• Anonym (ledsen)

    Normalt med panik inför husköp?

    är det normalt att bli panikslagen när det blir verklighet med ett husköp?
    idag ringde mäklaren och vi har lagt högsta budet.
    alla andra hus man "förlorat" i budgivning har man blivit ledsen över och nu när det har hänt trodde jag man skulle bli glad och fira men istället känner jag bara panik inför allt. allt som måste göras och ordnas, banken, försäkringar, fysiska flytten förutom själva osäkerheten kring huset, tänk så trivs vi inte, eller så är grannarna idioter eller huset har fel, eller brister som visar sig sen och vi hamnar i ekonomisk kris.

  • Svar på tråden Normalt med panik inför husköp?
  • Anonym (Husägare)

    Fullständigt normalt ;)

    Jag läste en lista på vilka situationer som skapar mest stress/psykisk ansträning hos människor. 

    1. Dödsfall i familjen
    2. Skilsmässa
    3. Husaffärer

    Om det stämmer eller ej vet inte jag... Men jag har gjort några husaffärer under årens lopp men den första var värst alla kategorier.

  • Anonym (ledsen)

    okej för har jättemycket ångest och oro stress och  kan inte äta :(
    funderar om det är fel hus för oss men då är det kanske mer nerverna som påverkar.. hur tar man sej genom det här??

  • AndreaBD

    Ja, det är normalt. Framför allt om man inte kom till skott med tidigare budgivningar och nu har det fungerat. Det blir ju ett ständigt upp och ned. Vi hade inte ens det men man är jättenervös ändå.

    Kanske lugnar det dig lite - när det gäller tanken att huset kan vara "fel" - att tänka att man dels måste känna efter hur det känns efter något år eller två. Man känner sig i regel inte hemma där direkt ändå. Och skulle det visa sig att det verkligen känns fel, så kan man ju sälja igen också.  

  • Anonym (Husägare)
    Anonym (ledsen) skrev 2017-09-04 12:48:26 följande:

    okej för har jättemycket ångest och oro stress och  kan inte äta :(
    funderar om det är fel hus för oss men då är det kanske mer nerverna som påverkar.. hur tar man sej genom det här??


    Oj då, mat måste man ju ha. 

    Om du är osäker på om det är fel eller rätt hus ska ni nog fundera ett varv till. Känns det rätt ska du känna glädje, spänning och ett visst mått av nervositet. Men ledsen och ha ångest? Hm... vet inte. Tveksamt. Fast det beror på hur nervig du är vanliga fall.
  • Anonym (ledsen)

    i vissa situationer mycket nervig så det är ju lite typiskt för hur jag är.
    det är visst renoveringsbehov som gör det extra nervöst för visst ser man framför sig hur fint det kan bli. men där ligger också oro för vad renovering innebär .
    vi har bestämt att köpa in tjänster och ta en sak i taget och bara göra enkla saker själva men det är ändå risker och tuffa beslut och tuffa perioder man ser framför sig .

  • Anonym (Nöjd Husägare)

    Vi letade hus i 1,5 och budade på 1 innan vi hittade vårt.


    Jag bromsade på 1 hus som min man gillade. Varför? Jo för att det kändes inte rätt.


    När vi var på visning på vårt hus för 10 år sedan, kände jag så fort jag kom in i hallen, att det här är hemma. Jag såg direkt framför mig hur vi skulle bo där, äta mat ute på altanen på sommaren mm.  Huset skulle vi bara ha. ( Som tur var det i en nedgång på marknaden så vi fick det långt billigare än vi kunnat drömma om )


    Vi köpte med hjärtat och har aldrig ångrat oss. 


    Jag resonerar att hus är ingenting du kan ånga efter 14 dagar och lämna tillbaka. Det ska kännas rätt, då det är så pass mycket pengar det handlar om i lån och räntor. Visst man kan alltid sälja om det inte är bra, men det är inte lika lätt som att lämna tillbaka ett par skor man ångrar och få pengarna tillbaka.


     

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Nöjd Husägare) skrev 2017-09-04 13:17:27 följande:

    Vi letade hus i 1,5 och budade på 1 innan vi hittade vårt.


