• EvaNils

    Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner

    Hej! Jag har en åttaåring son som fortfarande inte kan prata normalt. Han har inte utvecklats i sitt pratande sen han var 4 år. Han formulerar sina meningar helt fel,har inte rak ordföljd och lägger inte till prepositioner i sina meningar. Mina vänner som  själva har barn brukar fråga mig om det är något fel på honom, då de har barn som är 3 år gamla och pratar flytande.

    Problemet är dock att han inte heller lyssnar på det vi säger. Han fortsätter att prata och är envis om att få sig själv hörd och avbryter alla andra. Detta har gjort att han har fått sociala problem också. Han har knappt några vänner i skolan och ingen gillar att leka med honom då han inte kan följa instruktioner i lekar och är envis. 


    Jag förstår inte var jag som förälder kan göra? Vem ska jag kontakta, en psykolog? Under en period blev vi rekommenderade från vårt barns skola att han ska byta till särskola, då det finns lärare som kan hjälpa hans utveckling. Men där trivdes han inte alls, då det endast fanns barn med rörelsehinder som inte pratade. Vår pojke är ganska pigg ändå och gillar att leka och springa runt. 

    Förutom detta hatar han att läsa och matte är absolut inget för honom. Jag förstår inte vad det är för problem med honom, går man med sådant till en vårdcentral, ska skolan hantera det eller vem tar hand om sådana barn? 

  • Svar på tråden Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner
  • Lena

    Har ni inte undersökt det på fyra år?

    Prata med skolsköterskan hon kan hjälpa med remiss till logoped och för att göra hörseltest

  • Anonym (A)

    Hej!

    Hör din oro. Och tycker du ska ta den på allvar.

    Jag undrar om inte någon reagerat tidigare? Förutom skolan som talade om särskola (vilket man behöver utredas för först ifall man nu ska till höra särskolan; utredning görs av psykolog bland annat). Nu är han ju 8, men har inte bvc reagerat tidigare? Då han ändå tillhört dom till han var 6 år.

    Jag skulle råda dig att tala med skolan om din oro. I varje kommun så finns en elevhälsa som har tillgång till specialpedagoger som kan göra en pedagogisk kartläggning i första hand, och sedan lyfta ärendet med psykologen som tillhör elevhälsan för att få tips om hur man kan hjälpa din son osv. Psykologen kan ge stöd, göra utredning och/eller hänvisa vidare.

    Når han målen i skolan? Eller riskerar han att bli underkänd?

    Bup är också ett alternativ och dit kan man ringa själv för att rådfråga. Logoped likadant (ibland finns logopeder kopplade till elevhälsa).

    Lycka till!

  • violis

    Elevhälsan måste ju gjort en utredning redan...ingen skola " rekomenderar" att man sätter sitt barn i särskola utan utredning...och bara då om utredningen visar på sådana svåra problem att barnet " platsar" på särskolan.....barn med tex ADHD,autismspektrat hör inte hemma på en särskola då det krävs helt andra problem för att gå där ( sen finns i vissa kommuner speciella klasser för tex barn med autism där barnen går i små grupper men där går inte barn med stora rörelsehinder eftersom det är en helt annan sak) Är nu av någon outgrundlig orsak inte en utredning gjord så är första steget att ta kontakt med elevhälsan för att få en utredning till stånd, både då av en logoped och av elevhälsans egna psykologer- de kan göra en grundutredning och / eller av BUP( /privat aktör med det fria vårdvalet- BUP har i många områden lååånga köer) för att få redan på vad som är " fel" och på,vilket sätt ert barn lär in så att skolan kan sätta in de rätta resurserna för att er son ska utvecklas efter sin förmåga - tyvärr är det så i praktiken även om det inte " ska" vara så att skolorna får inte del av " extra pengarna" till särskilda insatser om barnet inte har en diagnos....därför är diagnoserna viktiga...

  • Anonym (Lärare)

    Du kan själv ta kontakt med den specialpedagog som är knuten till barnets skola. Berätta precis vad du skrivit i din trådstart så tar spec.ped över ansvaret för att rätt insatser görs och att ni lotsas vidare till rätt specialister som logoped och habilitering. Det låter som att ditt barn kan ha någon form av autism och språkstörning, möjligen i kombination med svag begåvning. Men det är ju omöjligt att göra en kvalificerad gissning utan att träffa barnet. Men du gör rätt som reagerar för något kan vara annorlunda och ditt barn behöver få särskilt stöd.

  • EvaNils

    Tack för alla svaren. Jaa, han sattes i särskola efter att hans lärare reagerade och han fick genomgå några tester. Men efter några månader valde vi att han inte skulle gå i särskolan. Detta för att han utvecklades inte alls där och hans sociala förmågor försämrades ännu mer. Vi tror att det var för att alla i hans klass hade större funktionshinder, han passade inte in där. När han kom hem började han imitera sina klasskompisar som var utvecklingsstörda, vilket var ganska skrämmande. Han gillade inte längre att gå till skolan och idrotten som var hans favorit lektion avskydde han, då det inte fanns många att leka med på idrotten på grund av att barnen var rullstolsbunda. Därför vill jag inte sätta honom i särskola igen.

