• MorTillTheo

    Torra fläckar i snart ett år

    Min son ska snart fylla 1 år och har fortfarande torra fläckar på mage rygg och axlar bvc sade när de kom att det är normalt för bebisar att ha dessa men han är ju snart ett år och har dem än?! Vi använder mini derm som vi smörjer varje dag med.

    Vad kan det vara ? De är bara jätteröda när han badat annars är de mer åt det hudfärgade håller (min son är ljus och lätt röd hårig)

    Tips råd och erfarenhet är välkommet!

  • Svar på tråden Torra fläckar i snart ett år
  • Duckan

    En del är ju torrare än andra. Prova att byta till en lite fetare salva och se om det hjälper?

  • Gravitation

    Vår treåring har fortfarande torra fläckar, året om. Hon har känslig hy helt enkelt.

  • MorTillTheo
    Gravitation skrev 2017-09-06 10:33:38 följande:

    Vår treåring har fortfarande torra fläckar, året om. Hon har känslig hy helt enkelt.


    Har ni fått en förklaring till varför ert barn har det så? Eller säger dom bara att det är så vissa är eller?
  • Gravitation
    MorTillTheo skrev 2017-09-06 14:34:02 följande:
    Har ni fått en förklaring till varför ert barn har det så? Eller säger dom bara att det är så vissa är eller?
    Nej inte nån särskild anledning, både jag och pappan har rätt torr hud så hon har väl ärvt det av oss, maken har även psoriasis.
    Hon hade mjölkallergi första året men har kunnat äta mjölkprotein från 1 år. Även testad för gluten då jag har det men hon har inte ärvt det
  • MorTillTheo
    Gravitation skrev 2017-09-06 18:23:23 följande:

    Nej inte nån särskild anledning, både jag och pappan har rätt torr hud så hon har väl ärvt det av oss, maken har även psoriasis.

    Hon hade mjölkallergi första året men har kunnat äta mjölkprotein från 1 år. Även testad för gluten då jag har det men hon har inte ärvt det


    Men vad skönt att det var lugnt på den fronten då!:)

    Jag blir ju bara så fundersam då jag aldrig haft problem med min hud på det viset som min son. Ska prata en extra gång med bvc när vi ska dit snart igen för hans 1års sprutor(stackarn)
  • Gtyt

    Sådär hade vår yngsta sina två första år. Vi tyckte att Miniderm var bästa krämen. Smorde hela barnet morgon och kväll samt alltid efter bad (som hon bara hade en gång/vecka pga huden).

    Sen blev det successivt bättre. Nu är hon tre och vi smörjer bara efter bad.

  • Gtyt

    Barn med torra fläckar är ofta så kallade atopiker. De kan få lite eksem då och då, ibland följer det med allergier och astma.

Svar på tråden Torra fläckar i snart ett år