• Äldre 5 Sep 17:27
    15594 visningar
    11 svar
    11
    15594

    Kan man få virus och spyware på iPhone/iPad?

    Hur ligger det till egentligen? Kan man få virus och spyware på iPhone och iPad eller går det inte?

  • Svar på tråden Kan man få virus och spyware på iPhone/iPad?
  • Äldre 8 Sep 11:22
    #1

    Ja man kan få virus i iPhone eller iPad.

    Jag har försökt i dina tidigare trådar förklarat för dig att det finns virusprogram för iOS (iPhone/iPad) att ladda ned från apple store.
    Man utvecklar ju knappast virus program till iOS om de inte skulle riskera att få virus.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 14 Sep 16:49
    #2
    EnAnonumius skrev 2017-09-08 11:22:59 följande:
    Ja man kan få virus i iPhone eller iPad.

    Jag har försökt i dina tidigare trådar förklarat för dig att det finns virusprogram för iOS (iPhone/iPad) att ladda ned från apple store.
    Man utvecklar ju knappast virus program till iOS om de inte skulle riskera att få virus.
    Att det finns virusskydd är inte likställt med att enheterna är utsatta för det. Jag har aldrig hört om någon som har haft virus på iPhone/iPad men jag har hört om många som har haft virus på sin android. Jag har aldrig hört om någon som har virusskydd på sin iPhone/iPad men alla jag känner har det på sin android. Därför vill jag fråga här om någon faktiskt har haft virus på sin iPhone/iPad.
  • Äldre 14 Sep 18:04
    #3
    Tihi skrev 2017-09-14 16:49:58 följande:
    Att det finns virusskydd är inte likställt med att enheterna är utsatta för det. Jag har aldrig hört om någon som har haft virus på iPhone/iPad men jag har hört om många som har haft virus på sin android. Jag har aldrig hört om någon som har virusskydd på sin iPhone/iPad men alla jag känner har det på sin android. Därför vill jag fråga här om någon faktiskt har haft virus på sin iPhone/iPad.
    Bara för att du "aldrig har hört" är aldrig samma sak som "att det inte finns"
    Hörsägen är samma sak som just rykten.

    Jag går på fakta. Fakta är att det finns virusskydd.
    Det är tillräckligt isig för att förstå att iOS kan visst dra på sig virus. Men du försöker ju hålla ett rykte som allmängiltig fakta och använda det som motargument.

    Här har du annars en artikel från McWorld
    https://macworld.idg.se/2.1038/1.682623/ta-bort-virus-i-iphone

    Där de ger steg för steg beskrivning på hur man tar bort virus från en iPhone/iPad.

    Hoppas att du kan läsa engelska
    http://www.macworld.co.uk/feature/iphone/do-iphones-get-viruses-3655942/

    "However, malware of one kind or another does exist for iOS, even though it remains extremely rare."

    Som sagt malware är en form av virus så ja även om det är ovanlig så är poängen ändå den att även iOS kan bli infekterad. Som sagt man utvecklar ju knappast virusskydd till ett operativsystem om det "aldrig kan få virus".

    Så summa summarum: Sluta att tro på rykten.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 14 Sep 18:17
    #4
    EnAnonumius skrev 2017-09-14 18:04:13 följande:
    Bara för att du "aldrig har hört" är aldrig samma sak som "att det inte finns"
    Hörsägen är samma sak som just rykten.

    Jag går på fakta. Fakta är att det finns virusskydd.
    Det är tillräckligt isig för att förstå att iOS kan visst dra på sig virus. Men du försöker ju hålla ett rykte som allmängiltig fakta och använda det som motargument.

    Här har du annars en artikel från McWorld
    https://macworld.idg.se/2.1038/1.682623/ta-bort-virus-i-iphone

    Där de ger steg för steg beskrivning på hur man tar bort virus från en iPhone/iPad.

    Hoppas att du kan läsa engelska
    http://www.macworld.co.uk/feature/iphone/do-iphones-get-viruses-3655942/

    "However, malware of one kind or another does exist for iOS, even though it remains extremely rare."

    Som sagt malware är en form av virus så ja även om det är ovanlig så är poängen ändå den att även iOS kan bli infekterad. Som sagt man utvecklar ju knappast virusskydd till ett operativsystem om det "aldrig kan få virus".

    Så summa summarum: Sluta att tro på rykten.
    Smärre korrigering: virus är en form av malware, inte tvärtom.

    Men ja, precis som EnAnonumius skriver finns det virus och malware även till iOS,
    även om de är avsevärt ovanligare än till Android.
  • Äldre 14 Sep 18:51
    #5
    -1
    John22 skrev 2017-09-14 18:17:32 följande:
    Smärre korrigering: virus är en form av malware, inte tvärtom.

