbildade er in i denna bittra återvändsgräns? I synnerhet vänder jag mig till fridspedagoger, låg och mellanstadielärare, 4-9 lärare samt 7-9 lärare eftersom deras chanser att få jobb utanför skolan är nära noll. För många lärare med utbildningen ovan så var myndighetssfären en anhalt om de inte fick jobb. Idag tillsätter myndighetssfären förvaltningskunniga och förvaltningskunniga är jurister, statsvetare, nationalekonomer och en lång rad andra professioner även på låga nivåer i myndighetssfären. Farväl är den tiden då högstadieläraren kunde sätta sig på arbetsförmedlingen eller försäkringskassan. Idag anställer knappt skolinspektionen och skolverket lärare.


     Varför anställa en lärare när du har professionella byråkrater utbildade på otaliga förvaltningsutbildningar? Marknaden vill absolut inte anställa er. Ni är duktiga på att formulera er i tal och skrift men ni måste också kunna någonting bortom att hålla koll på barn. Hur som helst. Hur hamnade jag i läraryrket.  Finansmarknaden åkte i toaletten när jag tog min civilekonomexamen och Fil.Mag. Jag ägnade ett par år slita mitt hår på jobb som jag kunde ha fått med enbart en gymnasieutbildning. Jag såg möjligheten att hoppa på ett av de här korta lärarprogrammen för personer med annan akademisk utbildning. Jag läste samtidigt upp behörighet i ytterligare ett ämne ämne under de här 1,5 åren. Efter lärarexamen arbetade jag i tre år som lärare.


    De första två åren spenderades på ett högstadium och sedan ett år på ett gymnasium. Jag antar att det senare var belöningen för allt slit på högstadiet. Jag skulle aldrig sätta min fot på ett högstadium igen. Sedan blev flickvännen gravid och jag insåg att jag nog sett nog av skolan. Vidare hade marknaderna vänt tillbaka men industrin kunde jag som sagt glömma. Jag sökte jobb som ekonomie-assistent på ett företag och gick ned från 29,000 kronor i månaden till 22,000 kronor. Jag arbetade med det i några månader innan jag fick ett projektjobb som analytiker på en konsultfirma. Min lön höjdes till 26,000 i månaden. När den projektanställningen upphörde fick jag ett arbete som kvalificerad handläggare i skolfrågor på en kommun och höjde min lön till 27,000 kronor. Jag arbetade med det i 1,5 år innan jag fick en tjänst som utredare på en statlig myndighet. Jag höjde min lön till 31,000 kronor i månaden. Tre år senare tjänar jag 37,000 kronor i och med mitt ansvar har växt. Jag tror dock inte jag kan komma så mycket högre än 39,999 i månaden om jag inte blir chef. Jag är dock rätt nöjd med lönen. Jag har inget att klaga på plus att arbetsbördan och arbetstakten är fasligt låg samt att vi enbart sitter två och två  i varje arbetsrum. 


    Tydligen är det lukrativt att gå tillbaka till läraryrket här i Stockholm. För en tid sedan svarade jag på en annons på en högstadieskola. De kallade mig på intervju. Det var mest på skoj för att se vad de skulle erbjuda mig. Först erbjöd de mig 28,000 kronor i månaden med motiveringen att jag inte hade arbetat på ett tag men de var villiga att förhandla upp lönen efter något år. Jag sade att jag tjänade 37,000 kronor i månaden och ville ha minst 40,000 kronor.  De tittade på mig som om jag var dum i huvudet och tyckte att jag skulle se det som ett kall. De erbjöd mig 31,000 kronor i månaden. Jag sade att medianlönen för en manlig högstadielärare är 38,000 kronor i Stockholms kommun. Jag är bra mycket välutbildad än majoriteten av högstadielärarna, har tre års erfarenhet från högstadiet gymnasiet, är behörig samt arbetat flera år privat och på myndighet.  Jag sänkte mitt lönekrav till 35,000 i månaden. De tackade nej och anställde en nyexaminerad istället. 

    F.d. högst 
    adiumoch gymnasielärare 

  • Äldre 24 Oct 00:49
    #2

    Finns ju gott om pedagogiska arbetsområden som inte är inom grundskola eller gymnasium, i t ex näringsliv, eller vuxenutbildning, körskola mm mm... Så det beror väl på vilka kompetenser man har, i och vid sidan om lärarutbildningen, och på vilka aspekter av lärarjobbet du inte gillar. Men jag tänker också på, är det främst yrket eller arbetsplatsen du är besviken på?

  • Äldre 16 Jan 20:01
    #3

    Konkret hur gör jag för att byta yrke, arbetar idag som grundskollärare och vill byta yrke. Är snart 45 år och är omskolad till lärare som jag är idag. Tidigare var jag kock. Men vill byta till någon annat, drömyrke vore att bli mäklare. Några tips och idéer?

    Bor i Stockholm.

Svar på tråden Trött på att jobba som lärare.