• Äldre 30 Aug 20:06
    21093 visningar
    14 svar
    14
    21093

    Vad har ni för skor till barnen vinter/höst?

    Vinterskorna är inhandlade och dottern har gympaskor :)
    Men vad behövs där emellan?
    Goretex-skor? Fodrade gummistolar?
    Tänker främst på till dagis.

    Vad väljer ni och varför? :)

  • Svar på tråden Vad har ni för skor till barnen vinter/höst?
  • Äldre 30 Aug 20:09
    #1

    Är också nyfiken. Har en som är drygt ett år som går överallt så dags att fundera på det. Bor långt upp i landet dessutom.

  • Äldre 30 Aug 20:19
    #2

    Följer tråden och är också nyfiken på tips här. Har en 16-månaders och undrar vad som är smartast att införskaffa.

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 30 Aug 20:25
    #3

    Vi har haft gympaskor, gummistövlar på hösten och fodrade vinterkängor och fodrade gummistövlar på vintern.

  • Äldre 30 Aug 20:41
    #4

    Vi kör Viking gtx. Tex deras Ludo Mid. Lite högre sko och fodrad gummistövel när det är riktigt blött och lerigt. Gtx är ett måste för mina barn eftersom de leker i blött gräs, blöta löv osv och blir dyngsura direkt om fötterna i vanliga gympaskor då.

  • Äldre 30 Aug 20:44
    #5

    Vi har de senaste åren kört på fodrade gummistövlar från Viking och fodrade gympaskor. Vi bor i Skåne och här är typ Max -10 grader men någon enstaka dag med -15 till -20 grader.

    Snö brukar det vara några dagar.

    Jag lägger i en ullsula i gummistövlarna och sedan ullsockar på det. Mina kids har alltid varit varma om fötterna på vintern.

    Flera barn som har vinterstövlar som fryser om fötterna iaf.

  • Caramb­olan
    Äldre 30 Aug 20:44
    #6

    Vi brukar också köpa någon lite högre men ändå gympaskoliknande gtx-sko från Viking. Gummistövlar för regn. Om barnet ändå behöver byta storlek framåt senhösten brukar vi köpa fodrade, men om sommarstövlarna fortfarande passar får de leva med extra sockar tills vinterskorna kommer fram.

  • Äldre 30 Aug 22:30
    #7

    Goretex kängor när det börjar bli kallt, gympaskor, vanliga gummistövlar innan. På riktigt kalla vinterdagar eller när de ska typ ut i pulkabacken så är det äkta power boots som gäller, oslagbara!

  • elyse
    Äldre 30 Aug 22:37
    #8

    Vattentäta (eller i alla fall tåliga) kängor. I år blev det från Kavat. Silverfärgade med dragkedja på sidan och tunt fodrade.

  • Äldre 31 Aug 09:46
    #9

    i våras köpte vi goretex-gympaskor men de användes aldrig på dagis märkte vi.. De körde stövlar om det var fuktigt ute.
    Kanske hade vissa barn goretex och andra vanliga, då är det väl lättast att sätta stövlar på alla barn, kanske personalen tänkte..
    Eller så fattade de inte att det var goretex..

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 31 Aug 11:16
    #10

    Sonen (11 år) har mest haft vinterkängor från viking, kavat och pax. Vi är mest nöjda med viking. Nu för tiden är han inte ute så långa stunder vintertid vilket gör att vi vågar köpa lite billigare märken. Förra året hade han ett par kängor från stadium som verkade funka bra.

    Med 1,5-åringen har vi jätteproblem med att hitta skor som passar hennes breda fötter och kommer ta vilka vinterskor som helst, om vi hittar några. Förra året hade hon ett par kängor fån kavat som vi klippte upp på ovansidan vilket funkade sådär. Har någon haft samma problem så tar jag tacksamt emot tips.

  • JTo
    Äldre 29 Sep 15:37
    #11

    11åringen har salomon kängor i goretex eller stövlar nu.
    9åringen har också goretex men av märket viking + stövlar.
    6åringen har bara stövlar.

    När det blir kallare får 6åringen kanske fodrade stövlar eller bara tjoksockar, beroende på om det ryms eller inte.

    Alla tre kommer ha kouma med ullfoder i vinter.

    Bor i norrbotten.

  • Äldre 30 Sep 13:39
    #12

    Jag brukare köpa en gtx gympasko/känga med högre kant och tjockare sula än en vanlig gympasko till hösten. Samt köpa en par fodrade stövlar.

  • Anonym (lisa)
    Äldre 1 Oct 08:02
    #13

    Mina pojkar har dom senaste höstarna och vårarna haft gortex skor från Gulliver och sen ett par fodrade allvärdersstövlar från viking och sen på vintern kuoma skor...

  • Äldre 18 Oct 21:48
    #14

    Mina barn kör uteslutande Viking sedan tre år, innan dess hade jag Viking och har helt enkelt valt bort andra skor då de är bäst. 

    Har bra koll på deras utbud, rekommenderar i princip alla som heter GTX då de har Gore-Tex membran men för förskolegårdar är Play eller Playtime och Toasty och för hård lek på skolgård är Sludd riktigt grymma. Snygga varma sneakers med goretex är Moss Mid och Eagle. 
    För vintern kommer mina barn ha Istind, frostfighter och Nordlys. 
    De har sulor med naturgummi som ger bra fäste!

    20% rabatt fram till 22/10 med koden SV17BLOGG i Viking Footwears webshop på www.vikingfootwear.com

    Här tipsar jag om mina favoriter: 
    http://uppochhoppa.se/outdoor-och-familj/valj-host-och-vinterskor-med-20-rabatt/

Svar på tråden Vad har ni för skor till barnen vinter/höst?