• MatteRecond

    Intyg för anhörig

    Hej! Nu har jag kanske hamnat i fel forum men någon kanske kan svara ändå?

    Det är så att min far hamnade in på sjukhus för stroke, jag var med honom hela tiden från tillfället han fick det till nu när han fortfarande ligger inne. Jag fick ta ledig då vi båda fick ta helikoptern och vi bor 60mil bort.

    Min chef har frågat om jag kan få intyg för anhörig men doktorn säger att enbart min far kan få intyg och att jag är där av egen fri vilja. Hade min far befunnit sig hemma kunde jag få i tyg för anhörigstöd? Jag är inte ett dugg insatt i detta men stämmer detta?

    Annars är det väl bara för mig att ta första taxi hem och traska till jobbet.

  • Svar på tråden Intyg för anhörig
  • Ellie

    Det är ju inte sjukintyg du skall ha utan närståendepenning. Det kan man få för att vara hos anhöriga vid tillstånd som kan vara livshotande. Läkaren fyller i ett intyg och försäkringskassan bedömer om man har rätt till det. Blir det beviljat har man rätt att vara borta från arbetet. Man kan få max 100 dagar per sjuk person, och de dagarna kan delas mellan olika anhöriga.

  • Ellie

    Om inte läkaren kan skriva att det är ett potentiellt livshotande tillstånd, så går det nog inte med närståendepenning. I så fall har du i många fall rätt till ett antal dagar (ofta omkring 10) ledigt för att vårda anhörig, men det borde ju chefen vetat. I annat fall kan det ju vara så att du själv kan bli sjukskriven tex för akut krisreaktion, där du har svårt att koncentrera dig mm. Det får du i så fall skaffa själv via vårdcentral.

Svar på tråden Intyg för anhörig