    Ja, han riskerar underkänt i princip alla ämnen. Hans lärare förväntar inte ens att han gör sina läxor för att han inte klarar av de. I början trodde jag att han bara var en busig unge som inte gillade läxor och plugg. Men när han blev äldre och fortfarande inte kunde förstå och prata blev jag orolig. Efter särskolan som jag hade trott skulle passa perfekt för honom gav jag upp och började hoppas på att allt kommer med tiden. 


    Som någon ovan skrev, ska jag ta kontakt med BUP. Jag ska även kontakta specialpedagogen i hans skola. Tack för allt stöd. 

  • EvaNils
    violis skrev 2017-09-05 07:45:36 följande:

    Elevhälsan måste ju gjort en utredning redan...ingen skola " rekomenderar" att man sätter sitt barn i särskola utan utredning...och bara då om utredningen visar på sådana svåra problem att barnet " platsar" på särskolan.....barn med tex ADHD,autismspektrat hör inte hemma på en särskola då det krävs helt andra problem för att gå där ( sen finns i vissa kommuner speciella klasser för tex barn med autism där barnen går i små grupper men där går inte barn med stora rörelsehinder eftersom det är en helt annan sak) Är nu av någon outgrundlig orsak inte en utredning gjord så är första steget att ta kontakt med elevhälsan för att få en utredning till stånd, både då av en logoped och av elevhälsans egna psykologer- de kan göra en grundutredning och / eller av BUP( /privat aktör med det fria vårdvalet- BUP har i många områden lååånga köer) för att få redan på vad som är " fel" och på,vilket sätt ert barn lär in så att skolan kan sätta in de rätta resurserna för att er son ska utvecklas efter sin förmåga - tyvärr är det så i praktiken även om det inte " ska" vara så att skolorna får inte del av " extra pengarna" till särskilda insatser om barnet inte har en diagnos....därför är diagnoserna viktiga...


    Ja, de gjorde en utredning. Vilka problem krävs för en särskola då? Det enda min son behöver är extra fokus från lärarna. Men att han ska gå i en klass med handikappade rullstolsbundna barn som inte har förmågan att utrycka sig på något sätt känns inte rätt. Kan det var så att han placerades i särskolan för att kommunen inte hade andra resurser?
  • AndreaBD

    Barnläkare, BVC - har ingen reagerat? Min son fick diagnosen språkstörning när han var 5, men din son låter ännu mer problematisk. Sonen gick till talpedagog ett tag. De brukar ju fånga upp sånt på förskolan eller på 6-års-verksamheten. Även min äldste son gick till talpedagog/logoped för en stamning.

    Det är alltså talpedagoger och logopeder som jobbar med sånt. Och jag skulle förmoda någon slags språkstörning där. Man bör jobba med honom för att förbättra det.

  • EvaNils
    AndreaBD skrev 2017-09-05 12:46:04 följande:

    Barnläkare, BVC - har ingen reagerat? Min son fick diagnosen språkstörning när han var 5, men din son låter ännu mer problematisk. Sonen gick till talpedagog ett tag. De brukar ju fånga upp sånt på förskolan eller på 6-års-verksamheten. Även min äldste son gick till talpedagog/logoped för en stamning.

    Det är alltså talpedagoger och logopeder som jobbar med sånt. Och jag skulle förmoda någon slags språkstörning där. Man bör jobba med honom för att förbättra det.


    Nej, ingen har reagerat. Det var endast hans lärare som reagerade, några utredningar gjordes och han hamnade på särskola. 

    Jag tror inte att det bara är språkstörning, då han ibland kan ha svårt att förstå det vi säger. Dessutom har han ju svårt med skolämnena. 
  • sextiotalist
    EvaNils skrev 2017-09-05 13:38:41 följande:
    Nej, ingen har reagerat. Det var endast hans lärare som reagerade, några utredningar gjordes och han hamnade på särskola. 

    Jag tror inte att det bara är språkstörning, då han ibland kan ha svårt att förstå det vi säger. Dessutom har han ju svårt med skolämnena. 
    Följde de detta som skolverket satt upp. För jag får det intrycket att det är lite behandlat av vänsterhanden,

    https://www.skolverket.se/skolformer/grundskoleutbildning/grundsarskola

    Dessutom kan barnet gå som integrerad elev, dvs följa särskolans läroplan men ändå gå kvar med sin klass. Det alternativet skulle säkert passa din son utmärkt.

Svar på tråden Min 8åring kan fortfarande inte prata eller följa instruktioner