• LouiseSilver

    Skaffa Golden Retriever?

    Hejsan, Jag och mitt sambo bestämde oss för att skaffa en Golden Retriever.
    Är en stor djur vän som haft mycket djur genom minna år som barn tex marsvin, kaniner och katt.. har även varit en del hund vakt åt vänner och släktingar. Jag har som sagt inte mycket erfarenhet av hundar dock och ingen när det gäller goldens.
    Har kollat upp massa fakta om rasen och den är väldigt lockande men kan ej hitta basic fakta!

    Jag är en tjej som lider av Panik ångest, depression och annat... Får pengar stöd ifrån försäkrings kassan så är hemma dagarna lång, har väldigt mycket fritid och skulle behöva en glad vän som kan dra ut mig på promenader osv.

    Skulle va hur snällt som helst om ni som har/ har haft goldens kunna dela med er om det ni vet, tips, hur mycket ska man mata den? veterinär kostnader? Koppel tips? Hur långa promenader tar ni? m.m. Varenda litet råd uppskattas :)


    Louise Silver
  • Svar på tråden Skaffa Golden Retriever?
  • Luffi

    du kanske har varit inne här men länkar ändå: 
    goldenklubben.se/aktuellt-om-halsa/

    Jag har för mig att golden har en del hälso problem men vet inte hur mycket det har hänt i deras avelsprogram sen dess att jag läste om det.
    Har för mig att mage och ögon var det som låg värst till och även då HD som är en risk för alla större hundraser.

    Nu utgår jag från en blandras golden/munsterländer
    När jag hade honom (kastrerad) gick jag minst en 1 timmes promenad om dagen + mindre turer + att vi bodde på landet så han sprang mycket fritt både på fritiden och med mig på jobbet (bonde at the time) och det krävdes för att hålla honom i någon finare form än rund....
    Han äter ALLT som ens kan räknas som mat (rå potatis, jordgubbar, svamp i skogen mm) sen vet inte jag om det är han som individ eller om det är rasen överlag. 
    Väldigt glad i människor i alla fall men han kan lätt bli "flamsig" om det blir för mycket så man behöver "ta ner honom på jorden" igen. 

    Kostnader för veterinär är väldigt svårt att säga kan jag tycka för du kan aldrig vara helt garanterad på att du får en frisk hund, har du otur kan det bli DYRT. Så en bra försäkring skulle jag säga är ett ordentligt måste.
    Mat beror på vad du ger för typ av foder och där kan pengarna också skena iväg om det ska vara något foder att prata om (jag är nästan snuskigt noga vad gäller foder men har inte sån stor koll nu mera) sen OM hunden har problem med magen/har allergier eller liknande kan det bli riktigt dyrt i längden där med om det krävs special foder/veterinär foder. 
    Koppel kan man ha flera stycken om det är så och välja efter tillfälle. 
    Jag hade oftast retriver koppel på honom för det var smidigast att lägga i fickan när han var lös utan att det trassla ihop sig, tyckte även det gav fin kontakt mellan oss då det inte är så långt. 
    Dock är nog inte retriver koppel att rekomendera till valp då det kan bli lite väl långt till valpen och där med bli för kort att det är spänt av avståndet. 

    Mitt tips är att kontakta uppfödare eller golden klubb och höra runt med dem, läsa allt du kommer över om rasen och tänka igenom NOGA. 
    Det är inte ett litet ansvar och det kan bli en dyr historia även om man inte tänkte det från början. Inte kul med djur som inte får den veterinärvård de behöver för att ägaren inte har råd och tyckte att försäkring var onödigt...

    Hoppas något hjälpte!

  • HannaA11

    Hej!