     


    Jag resonerar att hus är ingenting du kan ånga efter 14 dagar och lämna tillbaka. Det ska kännas rätt, då det är så pass mycket pengar det handlar om i lån och räntor. Visst man kan alltid sälja om det inte är bra, men det är inte lika lätt som att lämna tillbaka ett par skor man ångrar och få pengarna tillbaka.


     


    Man kan ju liksom aldrig veta förrän man bott där ett tag om det verkligen känns rätt , som någon påpekade kanske ett år...
  • Anonym (Nöjd Husägare)
    Anonym (ledsen) skrev 2017-09-06 08:57:27 följande:
    Man kan ju liksom aldrig veta förrän man bott där ett tag om det verkligen känns rätt , som någon påpekade kanske ett år...

    Hur är magkänslan, rätt eller fel?


    Såg du din familj sitta vid middagsbordet tillsammans?


    Ser du framför dig hur ni bor där?

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Nöjd Husägare) skrev 2017-09-06 12:01:40 följande:

    Hur är magkänslan, rätt eller fel?


    Såg du din familj sitta vid middagsbordet tillsammans?


    Ser du framför dig hur ni bor där?


    Kändes bra
    ja det kunde jag se framför mig med en del justering och renovering på sikt så tror jag det kommer kännas jättebra

    Blir längre att köra till jobbet och det är en annan nackdel som skapar oro
  • Anonym (.)

    Vi ska också köpa hus och, ja, ångest. Jag har mest ångest över priserna. 
    De är ju helt galna uppgångar och det känns som att vi befinner oss i slutet av bubblan. Om den spricker och räntorna ändras snabbt så sitter man där med skyhöga kostnader och ett lån som är högre än bostadens värde. Det känns så jobbigt. Men samtidigt vill vi inte heller vänta tills ungarna är stora tills vi skaffar hus... 
    Gömda fel orkar jag inte ens börja tänka på...

  • Anonym (Maj)
    Anonym (.) skrev 2017-09-06 12:38:18 följande:

    Vi ska också köpa hus och, ja, ångest. Jag har mest ångest över priserna. 

    De är ju helt galna uppgångar och det känns som att vi befinner oss i slutet av bubblan. Om den spricker och räntorna ändras snabbt så sitter man där med skyhöga kostnader och ett lån som är högre än bostadens värde. Det känns så jobbigt. Men samtidigt vill vi inte heller vänta tills ungarna är stora tills vi skaffar hus... 

    Gömda fel orkar jag inte ens börja tänka på...


    Ååh jag känner precis likadant! Vi bor fortfarande i hyresrätt för att min man inte ville köpa lägenhet när jag ville, och nu några år senare var det ju jäkligt dumt att vi inte gjorde det för priserna har ju bara stigit så många andra har ju knappt behövt spara något alls för att kunna köpa hus även i större städer. Vi väntade då på att bubblan skulle brista och det var typ sju år sedan och än har den inte spruckit... Vore ju för jäkla typiskt om det kraschar preciiis när man själv äntligen köpt.
  • Anonym (asdf)

    Det är ett välkänt fenomen inom ekonomi att människan får ångest över stora inköp. Kände själv det när jag köpte lägenhet. Det gick över efter ett tag.

  • Anonym (Ångest)

    Hur har det gått för er med ångest hur länge sitter de i? Har ni pratat med någon eller tagit några mediciner? Skrev på kontrakt för hus i veckan och har ångest....vet inte hur jag ska vända mina tankar....

  • Anonym (Hypotenusa)

    Jag håller med det som någon skrev att man inte bara kan sitta och vänta på att bubblan ska brista. Men nu finns det konkreta tecken på att en nedgång står för dörren. Jag avråder helt från köp innan det är klart om detta är en snabb korrigering eller en längre trend.

    Ett alternativ (dock lite av ett fulspel) är att ni erbjuder er att betala ett lägre pris än budet ni gav, som en försäkring mot en nedgång. Kanske får ni inte huset, men tryggheten kanske är värd mer.

Svar på tråden Normalt med panik inför husköp?