    Men ja, precis som EnAnonumius skriver finns det virus och malware även till iOS,
    även om de är avsevärt ovanligare än till Android.
    Det är uppenbarligen väldigt ovanligt med virus i iPhone därav frågan om du/ni/någon har hört om någon bekant som har fått virus i iPhone? Jag har aldrig gjort det men jag har hört det åtskilliga gånger om android av goda vänner med androider. 

    Man kan ta vaccin mot diverse exotiska sjukdomar här i Sverige också men det betyder inte att någon som befinner sig inom Sveriges gränser får *insert valfri sjukdom* bara för att vaccinet finns tillgängligt.
  • Äldre 14 Sep 19:10
    #6
    Tihi skrev 2017-09-14 18:51:20 följande:
    Det är uppenbarligen väldigt ovanligt med virus i iPhone därav frågan om du/ni/någon har hört om någon bekant som har fått virus i iPhone? Jag har aldrig gjort det men jag har hört det åtskilliga gånger om android av goda vänner med androider. 

    Man kan ta vaccin mot diverse exotiska sjukdomar här i Sverige också men det betyder inte att någon som befinner sig inom Sveriges gränser får *insert valfri sjukdom* bara för att vaccinet finns tillgängligt.
    Jag vet inte vad du babblar om. Frågan var "Kan man få virus och spyware på iPhone och iPad?", och svaret på det är ja, det kan man. Att något är ovanligt betyder inte att det inte existerar.

    Huruvida jag känner någon som drabbats är oväsentligt. Det finns malware till iOS, så enkelt är det.

    Är det dock nödvändigt att skaffa antivirus för iPhones och dylikt? Nej, inte enligt mig.
  • Äldre 14 Sep 19:11
    #7
    Tihi skrev 2017-09-14 18:51:20 följande:
    Det är uppenbarligen väldigt ovanligt med virus i iPhone därav frågan om du/ni/någon har hört om någon bekant som har fått virus i iPhone? Jag har aldrig gjort det men jag har hört det åtskilliga gånger om android av goda vänner med androider. 

    Man kan ta vaccin mot diverse exotiska sjukdomar här i Sverige också men det betyder inte att någon som befinner sig inom Sveriges gränser får *insert valfri sjukdom* bara för att vaccinet finns tillgängligt.
    Ingen jag känner har haft virus på sin Android-telefon, men jag inser ju att det inte är samma sak som att det inte finns några virus.
  • Äldre 21 Sep 02:39
    #8
    snedtak skrev 2017-09-14 19:11:36 följande:
    Ingen jag känner har haft virus på sin Android-telefon, men jag inser ju att det inte är samma sak som att det inte finns några virus.
    Precis..
    Och det är ju direkt dumt att utveckla virus program till både Android /iOS om det inte skulle kunna få virus i dessa OS.
  • Äldre 21 Sep 02:53
    #9
    Tihi skrev 2017-09-14 18:51:20 följande:
    Det är uppenbarligen väldigt ovanligt med virus i iPhone därav frågan om du/ni/någon har hört om någon bekant som har fått virus i iPhone? Jag har aldrig gjort det men jag har hört det åtskilliga gånger om android av goda vänner med androider. 
    Men SUCKAR.
    Vad babblar du om här?
    Jag gav dig svar på frågan.

    Du försöker dissa fakta svaret som du fik på din fråga du ställde i TS, med att komma med något hela annat än vad du kom med i din TS.

    Nej din fråga var ALDRIG:
    "frågan om du/ni/någon har hört om någon bekant som har fått virus i iPhone?"

    Din fråga i trådstarten var ju faktiskt;
    "Kan man få virus och spyware på iPhone och iPad eller går det inte?"

    Ser du inte själv att det är faktiskt två helt olika frågor?




    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 21 Sep 02:54
    #10
    John22 skrev 2017-09-14 18:17:32 följande:
    Smärre korrigering: virus är en form av malware, inte tvärtom.
    Tack.
    Blev ett liten olycklig typo där ja.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 21 Sep 03:06
    #11

    Och här är lite mer fakta som många glömmer bort eller vägra att ta med i beräkningen.

    Har man en android-enhet och använder den bara som vanligt (så som hårdvarutillverkaren har tänkt det) och håller sig enbart till att ladda ned appar från Google Play, så är man 99,9% säker på sin android-enhet också från malware/virus/spyware, precis som med en iPhone.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Kan man få virus och spyware på iPhone/iPad?