• Anonym (Anonym)

    Herpes i underlivet

    Hej!

    Jag har herpes typ 2 i underlivet, den typ som egentligen är så kallad könsherpes. Vet att det är vanligt med att få typ 1 herpes i underlivet men har fått för mig att det är " bättre" då den inte tenderar återkomma lika frekvent som typ 2. Någon här som vet hur det går med vaccin mot redan smittade? Finns något som heter Gen003 som forskas på. Jag äter inte choklad, nötter eller dricker kaffe då det innehållet mycket arginin som triggar herpes. Går inte en dag utan att jag tittar där nere och hopps inte på att få fler utbrott. Jag har inte smittat min sambo ( vad jag vet, han har ej fått några besvär). Äter lysinkapslar och b vitaminer från hälsokost. Herpes är psykiskt påfrestande och jag känner att graviditet är något som jag inte vågar utsättas för trots längtan efter barn. Skönt att få skriva av sig lite.

    Tar valaciklovir i 5 dagar om jag ser/ känner av besvär.

    Tips emottages gärna.

  • Svar på tråden Herpes i underlivet
  • Mike08
    Anonym (Anonym) skrev 2017-09-03 10:32:36 följande:

    Hej!

    Jag har herpes typ 2 i underlivet, den typ som egentligen är så kallad könsherpes. Vet att det är vanligt med att få typ 1 herpes i underlivet men har fått för mig att det är " bättre" då den inte tenderar återkomma lika frekvent som typ 2. Någon här som vet hur det går med vaccin mot redan smittade? Finns något som heter Gen003 som forskas på. Jag äter inte choklad, nötter eller dricker kaffe då det innehållet mycket arginin som triggar herpes. Går inte en dag utan att jag tittar där nere och hopps inte på att få fler utbrott. Jag har inte smittat min sambo ( vad jag vet, han har ej fått några besvär). Äter lysinkapslar och b vitaminer från hälsokost. Herpes är psykiskt påfrestande och jag känner att graviditet är något som jag inte vågar utsättas för trots längtan efter barn. Skönt att få skriva av sig lite.

    Tar valaciklovir i 5 dagar om jag ser/ känner av besvär.

    Tips emottages gärna.


    Hur fick du det?
  • Anonym (Stina)

    Jag fick mitt första utbrott för ca 2,5 år sen och det var bland det värsta jag varit med om. Jag låg i kramper, kunde inte sitta eller knappt gå och toabesöken var tortyr. Hoppades att jag - likt de flesta - inte skulle få några fler utbrott men icke. Det har aldrig varit så illa sol den gången men jag får utbrott minst 1-2 ggr/mån i olika grad. Det är en eller två blåsor men det som är mest besvärande är att mina blygdläppar KONSTANT är irriterade och svullna. Detta gör att promenader är väldigt jobbigt då det gör ont där nere.

    Har försökt med det som ts nämner (undvika vissa livsmedel) och även undvika stress för det har jag märkt utlöser det hela. Lyckas dock inte.

    Ts, Valaciklovir - vad är det? Äter Aciklovir vid de jobbigaste utbrotten, annars har jag nästan gett upp.

    Apropå graviditet så är jag gravid i v 12 och det är ingen fara för barnet! 10 dagar innan bf ska jag dock äta 1 tablett Aciklovir/dag för att inte ha ett utbrott när bebisen kommer.

    För att sammanfatta det hela: ja det är jobbigt och jag skulle också gärna få tips på hur jag kan lindra besvären men framförallt så får man ju inte låta det begränsa ens liv ts! Det är ingen dödsdom. Det är ingen fara att skaffa barn. Och jag kan tänka mig att bara genom att oroa dig för utbrott och gå och känna efter hela tiden så triggar det igång det hela. Som sagt: stress är en utlösande faktor.

    Hoppas det blir bättre för dig ts! ????

  • Anonym (Stina)

    Och tanken var att det skulle komma en glad gubbe där ist för frågetecken :)

  • Anonym (Micke)
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-03 23:11:18 följande:

    Jag fick mitt första utbrott för ca 2,5 år sen och det var bland det värsta jag varit med om. Jag låg i kramper, kunde inte sitta eller knappt gå och toabesöken var tortyr. Hoppades att jag - likt de flesta - inte skulle få några fler utbrott men icke. Det har aldrig varit så illa sol den gången men jag får utbrott minst 1-2 ggr/mån i olika grad. Det är en eller två blåsor men det som är mest besvärande är att mina blygdläppar KONSTANT är irriterade och svullna. Detta gör att promenader är väldigt jobbigt då det gör ont där nere.

    Har försökt med det som ts nämner (undvika vissa livsmedel) och även undvika stress för det har jag märkt utlöser det hela. Lyckas dock inte.

    Ts, Valaciklovir - vad är det? Äter Aciklovir vid de jobbigaste utbrotten, annars har jag nästan gett upp.

    Apropå graviditet så är jag gravid i v 12 och det är ingen fara för barnet! 10 dagar innan bf ska jag dock äta 1 tablett Aciklovir/dag för att inte ha ett utbrott när bebisen kommer.

    För att sammanfatta det hela: ja det är jobbigt och jag skulle också gärna få tips på hur jag kan lindra besvären men framförallt så får man ju inte låta det begränsa ens liv ts! Det är ingen dödsdom. Det är ingen fara att skaffa barn. Och jag kan tänka mig att bara genom att oroa dig för utbrott och gå och känna efter hela tiden så triggar det igång det hela. Som sagt: stress är en utlösande faktor.

