• Anonym (Korven)

    Äter jag för mycket?

    Igår lagade jag korvstroganoff till lunch. Jag använde en hel kalkonfalukorv, 2 gula lökar, 1 paprika, 1/2 zucchini pch en halv burk vita bönor. Lagade dessutom 4 portioner ris.

    Åt stroganoff och ris till lunch och middag igår och till lunch idag. Har på dessa tillfällen ätit upp allt ris och har typ en halv portion stroganoff kvar. Har inte ätit mig proppmätt vid måltiderna utan känt en enligt mig lagom mättnadskänsla. Men blir lite fundersam när jag inser att jag ensam ätit en hel falukorv och tillbehör inom loppet av ett dygn! Vad tycker ni, är det normalt eller för mycket mat?

  • Svar på tråden Äter jag för mycket?
  • Mascaraklumpar

    För mycket för vad? Är du viktstabil och nöjd med vad du väger så får du antagligen i din alldeles lagom mycket, generellt sett, om det är det du undrar. Sen kan man ju se det från ett miljöperspektiv eller ett djuretiskt perspektiv eller börja titta på vad korven innehåller och hur det påverkar kroppen - saltet, exempelvis. Vad jag tycker beror helt på vad det är du frågar om.

  • Anonym (.........)

    Du är ju ätit 3 måltider och har lite kvar. Låter inte som du ätit för mycket, vad nu det är. 

  • Anonym (undrar)

    Undrar det samma. Är du viktstabil? Nöjd med din vikt?

  • Anonym (Korven)

    Tack för era svar! Ja, man kan nog kalla mig viktstabil. Skulle dock vilja gå ner ca 4 kg men tydligen inte tillräckligt mycket för att göra något åt det Men det kändes helt fel att få i sig en falukorv på egen hand på så kort tid och tänkte att om det objektivt sett är för mycket mat så har vi anledningen till att jag väger lite mer än jag vill. Har nämligen fått för mig att jag nog äter större portioner än de flesta, men så svårt att veta.... Om jag börjar jobba på portionsstorlekarna kanske jag går ner ner mina 4 kg "automatiskt"

  • Anonym (Korven)
    Mascaraklumpar skrev 2017-09-02 15:40:59 följande:

    För mycket för vad? Är du viktstabil och nöjd med vad du väger så får du antagligen i din alldeles lagom mycket, generellt sett, om det är det du undrar. Sen kan man ju se det från ett miljöperspektiv eller ett djuretiskt perspektiv eller börja titta på vad korven innehåller och hur det påverkar kroppen - saltet, exempelvis. Vad jag tycker beror helt på vad det är du frågar om.


    Ja från ett djuretiskt perspektiv är det diskutabelt, håller med... äter bara fågel och lax men funderar på att helt gå över till vegetarisk kost. Innehållsmässigt vill jag nog helst inte ens fundera på saken.....
  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 16:04:27 följande:

    Tack för era svar! Ja, man kan nog kalla mig viktstabil. Skulle dock vilja gå ner ca 4 kg men tydligen inte tillräckligt mycket för att göra något åt det Men det kändes helt fel att få i sig en falukorv på egen hand på så kort tid och tänkte att om det objektivt sett är för mycket mat så har vi anledningen till att jag väger lite mer än jag vill. Har nämligen fått för mig att jag nog äter större portioner än de flesta, men så svårt att veta.... Om jag börjar jobba på portionsstorlekarna kanske jag går ner ner mina 4 kg "automatiskt"


    Aha. Men testa denna kollen då. Jag gjorde det på mig och fick en del uppstrukturering där. 

    www7.slv.se/Matdagbok/LoggaInPublikUndersokning.aspx
  • huskur

    Jag vet inte hur mycket en kalkonfalukorv väger. Har aldrig ätit någon sådan. 1 kg eller 400g? Det är ju liksom lite skilnad. Hur skall jag veta om du ätit för mycket om du inte säger hur mycket det var?

    Men du lagade fyra portioner och har ätit upp tre portioner på tre måltider. Är väl inget konstigt med det? (Mer än att du äter samma mat så ofta.)

  • huskur
    Anonym (Korven) skrev 2017-09-02 16:04:27 följande:

    Men det kändes helt fel att få i sig en falukorv på egen hand på så kort tid och tänkte att om det objektivt sett är för mycket mat så har vi anledningen till att jag väger lite mer än jag vill. Har nämligen fått för mig att jag nog äter större portioner än de flesta, men så svårt att veta.... Om jag börjar jobba på portionsstorlekarna kanske jag går ner ner mina 4 kg "automatiskt"


    Ja, alltså det vanliga är väl att man äter annat emellan. Alltså kanske kokt fisk  och ärtsoppa ena dagen och broccoligratäng och kycklingsoppa andradagen. Hade du ätit så, så hade falukorven räckt länge. Men mängderna beror ju på hur mycket du rör på dig under dagen. 

    På matvanekollen väger man inte maten, utan kollar hur mycket det ser ut på talriken, eller anger mänd på annat sätt.
Svar på tråden Äter jag för mycket?