• Äldre 5 Sep 08:54
    1306 visningar
    2 svar
    2
    1306

    BMI, varför används det??

    Att BMI är ett dåligt mått på vikt/fettmängd och egentligen det mesta är kanske rätt självklart, men varför används det måttet inom vården i Sverige, är det bara för att det är enkelt? Detta är min fråga, resten är bara lite info om just vårt fall som de som är intresserade kan läsa.

    Jag tänkte på det när vi var och pratade med en person inom vården och min fru fick veta om sitt "BMI" tal och att hon enligt tabellen behöver gå upp i vikt och att det var väldigt viktigt, för hon låg ju så långt ner i tabellen...

    En persons kroppsbyggnad med bredare/smalare axelparti och annat avgör väldigt mycket eftersom BMI enbart tar hänsyn till längd och vikt. Hon har en del (inte så mycket) fett på magen och förstås mycket på ben/rumpa som alla kvinnor har. Däremot väldigt smal kroppsbyggnad, vilket gör att även om hon har betydligt mer fett på kroppen än alla som idrottar på hög nivå som exempel så ligger hon ändå tydligen långt under en normalnivå i deras tabell. Jag personligen tycker att det räcker bra om man bara har ett lite tunnare lager fett runt magen och har en större mängd på ben/rumpa och en del på armarna. Varför ska sjukvården promota att man ska ha ett rejält lager fett runt hela magen och övriga kroppen? För det måste hon få om hon enligt deras BMI tabell ska komma upp till mitten av normalnivån med sin tunna kroppsbyggnad. Nu BMI = 17,5.

    Är det någon som inte själv kommer på varför BMI är ett dåligt mått så kolla på valfri länk från google.

  • Svar på tråden BMI, varför används det??
  • Äldre 5 Sep 13:31
    #1

    Nej, hon är väl skinnyfat. 
    Hon behöver absolut inte bli fet eller större för att få ett högre BMI. Om hon istället börjar träna och börjar bygga muskler så kan hon absolut gå upp i vikt utan att bli fet utan mer fit (då du nämner att hon har lite fett runt magen, ben och rumpa). Muskler väger mer än fett. Hon får gå och börja lyfta skrot. :)

  • Äldre 5 Sep 16:19
    #2

    Det kan absolut vara ett alternativ att träna mer/hårdare :) Hon har rätt svårt att bygga muskler och tränar nu ca 3 ggr/vecka och har en väldigt smal kroppsbyggnad, vilket också ger en låg vikt till att börja med.

    Hon vi pratade med inom vården frågade om min fru åt frukost, lunch, middag och fokuserade bara på maten och nämnde inte ens träning. Jag är mest förvånad bara varför just BMI verkar användas så flitigt när det är ett begrepp som inte ens i närheten ger en bra helhetsbild, och att sen personal använder det rakt av bara utan hänsyn till annat :/

Svar på tråden BMI, varför används det??