• Hundälskaren1

    Omplaceringshund kissar inomhus

    Hej Hopp!

    Jag och min sambo tog över en mops för 3 månader sedan som är 5 år gammal. Hon blev omplacerad på grund av att de inte hade tid för henne. Enligt ägaren så skulle hon vara komplett enligt en 5 årig hund, men tösen kom inte när vi ropade, och kunde varken sitt eller ligg.
    Alla dessa problem är något vi har lyckats lära henne efter ett hårt jobb med henne, men vi har ett problem som kvarstår.

    Hon kissar inomhus. Enligt tidigare ägaren var hon rumsren men jag är högst skeptisk till om det faktiskt stämmer. Första månaden kissade hon inne hela tiden, säkert en gång i timman, i protest såklart då hon var osäker i sitt nya hem. Men nu har vi jobbat jättehårt med det och på mornarna väcker hon oss när hon vill gå ut. Hon kissar fortfarande inne men det är ca 1 gång var 3:e dag. Hur får man henne att bli helt rumsren? 

    Hon har ju ändå börjat förstå att hon ska säga till och det gör hon när vi är hemma. Hon kissar inne när vi lämnar henne i ca 1 timma samt att hon kissar inne när vi typ klippt klorna eller badat henne. Nyss hade vi en situation då vi gick ut och gick med henne och en timma senare satte hon sig och kissade i sängen bredvid oss.

    Hur ska vi hantera detta och hur ska vi göra? Är det någon som har några tips eller erfarenheter?

    Vi har lagt tidningspapper vid dörren samt att hon bara får "skäll" när vi tar henne på bar gärning. Vi går ut med henne med jättetäta mellanrum, ca 2-3 timmars mellanrum.


    Väldigt tacksam för svar!

  • Svar på tråden Omplaceringshund kissar inomhus
  • Anonym (Kanske)

    De är svårt, men de ska gå. Jag skulle tro att hunden känner sig osäker, därför gör han/hon de inne ibland. Orolig, rädd, osäker, saknad. Men de tror jag redan ni listat ut.

    Varenda gång hunden kissar ute, klappa hen och säg "bra att du kissar ute" och när hunden kissar inne säg till om att hen inte får göra de INNE. Och gå direkt ut med hunden. De viktigaste är att du uppmuntrar till att hunden ska göra de ute samt alltid tar ut hunden direkt när olyckan skett inne. Den rundan behöver inte vara längre än 5 minuter. På lång sikt så hjälper de förhoppningsvis

  • Aniiee

    De allra flesta omplaceringar behöver börja om rumsrenheten. det tar oftast inte lika lång tid som med en valp, men det brukar behövas. Så behandla henne som en valp i sammanhanget.

    Testa att göra "kissa" till ett ute-ord. Säg till hunden när ni är ute att gå och kissa, uppmuntra det, liksom, som med ett barn som ska lära sig gå på pottan, och beröm när hon gör det. Använd inte ordet inomhus. Och skäll inte på hunden om hon gör något inne, även om det inte är allvarigt skäll och även om det bara är på bar gärning. Bara städa upp.

    Det är ju bra att hon har börjat säga till i alla fall, då är ni på rätt väg. Jag tror att det är mer tålamod ni behöver, och annars gör ni i princip vad som är rätt för hunden. Hennes takt är bara aningens långsamare än ert tålamod =P

    Det är mina tankar, i alla fall.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Dexter dot com

    Sluta "skäll" på hunden när det sker en olycka inne, det gör hunden bara mer osäker och stressad. Att hon kissar inne när hon lämnas ensam tyder på stress och osäkerhet så börja om helt med ensamhetsträningen. 2-3 timmar är inte jätteofta för en stressad och osäker hund så börja med att gå ut med henne oftare.
    Är hon undersökt hos vet för Uvi, urinsten mm?

  • viseversa

    Hon har ju uppenbarligen blivit väldigt försummad i sitt förra hem. Nej hon var inte rumsren där heller men det säger dom såklart inte till er. Dom sket i att träna på det när hon var valp. Ni får helt enkelt börja om. Ut och kissa efter vila efter lek efter mat. Bär ut henne och sätt ner henne ute och godis när hon kissar ute. Kissar hon inne lyfter ni upp henne och bär ut henne och visar att "här ska du kissa" det kräver en massa träning. Men det är klart det går att få henne rumsren. Även fast hon är 5 år.

  • viseversa

    Och skäll inte. Det hjälper inte. Det gör henne bara med osäker. Ta bara upp henne och ut. Och städa upp kisset inne utan att göra en sak av det.

Svar på tråden Omplaceringshund kissar inomhus