• Lilla Götet

    Känslan av att aldrig räcka till

    Vi har två barn (4 och 1 år) och jobbar båda två. Jag får inte ihop mitt liv. Jag är jämt utmattad och ändå sover båda barnen oftast genom natten. Jag känner att man aldrig hinner med något och att orken eller energin inte räcker till något. Jag vill träna och träffa vänner också men pallar inte ens duscha. Jag har varit trött sen första graviditeten. Och det känns som allt man gör är att städa, tvätta, jobba, renovera, plocka och plocka och sen börjar allt igen. Höjdpunkten på dagen är när man får gå och lägga sig.

    Kommer det vara såhär i flera år till? Är det fler som har det så här? Jag känner mig sämst.

  • Svar på tråden Känslan av att aldrig räcka till
  • Alexi

    1. Äter du d-vitamin?

    2. Jobbar ni heltid?

    3. Har ni försökt strukturera upp livet så att det ska finnas lite luft?

    4. Det är mest intensiva åldern som era barn är i, det blir bättre!

  • Margaux

    Bor du i närheten av ett gym med barnpassning ? Ta i så fall med dig barna dit en lördag förmiddag och ge dig själv en timme på gymmet medans barnen underhålls av någon annan. Duscha och basta i fred. Lite egentid och träning borde ge lite överskott!

  • Cjvxvk

    Skär ner på städningen. Det är ett jävla slit och inte kommer barnen med glädje minnas dina rena golv.

    Sedan tror jag att man får skära ner på förväntningen att alltid vara så lycklig också. De flesta äldre jag känner talar lyriskt om när barnen var små. De flesta småbarnsföräldrar jag känner är gråtfärdiga av stress. Småbarnsåren gör sig bäst i ett nostalgiskt skimmer, som suddiga minnen där hjärnan censurerat bort allt elände, misstänker jag.

    Jag är själv halvkass på mitt jobb eftersom jag år så trött, har ett alldeles för stökigt hem, är bara irriterad på ungarna hela tiden, hinner aldrig haft sex och har inte sett en fin till slut utan att somna i mitten på åratal. Så om det är någon tröst är du knappast ensam.

  • Fru Ve

    Gå ner i tid åtminstone någon av er om ni kan. Det är fruktansvärt om båda jobbar heltid för då orkar man inte. Kan ni inte gå ner i tid tex pga att era jobb kräver heltid så skaffa städhjälp och matkasse och annat som förenklar. Sen får du sänka förväntningarna på att hinna träna och träffa vänner. Sorry men med jobb och flera barn får man lägga sånt på is ett tag.

  • Lilla Götet

    Ja skära ner på städ har det autmatiskt blivit. Annars vill jag gärna veckostäda och det tar 3 timmar men måste faktiskt göras iallafall en fuskvariant. Suck.

    Gymmet har barnpassning och vi tar med barnen två gånger i veckan och tränar tillsammans. Men min man som är van att träna 4 timmar 6 dagar i veckan tycker det är jobbigt att inte få träna varje dag. Och han blir så jävla kinkig om han inte får det. Suck.

    Skönt att höra att man inte är ensam. Ska börja med D-vitamin nu när de börjar bli mörkare.

    Och vi jobbar inte heltid än men 35 timmar i veckan så barnen inte ska vara så länge på dagis men vi bor i en storstad så det är ändå nästan två timmar pendeltid för mig om dagen. Hoppas byta jobb nu så det blir närmre men de e tyvärr standard i storstäder.

  • annabellelee

    Jag tränar också mycket, men med barn får man tänka om. Så här tränar jag:

    - ibland går jag upp klockan 5 om det inte är jag som lämnar och tränar.

    - ibland tränar jag på lunchen och kastar i mig nåt snabbt efteråt

    - ibland springer jag med barnet i vagnen

    - min man cykelpendlar 3 mil enkel väg till jobbet

  • konichiwa

    Vi har städhjälp. Min mans träning består av att han cyklar 2 mil (till och från jobb). Jag springer 3 ggr i veckan.

    Vi hjälps åt, delar allt 50/50 och ger varandra lika mycket egentid.

  • Margaux

    Om du redan tränar två gånger i veckan och ändå känner dig utmattad trots att du sover bra så borde du nog kolla dina värden hos en läkare.
    Jag tränar 4 gånger i veckan(två lunchpass, ett kvällspass och lördag förmiddag normalt). Jag har relativt stor flexibilitet på jobbet men jobbar mycket. Två barn. Jag har städhjälp , matkasse, skickar alla skjortor på tvätteri etc. Har inte tvättat fönster på flera år. Vi köper helt enkelt så mycket fritid vi kan! Det som tar mest energi är nog tvätten hemma hos oss. Drömmen vore att få någon att ta den med....
    jag sover inte om jag slarvar med träningen. Och då faller korthuset fort. Så viktigt med prioritering där för mig!

Svar på tråden Känslan av att aldrig räcka till