    En kompis till mig har golden och det är i grunden mycket aktiva hundar (det är ju en retriver) som hon både tränar och tävlar i såväl lydnad som spår. Själv har jag haft engelsk springer spaniel och jag upplevde att det de raserna hade gemensamt var att de är aktiva hundar som mår bäst när de får rejält med motion och får använda hjärnan (genom att träna ex lydnad, apportering, spår eller dylikt). Som ovanstående skrev brukar dessa hundar vara matglada och risken finns att de blir överviktiga om man inte håller koll på mat och ser till att motionera dem ordentligt.

    Försäkring är i min mening ett måste! Min hund blev kroniskt sjuk och hade hon inte varit försäkrad så hade det blivit en katastrof, man kan lätta komma upp i riktigt höga kostnader (hon opererades och fick intensivvård och det hade slutat på långt över 30 000:- utan försäkring).

    Matkostnader varierar mycket beroende på vilket foder man väljer, ett tips är att kolla vad uppfödaren rekommenderar. Om hunden skulle visa sig ha allergier eller någon sjukdom kan den dock behöva speciellt foder och det är ofta ganska dyrt.

    Hursomhelst så är golden härliga hundar så jag önskar dig lycka till med hundköpet!

  • Starka

    Det är härliga men väldigt aktiva hundar som behöver mycket stimulans för att inte bli destruktiva

    Rekommenderar nån slags hjälp med träning om du inte har haft hund innan. Det gäller väl i och för sig vilken hund du än skaffar men framför allt en aktiv hundras

    Tyvärr så har dom väldigt väldigt mycket hälsoproblem, en stor anledning till att vi strök dom från listan när vi valde hund

    Dina andra frågor är väldigt svåra att svara på skiljer från individ till individ.

    Försäkring är absolut ett måste oavsett ras om du inte har väldigt god ekonomi. Förra månaden kostade det oss 12000kr att ha hund efter försäkringen hade tagit sitt

    Vår förra hund la vi 28000kr på det sista året i bara vet för att vår försäkring inte täckte tex magnetröntgen

    Ja också kostade medicin 600 nånting i mån

    Vår förra hund som vägde 50 kilo åt för ca 600kr i mån

  • Starka

    Kommer du att jobba igen? Undrar mest så du har en plan för var hunden ska vara då

    Hund är fantastiskt skulle inte vilja vara utan även om det är ett jäkla jobb i mellan åt. Framför allt första åren för att få en hund som är trygg, lugn och glad. Usch hade helt glömt hur det var att ha valp Hahaha Gud jag var helt slut blir ju inte många timmars sömn. Nu är hon över ett år och det är lättare även om den där roliga tonårsattityden ibland går en på nerverna.

  • Dexter dot com
    LouiseSilver skrev 2017-09-01 22:12:04 följande:

    Hejsan, Jag och mitt sambo bestämde oss för att skaffa en Golden Retriever.
    Är en stor djur vän som haft mycket djur genom minna år som barn tex marsvin, kaniner och katt.. har även varit en del hund vakt åt vänner och släktingar. Jag har som sagt inte mycket erfarenhet av hundar dock och ingen när det gäller goldens.
    Har kollat upp massa fakta om rasen och den är väldigt lockande men kan ej hitta basic fakta!

    Jag är en tjej som lider av Panik ångest, depression och annat... Får pengar stöd ifrån försäkrings kassan så är hemma dagarna lång, har väldigt mycket fritid och skulle behöva en glad vän som kan dra ut mig på promenader osv.

    Skulle va hur snällt som helst om ni som har/ har haft goldens kunna dela med er om det ni vet, tips, hur mycket ska man mata den? veterinär kostnader? Koppel tips? Hur långa promenader tar ni? m.m. Varenda litet råd uppskattas :)


    Det är en aktiv ras som kräver både mycket motion och aktivering i form av tex apportering, spår, lydnad, nosework . Finns en del rasbundna sjukdomar så var noga i ert val av uppfödare och köp inte en valp efter jaktgener.
    Se till att ha en rejäl buffert sparad till tex veterinärkostnader för även om hunden är försäkrad så får du räkna med stora summor ur egen ficka om oturen är framme. 
    Har du någon som tar hand om hunden om du mår dåligt en dag och hur löser ni passningen om/när du börjar jobba?
  • EmberEyes

