• opsidaisy

    Tips på trevliga, lugna villaområden i norrort & västerort (utanför Stockholm)?

    Hej,
    Jag och min sambo är på jakt efter en villa i ett trevligt villaområde utanför Stockholm. Vi har ett barn som ska börja på dagis om ca ett år och vill bo i ett lugnt, tryggt villaområde där det finns bra dagis/dagmammor och skolor. 

    Vi har bott i Sundbyberg i tio år och känner oss hemma i västerort och i norrort så ett hus söder om Stockholm är inte aktuellt.

    Kan någon tipsa om trevliga villaområden i t ex Bromma, Spånga, Jakobsberg, Kallhäll, Stäket, Kungsängen, Sollentuna, Hässelby, Skälby, Vällingby, Täby etc.... Det ska inte vara i något snobbigt område (alltså går Danderyd bort och förmodligen kanske även Täby, jag har ingen koll på om Täby är trevligt eller snobbigt.?....). Vilket av alla villaområden i västerort eller norrort är trevligast och lugnas för en småbarnsfamilj? När det gäller priser så är vår smärtgräns någonstans 7-8 milj för en villa.

    Är ute efter en villa i ett gammalt villaområde med lite större tomter i ett medelklassområde. Det låter kanske hemskt men det får inte vara invandrarområde. Hur är t ex villaområdena i Järfälla, Spånga och Hässelby, är de lugna och trevliga områden? Hur är Sollentuna och Täby, finns det några vanliga Svensson-villaområden i Täby? Vilka villaområden är trevliga i Sollentuna?

    Skulle vara fantastiskt bra om jag även kunde få tips på bra dagis (eller allra helst dagmammor i någon av dessa områden). Skulle helst vilja att min dotter började hos en dagmamma när hon är liten för att sedan börja på dagis när hon är tex i 4-årsåldern. Tips på bra skolor mottages också

    Tack

  • Svar på tråden Tips på trevliga, lugna villaområden i norrort & västerort (utanför Stockholm)?
  • AndreaBD

    Vi flyttade till Bro för två år sedan. Prisvärda hus där och det är lugnt och översiktligt och folk är trevliga. Nu har prisarna gått upp lite sedan dess. Skolor vet jag inte hur de är, då mina barn är vuxna. Kommunikationer funkar för oss, kanske inte för alla. En halv timma med pendeln till stan. Dock går tågen bara varje halvtimma och det blir ersättningsbuss på somrarna. Då jobbar man med räls eller bygger om stationer.

  • nevermind

    Hässelby villastad? Jag bor i Hässelby gård och det är jättefint här med Grimstaskogen och Mälaren.

  • opsidaisy

    Hej Nevermind,

    Är det inte väldigt dåliga kommunikationer till Hässelby, alltså det tar rätt lång tid med t-banan eller hur? Och dessutom måste många ta bussen till t-banan eftersom villaområdena i Hässelby ligger rätt långt från stationerna.....

  • Mangsa

    Vi bor i Stäket ( nära Kallhäll) mysigt lugnt villaområde nära bad och kommunikationer! Trivs jättebra! Bott här i 6år

  • ventilera mera

    Jag skulle säga Ekerö, det fanns visserligen inte bland de uppräknade men ligger ju obetydligt längre bort än Bromma. Jättefint, fantastiska grönområden och bussar till Brommaplan där t-banan finns.
    Med er budget kan man absolut hitta ett hus i "normalstorlek" där.

  • Duckan

    Om villa var aktuellt för vår del så skulle jag kunna tänka mig att bo i Enebyberg. (Danderyd ja). Delar av Sollentuna med gångavstånd till pendel. Ex Fågelsången, Edsberg.
    Spånga är stort och där skulle jag ta sikte på Flysta, Sundby.
    Hässelby är för långt bort, likaså Stäket.
    Bromma har flera områden jag kan tänka mig.
    Inte ofta det säljs något man vill ha där, men Duvbo gillar jag.

  • nevermind
    opsidaisy skrev 2017-09-03 21:02:49 följande:

    Hej Nevermind,

    Är det inte väldigt dåliga kommunikationer till Hässelby, alltså det tar rätt lång tid med t-banan eller hur? Och dessutom måste många ta bussen till t-banan eftersom villaområdena i Hässelby ligger rätt långt från stationerna.....


