• pollis

    Låst knä barn (snabba svar)

    Min 3-årings knä verkar ha låst sig i böjt läge. Hen är rädd och vill inte att man rör benet. Jag står i kö till 1177, men det är ju kö. Bör man åka in för sånt här akut? Har aldrig varit med om detta tidigare. :(

  • Svar på tråden Låst knä barn (snabba svar)
  • Anonym (U)

    Det är förmodligen en stor ansamling ledvätska i knät som gör att knät inte kan böja sig. Det är helt ofarligt, bara väldigt obekvämt. Ni behöver en röntgen så om ni känner att ni vill tillbringa hela fredag kväll/natt på akuten så åk in. Annars borde sjukvårdsupplysningen veta var närmsta närakut med röntgenutrustning finns. Där ni kan åka in imorgon.

  • Poppy75

    Du vet inte varför det har låst sig så åk in och låt någon titta på det. Hellre en gång för mycket än en för lite.

  • Anonym (.)
    Anonym (U) skrev 2017-09-01 20:12:09 följande:

    Det är förmodligen en stor ansamling ledvätska i knät som gör att knät inte kan böja sig. Det är helt ofarligt, bara väldigt obekvämt. Ni behöver en röntgen så om ni känner att ni vill tillbringa hela fredag kväll/natt på akuten så åk in. Annars borde sjukvårdsupplysningen veta var närmsta närakut med röntgenutrustning finns. Där ni kan åka in imorgon.


    Mm... eller så är det en infektion där det är viktigt med snabb antibiotikabehandling. Vi vet ingenting och bör inte råda ts att stanna hemma.
  • pollis

    Tack för alla svar :)

    Vi åkte in till akuten men det var lång väntetid och läkaren som trodde (precis som vi misstänkte) att hon bara blivit rädd och inte vågade sträcka benet rådde oss att försöka peppa henne under tiden vi väntade och när hon väl vågade prova kunde hon gå helt normalt och sa att hon mådde bra igen. Antagligen var det så att benet knäckte till sig obehagligt när hon reste sig på något sätt så att hon blev rädd. Man blir bara så ställd när det kommer så plötsligt..

  • sagoskog

    Mina knäskålar gick ur led mellan åldern 5-20 år. Det känns sjukt obehagligt när man försöker räta ut det. Som om att alla senor ska snäppa av typ. Men oftast ploppar det tillbaka om man förmår sig att räta ut det i rak vinkel. Min pappa har haft samma problem och det har även börjat hända mina barn nu (10 år).

    Det låter som om det kan vara samma för ditt barn. Ibland hamnar det rätt igen utan att man behöver göra något. Så att det plötsligt blev bra behöver inte betyda att det inte var något.

  • sagoskog
    pollis skrev 2017-09-01 22:58:24 följande:

    Tack för alla svar :)

    Vi åkte in till akuten men det var lång väntetid och läkaren som trodde (precis som vi misstänkte) att hon bara blivit rädd och inte vågade sträcka benet rådde oss att försöka peppa henne under tiden vi väntade och när hon väl vågade prova kunde hon gå helt normalt och sa att hon mådde bra igen. Antagligen var det så att benet knäckte till sig obehagligt när hon reste sig på något sätt så att hon blev rädd. Man blir bara så ställd när det kommer så plötsligt..


    Vanligast att knäskålen går ur led när man försöker resa sig från en sittposition med knät i sned vinkel, t.ex. om man sitter "skräddare" eller med benen snett åt sidan på golvet.
Svar på tråden Låst knä barn (snabba svar)