    Jag tycker att en goldis är en jätte-bra första-hund (men jag är ganska partisk som växt upp med goldisar och en och annan labbe..).
    Goldisar generellt (eller de goldisar jag haft kontakt med) är enkla hundar. De älskar i princip allt och alla, kommer inbrottstjuven kommer hen få en slick, en svansviftning och antagligen en väldoftande present från tvättkorgen. De är väldigt mat-drivna, och därmed lätta att motivera vid träning (och kan ha en tendens till övervikt). De älskar alla aktiviteter, jaga boll, godis-sök, träna tricks, sitta på soffan (och äta popcorn), gosa och kramas, springa i skogen, ja allt.

    Det är viktigt att ni är noga med uppfödare, utställnings-linjer har ofta dåliga höfter/armbågar och jakt-linjer är vääääldigt aktiva och kräver mycket engagemang och mycket både fysisk och mental stimulans.
    En uppfödare som jobbar mot en trygg och hälsosam 'all-around'-hund är guld (hahaha) värd.

    Jag ser det som 'lägsta nivån' för vilken hund som helst att ta en långpromenad och några kortare turer om dagen (för vuxen hund) samt nos- och hjärn-gympa varje dag (jag förespråkar många korta pass, av modellen 5passx5min) och självklart valp-kurs och unghunds-kurs/allmänlydnad. Det har funkat bra för alla våra hundar i alla fall.

    Det är en ganska stor hund, och det går åt en del mat. Ett kvalitativt foder är extra viktigt under de första 12-24 månaderna när hunden växer, men det är så klart viktigt under hela livet.
    Se till att hunden är försäkrad, det är alltid dyrt med vet.
    Matskålar, kloklippare, borstar, kammar,  och koppel/sele/halsband är mer eller mindre engångsutgifter om ni köper kvalitets-prylar (eller ja, ni kan behöva en valp-variant och sedan en vuxen-variant av halsband/sele).

    Som valp behöver hunden ut efter varje tupplur, varje måltid, varje lekpass... I princip varje timme de första veckorna. Hunden har ännu inte kontroll på sitt kiss och bajs, precis som en bebis. Beröm alltid när den gör ute, men skäll inte om den gör inne. Öka tiden mellan turerna långsamt, det är bättre både för hundens och ert välbefinnande att ha alla förutsättningar att göra rätt än att skynda för fort och kissa fel.
    Ta bara korta rundor i början, innan valpen är fullvaccinerad ska den undvika kontakt med andra okända hundar. När hunden är färdigvaccinerad så är det lämpligt att länga turerna successivt, och även gå på valpkurs.

    Mycket viktigt är att börja med ensamhetsträning nästan direkt. Även om det vara handlar om att ha en stängd dörr mellan er och hunden i 30 sek till att börja med. Ta gärna hjälp av grannarna, prata med dem och förklara att ni ska skaffa valp och att ni väldigt gärna vill att de talar om för er om hunden skäller/ylar. Det kommer bygga upp goodwill för då vet grannarna att ni är öppna för att åtgärda eventuella framtida problem (hos de flesta, det finns alltid nötter som kommer tycka att hunden viftar på svansen för högljutt). Och vem vet, kanske ni har en framtida hundvakt  bredvid?

    Ett annat tips är att börja prata med andra hundägare i grannskapet. De flesta hundägare älskar ju hundar och sitter inne med mycket kunskap och erfarenhet, och det är aldrig fel att ha en vuxen kompis till valpen som kan 'föregå med gott exempel'. Vissa saker behövde vi aldrig aktivt lära en nyinflyttad valp, för de lärde sig av sina äldre "syskon", t. ex. att sitta innan de fick matskålen.

Svar på tråden Skaffa Golden Retriever?