• Lucy Cat

    Ärvt ett hus, vill avhysa boendeperson

    Jag har ärvt ett hus av min far som avlidit.

    Tanken är att jag ska flytta in där istället, men för tillfället bor min fars sambo kvar i huset.

    Hon står i lägenhetskö, även till äldreboende, men köerna är flera år och hon är precis uppskriven på kö..

    Socialtjänsten hjälper inte till eftersom att hon nu har ett boende och hon anses vara för frisk för äldreboende.

    Vi funderade på att "avhysa" henne. Om vi anmäler skriftligt till socialtjänsten att jag vid årsskiftet ämnar att avhysa henne från huset, kan de kanske hjälpa till då?

    Eller hur ska vi gå till väga? Huset är för stort för henne att ensam ta hand om, och jag går back genom att behöva ta hand om huset och mitt egna hem samtidigt.


    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Svar på tråden Ärvt ett hus, vill avhysa boendeperson
  • sextiotalist

    Jag tror man kan säga upp ett sådant kontrakt om man har som syfte att bo där själv. Det är inte helt enkelt, du får nog be en jurist att skriva en sådan uppsägning.

    Sedan kan hon ha ett kontrakt som innebär att hon har långtgående besittningsrätt.

    Avhyser är nog inte aktuellt såvida hon inte vägrar trots en giltig uppsägning.

  • äldreochklokare

    så mitt i sorgen ska hon bli av med sitt hem också? 

  • Lucy Cat
    sextiotalist skrev 2017-09-01 18:00:41 följande:

    Jag tror man kan säga upp ett sådant kontrakt om man har som syfte att bo där själv. Det är inte helt enkelt, du får nog be en jurist att skriva en sådan uppsägning.

    Sedan kan hon ha ett kontrakt som innebär att hon har långtgående besittningsrätt.

    Avhyser är nog inte aktuellt såvida hon inte vägrar trots en giltig uppsägning.


    Även om det inte finns ett kontrakt?
    Noname00 skrev 2017-09-01 18:02:14 följande:

    Har ni pratat med kommunen?


    Ja, och de kan inte hjälpa oss på något vis alls :(
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Lucy Cat
    äldreochklokare skrev 2017-09-01 18:05:26 följande:

    så mitt i sorgen ska hon bli av med sitt hem också? 


    Alltså hon klarar inte av att bo där själv. Hon är rullstolsbunden och klarar inte av huset. Hon vill själv flytta, men får ingen lägenhet pga långa köer och äldreboende anses hon för frisk för, som sagt.

    Vi kommer aldrig slänga ut henne på gatan. Vi vill bara elda på socialtjänsten att hjälpa henne med boende.

    Vi kommer att sälja huset så småningom, så hon behöver flytta oavsett.
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • emmie on the road

    Har du vilja/möjlighet att köpa ett mindre och billigare boende som hon kan hyra av dej så länge det behövs? Generellt tjänar man bostadsaffärer i längden och du gör en god gärning gentemot din pappas sambo.

    Kan också tycka att din pappa borde sett till att sambon var säkrad vad gäller boende, men men...

  • Lucy Cat
    emmie on the road skrev 2017-09-01 18:10:03 följande:

    Har du vilja/möjlighet att köpa ett mindre och billigare boende som hon kan hyra av dej så länge det behövs? Generellt tjänar man bostadsaffärer i längden och du gör en god gärning gentemot din pappas sambo.

    Kan också tycka att din pappa borde sett till att sambon var säkrad vad gäller boende, men men...


    Det har vi tyvärr inte.

    Ja, det kan man tycka, men hans död gick snabbt och var oväntat. Pappa ville inte flytta från huset, så de gjorde inga åtgärder dessvärre.
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Noname00
    sextiotalist skrev 2017-09-01 18:00:41 följande:

    Jag tror man kan säga upp ett sådant kontrakt om man har som syfte att bo där själv. Det är inte helt enkelt, du får nog be en jurist att skriva en sådan uppsägning.

    Sedan kan hon ha ett kontrakt som innebär att hon har långtgående besittningsrätt.

    Avhyser är nog inte aktuellt såvida hon inte vägrar trots en giltig uppsägning.


    Vad är det för kontrakt du syftar till i början som du tror att man kan säga upp?
    Vad för kontrakt skulle det vara?
  • Noname00
    Lucy Cat skrev 2017-09-01 18:08:30 följande:
    Alltså hon klarar inte av att bo där själv. Hon är rullstolsbunden och klarar inte av huset. Hon vill själv flytta, men får ingen lägenhet pga långa köer och äldreboende anses hon för frisk för, som sagt.

    Vi kommer aldrig slänga ut henne på gatan. Vi vill bara elda på socialtjänsten att hjälpa henne med boende.

    Vi kommer att sälja huset så småningom, så hon behöver flytta oavsett.
    Då försöker ni driva det med socialtjänst och kommun, händer inget så kontaktar ni media, tex tv4 nyheter eller aftonbladet.
    Det då brukar det helt plötsligt lösa sig själv så som det skulle ha gjorts från början.
  • sextiotalist
    Lucy Cat skrev 2017-09-01 18:06:38 följande:

    Även om det inte finns ett kontrakt?Ja, och de kan inte hjälpa oss på något vis alls :(


    Jag skrev att det kunde finnas kontrakt som ändrar detta.

    Nej, besittningsrätten är inte lika stark som hyreskontrakt med en kommersiell hyresvärd
  • Noname00
    Petter och jag skrev 2017-09-01 18:28:49 följande:

    Kommunen får/kan inte avhysa någon. Det är Kronofogden ni ska vända er ?ill.


