• Äldre 29 Aug 21:12
    3709 visningar
    0 svar
    0
    3709

    VAGGANDE, BÄRANDE, GUNGANDE, BABYFÖRÄLDRAR SÖKES TILL KONSTFILM!

     


    VAGGANDE, BÄRANDE, GUNGANDE, BABYFÖRÄLDRAR SÖKES TILL KONSTFILM!


     


    NÄR ETT BARN är mycket litet behöver det ofta bli buret för att vara nöjt, och ofta kräver det att den bärande föräldern guppar, vaggar, dansar, går i cirklar eller på tå. Detta gör att nyblivna föräldrar utvecklar ett mycket speciellt rörelsemönster.


     


    KONSTPROJEKTET Caring, Carrying undersöker fenomenet genom att placera en kamera hemma hos familjer med barn 0?6 månader. Föräldrarna trycker på ?rec? så ofta barnet behöver bäras (och som det är praktiskt möjligt) och rör sig sedan så som är bäst för barnet i stunden, med så liten medvetenhet om kamera och rörelser som möjligt. Kameran står hos familjerna i ungefär ett dygn och den tar inte upp något ljud.

    IDÉN TILL PROJEKTET fick jag när jag själv fick mitt första barn för drygt 2 år sedan. Jag slogs av att ingen berättat för mig hur mycket man behöver bära på en baby. Jag minns middagar guppandes på en pilatesboll med baby i bärsjal, otaliga rundor runt runt i vardagsrummet, dag och natt. Det är lite olika hur mycket man behöver guppa runt med sin nyblivna unge men jag har hittills inte stött på någon som inte vaggar alls och jag tycker det är himla spännande!


     


    VI HAR HITTILLS filmat hos 14 babys med familjer och vårt mål är 24 innan året är slut. Filmerna kommer att klippas ihop till en konstfilm menad att visas på galleri. Ev. Görs även en version för film/tv. Bakom projektet finns Maria Loohufvud, idé och regi, och José Figueroa, foto. Caring, carrying görs med stöd av Kulturbryggan.


     


    ALLA MEDVERKANDE får möjlighet att få sitt barns, eller sin familjs, porträtt taget av fotograf José Figueroa i samband med filmandet. De medverkande får bilden både digitalt och som en stor svartvit print.


     


    VILL DU VARA MED eller veta mer? Kontakta Maria Loohufvud på [email protected]. Eller skriv här i forumet så ska jag försöka svara på frågor! 


    Läs mer på www.caringcarrying.se.


Svar på tråden VAGGANDE, BÄRANDE, GUNGANDE, BABYFÖRÄLDRAR SÖKES TILL KONSTFILM!