• absalon

    flaggkonstverket

    Konstverket på Sergels torg med svensk flagga på krokig stång väcker folkvreden. En kristdemokratisk politiker. har redan protesterat mot  montaget.
    Stor konst eller ej? Om 50 eller 100 år vet vi svaret. Åtskilliga verk i konsthistorien vållade mest vrede och indignation, när de först presenterades. Man får vänta och se.
    Vi, som sysslar med psykoanalys, förstår omedelbart att konstnären är en ytterst kluven person. Han är uppenbarligen svensk nationalist och vill föra fram vår svenska flagga i kamp mot tidens globariseringstendenser.
    Men samtidigt fruktar han med rätta konstbranschens svåra vänstervridning, där Sveriges flagga inte står så högt i kurs. Genom att montera flaggan på en hårnålsböjd flaggstång, lurar han vänsteropinionen att tro, att hans konstverk är avsett som en kritik mot den svenska nationalismen. I och med att den politiska högern börjat protestera mot montaget, riskerar konstnären inte längre att bli utmålad som blågul nationalist av konstvänstern.
    Ett smart taktiskt grepp i en svår situation.Cool

  • Svar på tråden flaggkonstverket
  • Queennr1

    Jag kunde komma på många intressanta tolkningar av konstverket. Tyckte det var bra.

    Sen är det ju så att jag iof inte ens skulle bry mig om man ens torkade arslet med svenska flaggan.

    Dyrkar inte döda föremål och vad mig anbelangar får man göra vad man vill med "heliga" föremål. Bränn hur mycket flaggor, biblar och koraner man vill. Inte värre än att kasta en upplaga av Aftonbladet eller ett par gamla gardiner i brasan.

    Som sagt. Döda ting utan egenvärde.

  • K Kalle

    Min första reflektion är att om man gjort likadant med en iransk eller saudiarabisk flagga hade konstnären behövt livvakt dygnet runt.

  • CarinaL26
    K Kalle skrev 2017-08-31 08:11:28 följande:

    Min första reflektion är att om man gjort likadant med en iransk eller saudiarabisk flagga hade konstnären behövt livvakt dygnet runt.


    Och hade det varit rätt eller fel tycker du?
  • K Kalle
    CarinaL26 skrev 2017-08-31 08:21:52 följande:
    Och hade det varit rätt eller fel tycker du?
    Verkligen inte! Olika folk är olika stingsliga och vissa flaggor går att "skoja med" och andra inte (tydligen).
  • absalon
    Queennr1 skrev 2017-08-31 06:34:44 följande:

    Jag kunde komma på många intressanta tolkningar av konstverket. Tyckte det var bra.

    Sen är det ju så att jag iof inte ens skulle bry mig om man ens torkade arslet med svenska flaggan.

    Dyrkar inte döda föremål och vad mig anbelangar får man göra vad man vill med "heliga" föremål. Bränn hur mycket flaggor, biblar och koraner man vill. Inte värre än att kasta en upplaga av Aftonbladet eller ett par gamla gardiner i brasan.

    Som sagt. Döda ting utan egenvärde.


    Ditt problem är att en förkrossande majoritet inte tycker som du. Om du på offentlig plats använder svenska flaggan som du beskriver i ditt käcka inlägg, så riskerar du faktiskt åtal och straff.
    Vilket förmodligen korrigerar ditt beteende, eller hur?Cool
  • Queennr1
    absalon skrev 2017-08-31 10:39:44 följande:

    Ditt problem är att en förkrossande majoritet inte tycker som du. Om du på offentlig plats använder svenska flaggan som du beskriver i ditt käcka inlägg, så riskerar du faktiskt åtal och straff.

    Vilket förmodligen korrigerar ditt beteende, eller hur?


    Att folk har avvikande åsikt är inget som helst problem för mig. Situationen kommer heller aldrig uppkomma, eftersom jag är helt oengagerad i flaggan och således inte har något behov av att använda den som statement i publika sammanhang.
  • Queennr1

    Min egen tolkning av konstverket var förövrigt en slokande sorgsen flagga, tyngd av världens elände och neddragen av Sverigefientliga krafter som drar dess namn i smutsen.

  • cb66
    CarinaL26 skrev 2017-08-31 08:21:52 följande:
    Och hade det varit rätt eller fel tycker du?
    Vilken jävla tur att vi bor i Sverige där vi kan använda våra artefakter fritt i konsten. 
  • absalon

    Riktigt kul med en kulturyttring som faktiskt engagerar folk. Alltför många av nutidens konstverk möts med entusiasm av en liten kulturelit - och komplett likgiltighet av folket i övrigt.
    Mannen bakom flaggkonstverket på Sergels torg gratuleras! Det är inte många konstnärer förunnat att lyckas i ambitionen att väcka vreden.
    Publikens likgiltighet är alltför många nutidskonstnärers arvedel
    Konstens uppgift är inte att vara vacker - utan att utmana likgiltigheten. Publikens reaktion - positiv eller negativ - är konstnärens belöning.Cool

  • misil

    Tycker den är bra,tolkar den som att Sverige en gång var en stolt nation med flaggan i topp men numer är en stukad nation pga idiotisk postmodernistisk identitetspolitik och påtvingad s.k värdegrund. 
    Bra konst öppnar upp för olika tolkningar,propaganda/politisk konst brukar oftast vara endimensionell som inte öppnar upp för detta.
    Håller förövrigt med vad en skriver i tråden att döda ting som den svenska flaggan ska man självklart få göra vad man vill med,även torka sig i arslet med.
    Det som är tråkigt med vår samtidskonst som lyfts fram som provokativ är att den endast får vara det inom vissa uppsatta normer dvs den måste ha ett feministiskt,antirasistiskt eller hbtq perspektiv annars får den varken uppskattning inom media eller finansieras genom skattemedel,och man kan fråga sig hur provokativ sådan konst egentligen är som slickar kulturetablissemanget i röven och följer dess normer.

  • absalon
    misil skrev 2017-08-31 12:09:58 följande:

    Det som är tråkigt med vår samtidskonst som lyfts fram som provokativ är att den endast får vara det inom vissa uppsatta normer dvs den måste ha ett feministiskt,antirasistiskt eller hbtq perspektiv annars får den varken uppskattning inom media eller finansieras genom skattemedel,och man kan fråga sig hur provokativ sådan konst egentligen är som slickar kulturetablissemanget i röven och följer dess normer.


    Ja, den slokande flaggstången på Sergels torg har alldeles uppenbart en klart feministisk tolkning. Det är dålig stake i de svenska männen nuförtiden.
  • cb66
    absalon skrev 2017-08-31 10:39:44 följande:
    Ditt problem är att en förkrossande majoritet inte tycker som du. Om du på offentlig plats använder svenska flaggan som du beskriver i ditt käcka inlägg, så riskerar du faktiskt åtal och straff.
    Vilket förmodligen korrigerar ditt beteende, eller hur?Cool
    Lite sen diskussion men menar du att alla som springer runt med flaggan om halsen eller skriver ortsnamn på den skall straffas?
Svar på tråden flaggkonstverket