• Äldre 30 Aug 14:04
    2414 visningar
    4 svar
    4
    2414

    Sen/utebliven leverans

    Jag beställde en färdigbyggd friggebod av ett företag och betalade handpenning på 25% den 3 juli -2017.

    När jag pratade med företaget sade de att det är 3, max 4 veckors leveranstid.

    Efter 4 veckor så kontaktade jag företaget igen och undrade var min friggebod är, då sa de att de hade haft problem med leverans av virke. Men de skulle sätta igång med min den veckan.

    Jag har försökt att ringa och skicka sms, och de svarar aldrig på telefon. Men ibland får jag ett svar på sms att den kommer nästa vecka. Så har jag fått 2 veckor i rad nu.


    Igår fick jag ett sms där ägaren skrev att han hade fått något virus!FörvånadNu börjar jag tröttna på att vänta ( de har ju gått över 8 veckor sedan beställning) och funderar på om jag kan häva köpet eller hur fungerar det? 

  • Svar på tråden Sen/utebliven leverans
  • Äldre 30 Aug 14:15
    #1
    latten skrev 2017-08-30 14:04:12 följande:

    Jag beställde en färdigbyggd friggebod av ett företag och betalade handpenning på 25% den 3 juli -2017.

    När jag pratade med företaget sade de att det är 3, max 4 veckors leveranstid.

    Efter 4 veckor så kontaktade jag företaget igen och undrade var min friggebod är, då sa de att de hade haft problem med leverans av virke. Men de skulle sätta igång med min den veckan.

    Jag har försökt att ringa och skicka sms, och de svarar aldrig på telefon. Men ibland får jag ett svar på sms att den kommer nästa vecka. Så har jag fått 2 veckor i rad nu.


    Igår fick jag ett sms där ägaren skrev att han hade fått något virus!FörvånadNu börjar jag tröttna på att vänta ( de har ju gått över 8 veckor sedan beställning) och funderar på om jag kan häva köpet eller hur fungerar det? 


    Ja, du borde kunna hävla köpet. Kolla ert avtal. Problemet kan vara att få tillbaka handpeningen.
  • Äldre 30 Aug 14:24
    #2

    Ja klart du kan häva köpet. Handpenningen kan bli svårt att få tillbaka. Men du ska såklart ha tillbaka det med. Men som sagt dom verkar inte allt för samarbetsvilliga.

  • Äldre 31 Aug 13:32
    #3

    Vad heter företaget?

  • Äldre 1 Sep 07:58
    #4

    Du måste ge företaget en rimlig chans att leverera. Ge tilläggstid att leverans måste ske innan ett visst datum och meddela samtidigt att du avser att häva köpet om leverans uteblir till detta datum. Se till att göra detta skriftligt och få någon slags kvittens. Eftersom detta kan komma att bli viktigt för att få tillbaka handpenningen så kan du överväga om du inte ska göra det med rekommenderat brev så du får kvittens den vägen.

    Därefter kan du begära att få handpenningen tillbaka. Om så inte sker kan du 

    1) den lätta vägen gå via ARN.
    2) stämma civilrättsligt i tingsrätten.

    Variant två kostar omkring 900 kr har jag för mig, men det är kostnad som du sen kan kräva företaget på. Så länge beloppet som ni tvistar om är under ett halvt prisbasbelopp (dvs. om handpenningen är under ca 22 000 kr) kommer det att hanteras som ett förenklat tvistemål och kostnaderna som du eventuellt riskerar är av tämligen blygsam karaktär. 

    www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/sen-leverans/

Svar på tråden Sen/utebliven leverans