• Erizajo

    nån duktig på avel?

    Hej!
    Håller för första gången på att försöka avla min tik. Det jag inte vet är om honan kommer att stå still när hanen försöker om det är rätt dag? Ingen av djuren är parade tidigare. Som det varit de senaste dagarna så försöker hannen men så fort han verkar komma dit med snorren så skuttar tiken undan! Ändå har det kommit några droppar blod efteråt... nån som vet? Ska vi fortsätta låta dem träffas några dagar till?

  • Svar på tråden nån duktig på avel?
  • riboflavin

    Generellt kan man säga att när tiken är redo så är hon redo och kommer stå för hanen.

    Hur många dagar brukar gå mellan löpstart och misstänkt höglöp för tiken?

    Eftersom du ställer en sån här fråga så antar jag att du har liten erfarenhet. Jag rekommendera dig att läsa på noga inför vård och omsorg om tiken och eventuella valpar samt söka en erfaren uppfödare som mentor.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Starka

    Är det friska föräldradjur? Röntgen osv? Är det samma ras? Om inte är det raser som tillsammans blir en bra blandning? Är du redo för vad det innebär med valpar? Tycker det låter som att du inte har nån kunskap om avel alls

  • Erizajo

    Ingen har väl erfarenhet innan de gör något för första gången??! Jag har läst på massor men just denna del var lite lullig. Båda hundarna är av samma raser och jag har självklart varit till veterinär och fått min tik godkänd. Svara på det jag frågar eller inte alls!

  • Starka

    När det är rätt dag så brukar generellt tiken stå still. Vi hade en avelshane och jag har bara varit med om en parning där tiken helt enkelt var för trång, hanen kom inte in hur mycket dom än försökte. Annars brukar dom lösa de själva när det är dags. Kan vara lite klurigt att pricka rätt så vissa kom ett par dagar i följd tills det blev av

  • Erizajo
    Starka skrev 2017-09-04 13:25:22 följande:

    När det är rätt dag så brukar generellt tiken stå still. Vi hade en avelshane och jag har bara varit med om en parning där tiken helt enkelt var för trång, hanen kom inte in hur mycket dom än försökte. Annars brukar dom lösa de själva när det är dags. Kan vara lite klurigt att pricka rätt så vissa kom ett par dagar i följd tills det blev av


    Ok tack så mycket för svar!
    Får försöka få till en date igen i morgon då :)
  • Dexter dot com
    Erizajo skrev 2017-09-04 08:02:17 följande:

    Hej!
    Håller för första gången på att försöka avla min tik. Det jag inte vet är om honan kommer att stå still när hanen försöker om det är rätt dag? Ingen av djuren är parade tidigare. Som det varit de senaste dagarna så försöker hannen men så fort han verkar komma dit med snorren så skuttar tiken undan! Ändå har det kommit några droppar blod efteråt... nån som vet? Ska vi fortsätta låta dem träffas några dagar till?


    Jag tycker du inte ska para henne alls när du inte har någon erfarenhet. Ska man ge sig in i avelsvärlden har man självklart en erfaren mentor vid sin sida som hjälper till hela vägen. Både tiken och hanen kan få skador vid parning om ni inte har full kontroll. Man kan inte läsa sig till allt utan behöver råd och hjälp av erfarna uppfödare.
Svar på tråden nån duktig på avel?