• opsidaisy

    Kan man flytta till villaområdena i Täby om man är en vanlig Svensson?

    Hej,

    Jag och min sambo (båda uppväxta i Jakobsbergs villaområde) letar nu villa. Vi har funderat på villa i Täby men nu undrar jag: Kan man flytta till Täby om man är en vanlig Svenssonfamilj, dvs inte rik? Eller är alla snobbiga i Täby? Har fått en uppfattning om att Täby ändå verkar ok, lite som Sollentuna ungefär och inte alls i närheten av Danderyd och Lidingö..... Stämmer det?

    Vilka villaområden i Täby är i så fall trevligast att flytta till om man vill bo bland hyfsat vanliga medelsvenssons?

    Tack

  • Svar på tråden Kan man flytta till villaområdena i Täby om man är en vanlig Svensson?
  • opsidaisy

    Hahaha, ja jag vet, det är sjukt dyrt. Vi har väl någonslags maxbudget på 7-8 milj för en villa.

    Men hur är områdena i Täby? Hur är t ex Viggbyholm och Gribbylund? Det verkar finnas en del hus i Gribbylund som vi skulle kunna ha råd med (dvs de kostar ca 6-8 milj)

  • 8airam8

    Ett hus för 7-8 miljoner kronor och du kallar er för Svenssons? Kära nån. Känner mig som trailer trash nu.

  • Johan53

    Täby... Jag skulle kolla....

    Pendlingstider skolor närhet till dagligaffärer skattesats

    Politiskt styrning av planverktyget vårdgivare

    Bibliotek teater och kulturliv...

    Och efter gjort det så hamna jag i Stockholm stad utan bil och med allt inom en kvart.... Jo en halvtimme till Tyrestanationalpark och en timme till landet och efter det tre seglande i skärgården.... Nä Täby är just mycket vad Järfälla är en villamatta där fler bor i bilen än i huset..... Men inget fel på folket utan livsstilen kostar livs-tid

  • Täbybo

    Självklart kan ni flytta till Täby! Jag är född, uppvuxen och fortfarande boende här så jag kan nog hjälpa lite. :) Ni ska inte vara rädda för att hamna bland snobbar. Här hittar du lyxlirarna, javisst, men även massvis med hederliga herr och fru Svensson. Det är en salig blandning på unga, pensionärer och barnfamiljer som bor här. Villor som är så vackra så jag smäller av, till radhusområden fyllda med lekande barn och lägenheter som huserar många unga vuxna samt pensionärer. Jag ÄLSKAR Täby och det är den enda kommunen jag någonsin vill leva i. :) Vår slogan "lite finare, lite bättre" kanske låter kaxigt men jag som växt upp med den kan intyga om att den enbart handlar om den kärlek vi Täbybor hyser för vår kommun. Det är väl bara en riktigt bra indikation på att folk trivs här, inte sant? :) 

    Från min erfarenhet är Täby mer laid back än Danderyd. Djursholm är ett riktigt välbärgat område som sätter Danderyd i en klass för sig, enligt min mening. Lidingö har jag ingen personlig erfarenhet av så kan inte jämföra. Täby och Sollentuna påminner nog om varandra, absolut. 

    De trevligaste villaområdena är enligt min mening:
    Skarpäng - relativ lugn trafik då Skarpäng slutar i en återvändsgränd. Närhet till två sjöar med motionsspår. Härligt Valborgsmässofirande på Mörtsjötoppen! 
    Näsbypark - område nära till vattnet där villorna på sjösidan är som tagna ur en film, så himla vackra! Här har du både villor och lägenheter. Näsby Slott är ett vackert inslag. Gillar ni båtlivet har ni bra tillgång till det här, och likaså i Viggbyholm. 
    Lahäll (öster om E18) - fortsättning på Näsbypark kan man säga. 
    Valla - lugnt, fint område. 
    Ella Park - som Valla. 
    Gribbylund/Löttinge - närhet till Rönningesjön och Skavlöten som har ett jättefint motionsspår. Skavlöten bjuder också på många vinteraktiviteter. Rönninge by är riktigt mysigt på midsommar.

    Dessa är mina personliga favoriter från att ha tillbringat mycket tid i dessa områden från barnsben upp till vuxen ålder. Bostadspriserna är höga och därav har många jag känner valt att bosätta sig i Vallentuna, Åkersberga och Upplands Väsby istället för att ha råd med mer helt enkelt. Alla gör vi vad som passar oss bäst helt enkelt. :) 
    Lycka till vart ni än hamnar, och om ni flyttar hit så hälsar jag er välkomna!!

  • gbgumman

    Klart ni kan. Vi bor i ett område där vi egentligen inte har råd att bo. Husen kostar mellan 7-10 miljoner om de är i gott skick. Vi har haft tur som ärvde pengar 3 miljoner och gjorde en stor vinst på vår bostadsrätt 1,5 miljon och byggde själva så nu har vi ett helt perfekt hus som kosta oss ca 8 miljoner att köpa. Vi trivs fantastisk. Vi har förklarat för barnen att de inte kommer kunna på lite mycket och dyra saker som sina vänner. Sonen kan det störa ibland medan dottern nästan får panik vid överkonsumtion. Vi pratar sådant hemma ist för att dölj det.

  • PH76

    Täby är väldigt trevligt och ett en riktig Svenssonkommun. Vi flyttade hit (Ensta) för lite mer än två år sedan och trivs väldigt bra.

  • PH76

    Täby är väldigt trevligt och ett en riktig Svenssonkommun. Vi flyttade hit (Ensta) för lite mer än två år sedan och trivs väldigt bra.

  • rosendalen

    Täby är ett jättefint område och bra att växa upp på! Tycker absolut ni ska investera där om det inte innebär alltför höga lån :)

  • PH76

    Täby är fullt av vanliga svenssons, i vår förskola så har jag nog inte stött på något annat vågar jag säga.

    Det där att Täby skulle vara överklass är mer en myt, de absolut flesta är vanlig grå medelklass precis som vi.

Svar på tråden Kan man flytta till villaområdena i Täby om man är en vanlig Svensson?