• Anonym191

    Sjukanmälande varje dag??

    Vad tycker ni?

    Jag har ett kontorsjobb, om jag är sjuk så behöver min arbetsgivare alltså inte hitta ersättare eller vikarier eller liknande utan min sjukdom innebär endast att jag blir borta.

    Jag har fått magsjuka, sjukanmälde mig imorse och sa att jag har magsjuka och inte kommer in men att jag kommer åter till jobbet så snart jag känner mig bättre. Tycker ni att man med den bakgrunden ska behöva sjukanmäla sig varje dag? Har en rätt bra relation med chefen, litet företag och alla känner varandra bra, räcker det att kanske skicka ett sms imorgon bitti och upplysa en extra gång om att jag blir hemma då också?

    Självklart gör jag en bra överlämning till mina kollegor om jag har brådskande ärenden som måste tas om hand. Vad som behövs göras, hur det ska göras och av vem etc. Skickar ett mail om detta på morgonen när jag är sjuk så att det ska vara tydligt.

    Så vad tycker ni? Kan jag stanna hemma imorgon utan att säga något mer? Ska jag skicka ett sms eller ska jag ringa varje dag när chefen vet att jag har magsjuk och själv sa i telefon imorse "ja magsjuka kan ju ta några dagar innan man blir av med"..? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Sjukanmälande varje dag??
  • WiJu

    Jag är glad om magsjuka kollegor är borta enligt 48-timmars regeln vid magsjuka så chansen att jag blir sjuk minimeras. Så var du hemma ett par dagar till.

    Hur du ska göra angående chefen tycker jag att du kan fråga honom om. De flesta företag har en rutin tänker jag.

    Krya på dig! :)

  • Bowlofbeauty

    Det finns oftast två sätt att sjukskriva sig på.

    1. Man sjukskriver sig för endast EN dag och säger att man är tillbaka dagen efter om man inte hört av sig.

    2. En öppen sjukskrivning som fortgår tills man hör av sig och säger att man är frisk.

    Vad jag förstår så gjorde du som punkt 2.

  • EnGladPingvin

    Som chef räknar jag med att medarbetare som sjukskriver sig är hemma i 2-3 dagar i alla fall. För planeringens skull är det bra om man hör av sig och hintar om när man tror sig vara tillbaka, men det är inte ett krav. Sms räcker bra så länge man inte har något som vi behöver göra i personens frånvaro som vi behöver info om. Då är det bra att ringa och meddela det. Brukar ringa själv efter några dagar om medarbetaren inte hört av sig.

  • Amanda84

    Nu arbetar jag i kommunen, men vad gäller sjukanmälan varje dag, så gäller det bara personer som har haft enormt stor frånvaro och därför har något form av specialavtal med chef, alternativt de som måste lämna sjukintyg på dag 1. Det hör alltså till ovanligheterna att man sjukanmäler varje dag. På alla arbetsplatser som jag har arbetat på hittills, så ses det till och med som lite suspekt om man sjukanmäler sig på tisdagen och säger att man är tillbaka på torsdagen, för: "Hur kan man veta hur många dagar man är sjuk?" Man sjukanmäler alltså sig, och sedan ringer man när man är tillbaka igen. På min nuvarande arbetsplats har vi klockan 12 som deadline då man måste ringa dagen tidigare och meddela att man är frisk dagen efter.


    Jag föreslår alltså att du ringer imorgon och meddelar att du är sjuk imorgon med, och samtidigt frågar om vilka sjukrutiner de har på arbetsplatsen. När ska du ringa senast när du blir frisk? Finns det ett datorsystem/app där du dessutom måste anmäla sjukfrånvaro? Måste du ringa chefen eller räcker det att du ringer till arbetsplatsen/receptionen/kontoret eller vad det nu handlar om?

Svar på tråden Sjukanmälande varje dag??