    En halvtimme till Centralen. Går var tionde minut oftast, varje halvtimme på natten. Bor man på pendeln måste man ta taxi hem om man är ute sent.

    Ja, kanske buss. Beror väl på exakt vart man bor och hur mycket man gillar att gå.

    Såg att någon skrev Ekerö. Det är jättefint där men svårt att ta sig kollektivt tydligen. Har kollegor som sa att sista bussen hem från Bromma gick kl. 22. Inte kul när man är 17 kanske, å andra sidan ska ungarna inte springa ute för sent. Men om man ser en kvällsbio blir det svårt.
  • Eurybia

    Åk runt på lite utflykter och kolla på en massa olika områden, det är det bästa. Gör det till ett familjenöje att upptäcka nya platser där ni inte varit förut. Att själv strosa runt i olika bostadsområden, och titta på skolor och skolgårdar, låta barnen leka på olika lekplatser och känna efter om det skulle kunna vara en plats som skulle kunna kännas som hemma för just er.

    Täby är väldigt stort och varierat, och jag skulle nog säga att vissa delar kanske är lite snobbiga (de delarna som ligger ned mot sjösidan till), medan de flesta är vanliga trevliga övre medelklassområden, som är lugna och trivsamma.

  • nastyashell

    Hässelby villastad är mycket trevligt med fina hus i varierande stil. Ska ni bara pendla in till city är det överkomligt med tiden, men jag som måste byta i Fridhemsplan för att åka utåt igen med blå linje, för mig tar det för lång tid att åka kollektivt så det blir oftast bilen såvida jag inte ska på AW eller liknande.

  • Less is more

    Fel sida om stan. I söderort finns riktigt bra medelklassområden somTyresö, Enskede, Mälarhöjden, Huddinge. Sen finns det ju Älta och Nacka.

    Norr om stan skulle jag satsa på Bromma, Sollentuna, Bergshamra.

  • Less is more
    Less is more skrev 2017-09-04 20:02:09 följande:

    Fel sida om stan. I söderort finns riktigt bra medelklassområden somTyresö, Enskede, Mälarhöjden, Huddinge. Sen finns det ju Älta och Nacka.

    Norr om stan skulle jag satsa på Bromma, Sollentuna, Bergshamra.


    ...så glömde jag Älvsjö mot Långsjön och Stuvsta ( en del av Huddinge )
  • MeAndBaby

    Nu kanske villapriserna i Ängby (Bromma ) ev ligger snäppet högre än 7-8, jag vet inte, men där är det jättefint. Inte långt till stan med-banan, nära vattnet. Ängbyskolan finns där och en mängd förskolor.

  • Tihi

    Är det inte väldigt stökigt med överfall, inbrott och andra problem i Ekerö på sista tiden? Det verkar väldigt utspritt också och trafiken måste ju vara en mardröm. Men det är fint där!

  • PH76

    Vi flyttade från Sumpan till just Täby (Ensta) för lite mer än två år sedan och trivs väldigt bra.

  • Rock on

    Jag säger BÅLSTA!

    Visserligen ligger det i Uppsala Län MEN precis på gränsen till Stockholms Län.

    Pendeln drygt en halvtimme till centralen, buss till Kista T-bana, buss till Sigtuna/Märsta/Arlanda.

  • Omega18

    Hej,

    Jag har faktiskt haft förmånen att bo på väldigt många villaområden på norra sidan av Stockholm. Jag har bott i Täby, Sollentuna, Edsviken, Hässelby villastad, Bromma, och Spånga Solhem.

    Det inte helt rättvist att göra en jämförelse men av dessa tycker jag personligen att Hässelby varit det mest prisvärda köpet. I detta område kan man finna ett hus som är relativt fräscht och med utsikt, har skapliga kommunikationer, överlag bra & jordnära grannar, lagom med bad och grönområden för vettiga pengar. Skolmässigt finns den engelska skolan som prestationsmässigt inte ligger jätte långt ifrån exempelvis äppelviksskolan i Bromma där priserna är något helt annat.

    Hoppas att informationen kan vara av värde för er som letar.

Svar på tråden Tips på trevliga, lugna villaområden i norrort & västerort (utanför Stockholm)?