• Äldre 3 Sep 11:33
    6262 visningar
    8 svar
    8
    6262

    Bostadstillägg - hur mycket?

    Jag har aktivitetsersättning och söker lägenhet, hyresrätt. Snitthyran är runt 7000kr

    Och vad jag sett och hört är maxbeloppet på bostadstillägg 5000 nånting... men nu när jag läser på Försäkringskassans hemsida så står det att maxbeloppet är 4750kr vilket är helt puckat, den hyran finns inte ens på världskartan.

    Men på Pensionsmyndighetens hemsida är maxbeloppet ca 5000kr så jag förstår inte varför det ska vara olika?

    Jag har 6225kr varje månad med räkningar

    - gym

    -hundförsäkring

    -telefon

    -bredband (kommer komma)

    -Spotify osv osv

    Nu bor jag hemma och mamma kommer hjälpa mig men vad är maxbeloppet på försäkringskassan?? Blir jävligt besviken och förstår inte hur dom tänker.. hur ska man klara sig med handling, räkningar osv osv med det "lilla" hyrbeloppet av dom?

    Låter väl otacksam men grejen är att hur fan tror dom folk ska överleva?

    Pensionärer också och psykiskt sjuka. Tycker man borde få mer höjt än dom redan gjort. Vi räknas också.

    Hjälp, någon?

  • Svar på tråden Bostadstillägg - hur mycket?
  • Äldre 3 Sep 11:35
    #1
    +1

    Man får 95% av hyran upp till 5000kr vilket vlir Max 4750kr som du skrev. Vart bor du som de är så dyrt med en etta ev liten två för 7000kr?

  • Äldre 3 Sep 11:48
    #2

    Jag ska flytta till Stockholm och hyrorna ligger runt 7k men finns billigare också.. men dom jag tittat på är runt den summan.. 23 kvadrat haha

  • Äldre 4 Sep 07:24
    #3

    Man kanske helt enkelt inte kan flytta till Sveriges dyraste stad utan att ha jobb klart. Jag har dessutom svårt att se att någon hyresvärd kommer ta i dig med tång när folk med fasta välbetalda jobb är de som du konkurrerar med.

    Fixa jobb, sen börja tänk på flytt.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 4 Sep 07:50
    #4

    Det är ju inte meningen att bostadstillägget ska täcka hela hyren, det är ju ett bidrag till hyreskostnaden.

  • Äldre 4 Sep 08:05
    #5

    Du får tacksamt ta emot det bidrag som erbjuds och räcker det inte så är vare sig Spotify-abonnemang eller gymkort några mänskliga rättigheter.

    Jag har för mig att man kan få prov-räkna ut hur mycket an kan få i bostadstillägg på någon myndighetssida.

    Men bostadstillägget är ett "tillägg", dvs det ska bara vara lite extra till hyran. För att stötta upp.

  • Äldre 5 Sep 20:36
    #6

    Att ni inte skäms som svarat i denna tråd. Hur lätt tror no det är att beviljas aktivitetsersättning??

    Det är en ersättning man får från försäkringskassan om man har handikapp eller funktionshinder som gör att man inte kan arbeta.

    Tror ni försäkringskassan gladeligen ger bort ersättningar??

    En som har aktivitetsersättning/sjukersättning har ingen möjlighet att själv få ihop en inkomst och är beroende av bidrag.

    Skall man leva på nåder ett helt liv utan att man själv ha satt sig i den situationen??

    Det är en fruktansvärd människosyn om man anser att funktionshindrade skall vara tacksamma för futtiga 6000 kr i månaden som de får använda 1-2 tusen kronor av att betala hyra.
    4-5 tusen att leva för. Försök att leva på det och få ett liv som andra.

    TS det är åt helvete för lite i bostadstillägg!

  • Äldre 5 Sep 20:57
    #7

    Man kan få förhöjt bostadstillägg, upp till 6300 kr. Det får man om man är tvungen att ha högre hyra (till exempel för att anpassade lägenheter är dyrare), eller för att så pass höga hyror är vad som finns på prten där man behöver (av sociala skäl, bla) bo.

    Men vanligtvis är det 5000 som är gränsen för uträkningen, allt över det får man betala själv.

    Och, ja, det är svårt att hitta en lägenhet för under 5000 kr, även i småstäder.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Bostadstillägg - hur mycket?