    Nej men de kan hjälpa till med boende.
  • Noname00
    sextiotalist skrev 2017-09-01 19:05:10 följande:
    Jag skrev att det kunde finnas kontrakt som ändrar detta.

    Nej, besittningsrätten är inte lika stark som hyreskontrakt med en kommersiell hyresvärd
    Besittningsrätt vid uthyrning av en privatbostad finns i stort sett inte.
    Då ägaren har stöd i lagen i form av besiktningsbrytande grunder.
    Så det går inte att bi någon annans bostad i all evighet om innehavaren vill flytta tillbaka eller sälja.
  • XEmmabus

    Hej. Du ska ge damen en skriftlig uppsägning och avflyttning efter 3 månader. I uppsägningen ska det stå datum, personuppgifter på dig och henne (alltså ägare och "hyresgäst") samt att hon är uppsagd till ett datum i framtiden som är minst 3 månader. Skriv även i uppsägningen att den beror på att huset skall säljas (eller om hyresvärden = du själv ska bo i fastigheten). Däremot får du inte avhysa damen för att hyra ut det till en annan privatperson. I så fall ska hon ha misskött sig eller egendomen eller inte betalat överenskommen hyra.

    Sedan skrivs uppsägningen under av er båda.

    Är det så att hon inte vill skriva under skickar du uppsägningen med rekommenderat brev. Det har ingen betydelse om hon hämtar ut det eller ej, uppsägningen gäller ändå. Men det är viktigt att du sparar rek.kvittot.

    Du bör sända en kopia av uppsägningen till socialnämnden i den kommun där bostaden är belägen. Detta krävs inte enligt lagen vid sådana här uppsägningar, utan jag tänker mest för damens skull. Hon vill flytta vad jag förstår och hon kommer att få hjälp av kommunen när de förstår att hon inte får bo kvar.

    Om inte damen flyttar kan du när uppsägningstiden passerat vända dig till Kronofogden för avhysning. Det kostar 300 kr att lämna in en ansökan. Det är då det är viktigt att du kan visa upp en korrekt uppsägning samt att hon antingen skrivit under eller rek,kvittot.

    Som det låter kommer det inte att gå så långt så att Kronofogden behöver verkställa avhysningen. Det torde räcka med ett utslag (beslut) på att hon ska avflytta för att få socialtjänsten att hjälpa henne.

    Har du ytterligare frågor? Du kan ställa dem här eller ringa Kronofogden på tel 0771-737300.

  • Lucy Cat
    XEmmabus skrev 2017-09-01 19:49:08 följande:

    Hej. Du ska ge damen en skriftlig uppsägning och avflyttning efter 3 månader. I uppsägningen ska det stå datum, personuppgifter på dig och henne (alltså ägare och "hyresgäst") samt att hon är uppsagd till ett datum i framtiden som är minst 3 månader. Skriv även i uppsägningen att den beror på att huset skall säljas (eller om hyresvärden = du själv ska bo i fastigheten). Däremot får du inte avhysa damen för att hyra ut det till en annan privatperson. I så fall ska hon ha misskött sig eller egendomen eller inte betalat överenskommen hyra.

    Sedan skrivs uppsägningen under av er båda.

    Är det så att hon inte vill skriva under skickar du uppsägningen med rekommenderat brev. Det har ingen betydelse om hon hämtar ut det eller ej, uppsägningen gäller ändå. Men det är viktigt att du sparar rek.kvittot.

    Du bör sända en kopia av uppsägningen till socialnämnden i den kommun där bostaden är belägen. Detta krävs inte enligt lagen vid sådana här uppsägningar, utan jag tänker mest för damens skull. Hon vill flytta vad jag förstår och hon kommer att få hjälp av kommunen när de förstår att hon inte får bo kvar.

    Om inte damen flyttar kan du när uppsägningstiden passerat vända dig till Kronofogden för avhysning. Det kostar 300 kr att lämna in en ansökan. Det är då det är viktigt att du kan visa upp en korrekt uppsägning samt att hon antingen skrivit under eller rek,kvittot.

    Som det låter kommer det inte att gå så långt så att Kronofogden behöver verkställa avhysningen. Det torde räcka med ett utslag (beslut) på att hon ska avflytta för att få socialtjänsten att hjälpa henne.

    Har du ytterligare frågor? Du kan ställa dem här eller ringa Kronofogden på tel 0771-737300.


    Tack snälla för ett bra och utförligt svar! :)
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Petter och jag
    Noname00 skrev 2017-09-01 19:34:24 följande:

    Nej men de kan hjälpa till med boende.


    Vilken typ av boende tänker du att kommunen kan hjälpa till med?
  • Noname00
    Petter och jag skrev 2017-09-01 19:58:14 följande:
    Vilken typ av boende tänker du att kommunen kan hjälpa till med?
    Någon form av tak över huvudet.
  • Liiz01
    Noname00 skrev 2017-09-01 23:15:04 följande:
    Någon form av tak över huvudet.
    Vandrarhem eller härbärge blir det ju då..
  • Noname00
    Liiz01 skrev 2017-09-02 08:44:12 följande:
    Vandrarhem eller härbärge blir det ju då..
    Soc och kommunerna tillhandahåller lägenheter om än små för flyktingar och folk med funtionshinder  , det är möjligt att göra det till gamla och sjuka.
    Kommunen kan om dom vill.
  • Liiz01
    Noname00 skrev 2017-09-02 11:13:52 följande:
    Soc och kommunerna tillhandahåller lägenheter om än små för flyktingar och folk med funtionshinder  , det är möjligt att göra det till gamla och sjuka.
    Kommunen kan om dom vill.
    Men de har ingen skyldighet till det.
Svar på tråden Ärvt ett hus, vill avhysa boendeperson