• aanderssonn96

    Temp? Medicin?

    Ska bli mamma för första gången och massor av funderingar dyker upp, bland annat detta? 


    De få gånger man måste tempa sitt barn, ska man köra på en vanlig rumptemp från början då? Eller ska man köra med en under armen? Vilken temp rekomenderar ni? 


    Och när barnet blir sjuk, hur ger man på bästa sätt lindring? Genom suppar som finns att köpa? Eller ska man försöka ge flytande och hoppas att det går ner?

    Vad bör jag köpa? 

  • Svar på tråden Temp? Medicin?
  • Jag är bara jag

    Jag har aldrig tempat, men en rumptemp ger mest korrekt temp. Fanns ju bara såna på min tid så det måste ju gå lika bra idag tänker jag. Glad  Flytande Alvedon är bra att ha hemma. Vi har gett efter vaccination och vid tandgnäll. I övrigt har sonen varit frisk för vi undvek alla folksamlingar första halvåret som rekommenderat.

  • milli79

    Men tänk på att feber är kroppen sätt att "bränna bort skräp/infektionen" så ge aldrig febernedsättande om inte febern är farligt hög vilket den sällan är.

    Att öppna ett fönster och badda pannan med kallt vatten räcker långt vid feber. Amningen skyddar mot mycket och ger ett bättre immunförsvar.

    Vi tar aldrig tempen på barnen om de inte varit väldigt medtagna. Och Alvedon el liknande bör inte ges om inte barnet har väldigt ont. Finns vissa samband mellan astma och värktabletter.

  • Erizajo

    Tycker att en bra örontemp är enklast, det går fort! Suppar är ett måste! Hade flytande till mitt första med funkade inte alls, hon satte i halsen och kräktes varje gång! Och det smakar ju jättestarkt, inte gott om man bara är van bröstmjölk/ersättning!

Svar på tråden Temp? Medicin?