    Hoppas det blir bättre för dig ts! ????


    Varför uppsöker hon inte en läkare?? Kan inte vara nåt vidare att gå runt med herpes. Kan ju inte ha sex då heller
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Micke) skrev 2017-09-04 14:29:00 följande:

    Varför uppsöker hon inte en läkare?? Kan inte vara nåt vidare att gå runt med herpes. Kan ju inte ha sex då heller


    Menar du ts eller jag? I mitt fall så uppsökte jag läkare men fick ingen större hjälp så har inte försökt igen. Och i mitt fall har jag inte haft problem med sex mellan mina skov eftersom jag är gift och vi håller oss enbart till varandra.

    Och jag tolkar dessutom ts som att hon redan varit hos läkare. Men kanske är värt att testa igen!
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Micke) skrev 2017-09-04 14:29:00 följande:

    Varför uppsöker hon inte en läkare?? Kan inte vara nåt vidare att gå runt med herpes. Kan ju inte ha sex då heller


    Och dessutom - men detta kanske du redan visste - finns inget botemedel mot herpes. Bara symtomlindrande läkemedel.
  • Anonym (Micke)
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-04 15:26:22 följande:

    Menar du ts eller jag? I mitt fall så uppsökte jag läkare men fick ingen större hjälp så har inte försökt igen. Och i mitt fall har jag inte haft problem med sex mellan mina skov eftersom jag är gift och vi håller oss enbart till varandra.

    Och jag tolkar dessutom ts som att hon redan varit hos läkare. Men kanske är värt att testa igen!


    Herpes smittar ju väldigt mycket. Har din man också herpes? Eller har ni alltid skyddat sex?
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Micke) skrev 2017-09-04 15:58:19 följande:

    Herpes smittar ju väldigt mycket. Har din man också herpes? Eller har ni alltid skyddat sex?


    Absolut. Men det innebär inte att man aldrig kan ha sex för man kan skydda sig med kondom. Det gör inte jag och min man. Han har också herpes och vi vet inte vem som smittat vem eftersom herpes kan ligga latent väldigt länge innan det bryter ut.

    Vill absolut inte förringa sjukdomen herpes för det är verkligen inte kul! Men för mig var det viktigt att helt enkelt bara acceptera faktum och lära mig leva med det. Vill också gärna ha tips på hur jag kan lindra mina besvär men genom att gå och stressa upp mig över det så blir det bara värre tyvärr. För jag var precis som ts i början och det satte sig mkt riktigt på psyket.
  • Anonym (lidermeddig)

    Hej!
    Jag lider med dig, jag har också typ2 i underlivet och har varit på gränsen till begå självmord då det känns som hela mitt liv är förstört. Såklart finns det många andra värre sjukdomar och dåligt som hade kunnat hända en, men detta är så fruktansvärt jobbigt för det kan smitta andra. Hade aldrig kunnat leva med mig själv om jag skulle smitta någon.

    Jag har haft det någon månad nu och hade utbrott hela tiden, varje dag, tills jag till slut gick för att få hjälp då mina tårar var slut och jag var helt förstörd och deprimerad pågrund av det. (Trodde utbrotten skulle minska efter några veckor därför jag inte sökte hjälp tidigare).

    Fick då utskrivet långtidsbehandling, valaciclovir orion, och tar en tablett varje dag, alltså varje dag, även när jag ej har utbrott. Har tagit det i tre månader nu och har haft utbrott en gång under de första veckorna som jag började med det. Det utbrottet misstänker jag kan ha göra med att jag åt mycket stora mängder av mat som triggar igång utbrotten (efter miljoner timmars googlande). Eller så kan det va att jag tog träningspulver, som vad jag tror då stressar upp kroppen till onaturlig nivå (så man orkar mer under träningen) men som gör att kroppen tror det är överdriven stress när hjärtat slår fortare osv som då gör att det blir utbrott. Det är då vad jag tror, har inte läst något om träningspulver skulle påverka. Men slutade då samtidigt med både träningspulvret och maten som triggar. Sedan dess har jag inte haft något utbrott. Men mår fortfarande extremt, extremt dåligt över det. Men mitt liv är bra i övrigt så det gör att jag inte vill lämna, än.

  • Anonym (Anonym)

    Hej! Jag har varit hos gyn när jag fick det och de tipsade och påvisade typ 2. Hat aldrig någonsin haft sådana besvär innan och just detta att det är ett virus är det som är det jobbiga. Jag är extremt noga med hygien och använder Deodoc intimtvål eller liknande och sover utan trosor ( alltid gjort så vida inte är borta:)). Jag vet personer som har typ 1 i underlivet men de har bara fått tillbaka det 2gånger. Typ 2 är mer " aggressiv". Jag undviker mat som tex choklad, nötter, kaffe som är riktning arginin. Tror proteinpulver innehåller engel arginin. Jag väntar spänt på om det kommer ut ett vaccin mot redan smittade ( gen003) heter det. Skulle vara underbart om viruset kunde " dödas" en gång för alla. Så fort jag känner ngt obehag, eller ngn röd fläck i underlivet blir jag helt nojjog och det är psykiskt tärande. Har alltid med mig valaciklovir i handväskan som sjuksköterska rekommenderade mig. Hatar skiten!!

Svar på tråden Herpes i underlivet