• FrozenGarden

    Lån trots 16 anmärkningar??

    Jag har 16 betalningsanmärkningar som ligger kvar till 2019. Jag har varit helt ren från kronofogden sen april (6 månader i oktober). Men anmärkningarna ligger ju kvar. Jag har 3 inkassoskulder kvar och 2 privata skulder. Jag vill verkligen bli av med detta. Så jag vill ta ett lån och samla allt så det inte blir så dyrt varje månad. Hellre ETT lån att betala på än 5 separata skulder liksom. Plus att jag behöver köpa en ny bil för min är halvt i graven och jag behöver bil för att ta mig till jobbet. Jag har fast anställning. De lånegivare jag kollat på godkänner endast 10 anmärkningar. Därför undrar jag om det finns banker som godtar mina 16 anmärkningar? Lånet jag vill ta är på 80.000 och en återbetalningstid på 5 år.

  • Svar på tråden Lån trots 16 anmärkningar??
  • Anonym ekonom

    Det finns vissa möjligheter, dock till betydligt högre ränta en normalt. Däremot bör du fråga dig: är det verkligen så smart att ta det där lånet? Har du hamnat i den situationen du befinner dig i bör ytterligare lån och konsumtion vara det sista alternativet. Bankerna nekar dig lån för att de är rädda att du inte kommer att klara av att betala skulden. Dvs de gör dig en tjänst. Bluestep och kompani gör dig en björntjänst när de beviljar dig ett lån med din bakgrund. Hade jag varit dig hade jag börjat med att säga upp alla onödiga abonnemang (så som Netflix, TV, tidning), sålt prylar som inte är absolut livsviktiga (kamera, hörlurar, cykel) och sett över min livsstil (tobak, fester, mat osv).

  • Anonym (Nej)
    jadå123 skrev 2017-09-02 15:19:30 följande:

    Såklart det finns, tillexempel Bluestep. Dock med skyhög ränta.


    De har gränsen 12 anmärkningar
  • Anonym (Nja)

    Konsumtionslån (ny bil) kan du med största säkerhet glömma. Det dessutom högst olämpligt med tanke på dina inkassoskulder.

    Däremot kan du kanske få din bank att gå med på ett lån för att lösa dina inkassoskulder, men privata skulder kan vara svårt. Har ni papper på de privata skulderna? Räntesats? Om du inte betalar ränta på de privata skulderna blir det ju dyrare om du tar ett banklån för att lösa dem.

    Räkna på vad dina inkassoskulder nu kostar dig i månaden. Be banken om ett personligt möte för att lägga upp din ekonomi. Beskriv precis hur det är, att du har fått ordning på din ekonomi, har fast arbete och vill påbörja ett sparande. Om banken kan bevilja dig ett lån vill du lägga mellanskillnaden mellan kostnaden för inkassoskulderna och kostnaden för banklånet på ett sparande. Du får alltså inte mer att röra dig med, men en del av summan hamnar på sparande istället för hos inkassobolagen. Troligtvis kommer banken ändå att kräva att du har någon som går i borgen för dig med tanke på alla relativt nya anmärkningar.

  • Jesper f

    Dessbättre ingen bank eller ens obskyrt kreditinstitut jag känner till. Du har anmälrningarna av en anledning... Rangordna istället skulderna, betala av den med högst ränta först, så kommer du snabbast att vara utan skuld snart. Anmärkningarna får du leva med, så passa på att sanera din ekonomi så mycket du kan under tiden. Det är oftast välbehövligt, och man sover också gott på natten utan otäcka kuvert i lådan ;)

  • Anonym (anoonym)
    FrozenGarden skrev 2017-09-01 22:49:40 följande:

    Jag har 16 betalningsanmärkningar som ligger kvar till 2019. Jag har varit helt ren från kronofogden sen april (6 månader i oktober). Men anmärkningarna ligger ju kvar. Jag har 3 inkassoskulder kvar och 2 privata skulder. Jag vill verkligen bli av med detta. Så jag vill ta ett sms lån och samla allt så det inte blir så dyrt varje månad. Hellre ETT lån att betala på än 5 separata skulder liksom. Plus att jag behöver köpa en ny bil för min är halvt i graven och jag behöver bil för att ta mig till jobbet. Jag har fast anställning. De lånegivare jag kollat på godkänner endast 10 anmärkningar. Därför undrar jag om det finns banker som godtar mina 16 anmärkningar? Lånet jag vill ta är på 80.000 och en återbetalningstid på 5 år.


    Det kan vara en riktigt bra ide att samla dina lån, men se upp med vilka villkor och avgifter du betalar. Det finns som sagt aktörer som ger lån även till folk i din situation, men det kostar ofta lite extra, så det är viktigt att räkna på att det verkligen lönar sig.
  • punktslash

    Hur långt är det till jobbet? Bil är dyrt, ny som gammal.

    EU-moped fungerar även på lite längre sträckor.

    (För min del med mest stadstrafik skulle jag inte förlora en sekund på EU-moped, snarare tjäna både tid och pengar.)

Svar på tråden Lån trots 16 anmärkningar??