• Anonym (boendeföräldern)

    Skolsbyte

    Hej,

    Mina barn går i skola i den kommun där jag bodde med deras pappa. Dock har de bott hos mig på heltid över ett halvår och kommer inom kort även vara skrivna hos mig, jag bor i en annan kommun. De kommer fortsätta bo hos på heltid och ha umgänge helger med deras pappa. 
    De önskar byta skola till en skola där vi bor, vilket ju är en annan kommun än där de går idag. Har jag rätt att byta skola utan faderns godkännande eller måste jag gå till rätten med frågan? Han vägrar låta dom byta skola för sin egen bekvämlighets skull. Han tänker inte åka till oss och hämta barnen när han ska ha dom, för det är så långt tycker han. Idag kan han hämta dom i skolan mitt i veckan också för att umgås en stund med honom, men dessa extra träffar är väldigt spontana och sker inte alls ofta, kanske max 2 ggr/mån.

    Avståndet vi talar om är 2,5 mil enkel resa men här i Stockholm motsvarar det ca 2,5 timme totalt i bil varje dag för barnen i.o.m. alla köer i rusningstrafik.

    Hur ska jag gå tillväga? Barnens största önskan nu är att slippa bilåkandet. Det är dom själva som vill byta skola. Själv jobbar jag i kommunen där deras skola är så jag själv har ingen vinning i det hela. De är i den åldern att de inte behöver gå på fritids längre.
    Tips någon?

  • Svar på tråden Skolsbyte
  • Anonym (boendeföräldern)
    BurningDiamond skrev 2017-09-06 22:54:56 följande:

    Har ni gemensam vårdnad?


    Ja vi har gemensam vårdnad. Att bestämma skola är väl något man ska vara överens om, men hur gör man om den ena vägrar?
  • BurningDiamond
    Anonym (boendeföräldern) skrev 2017-09-06 23:34:25 följande:
    Ja vi har gemensam vårdnad. Att bestämma skola är väl något man ska vara överens om, men hur gör man om den ena vägrar?
    Då får barnet stanna på den gamla skolan.
  • Anonym (gwrr)

    Låt barnen bo hos pappan, så slipper barnen krånglet med allt pendlande!

  • Anonym (gwrr)
    Anonym (boendeföräldern) skrev 2017-09-06 23:34:25 följande:
    Ja vi har gemensam vårdnad. Att bestämma skola är väl något man ska vara överens om, men hur gör man om den ena vägrar?
    Ni var ju överens när ni valde skola, slita upp barnen mitt i skolgången är inte lämpligt!
  • Anonym (boendeföräldern)
    Anonym (gwrr) skrev 2017-09-11 17:17:05 följande:

    Låt barnen bo hos pappan, så slipper barnen krånglet med allt pendlande!


    Barnen kan/får inte bo hos pappan av olika anledningar där socialtjänsten även varit inblandat i. Och barnen själva vill inte sätta sin fot innanför pappans dörr. Så för barnens bästa bor dom hos mig på heltid sen början av året och har umgänge med pappa varannan helg, dock ej i hans bostad utan hos en släkting. Så det finns anledningar bakom varför de ej kan bo hos honom heltid/halvtid.
  • Anonym (boendeföräldern)
    Anonym (gwrr) skrev 2017-09-11 17:17:46 följande:
    Ni var ju överens när ni valde skola, slita upp barnen mitt i skolgången är inte lämpligt!
    Ja absolut vi var överens om skolval då och barnen har gått på förskola och skola i samma kommun hela tiden. När vi separerade för fem år sen hade vi barnen varannan vecka. Jag har fått flytta runt på 4 ställen men alltid haft barnen kvar för deras trygghet på samma skola. Men under detta år har barnen nu fått pendla med mig på heltid av olika orsaker och de orkar inte de själva längre. Se även mitt svar i #6.

    Barnen bor med barnen numera i hus så inte massa flyttande längre. Barnen kommer fortsatt bo heltid med mig. Pappan kommer ha fortsatt helgumgänge varannan helg. Pappan vill barnen ska gå kvar i skola nära honom och åka bil 2,5 timme om dagen, istället för att rota sig där de bor med mig.

    Jag har ingenstans emot att pappa har umgänge med sina barn, han kan gärna få ha dom tre helger i månaden och mer på skollov osv... men han vägrar. Detta är barnens största önskan. Ett skolsbyte för dom gör ingen skillnad för mig för jag jobbar på den ort där de går i skola idag, utan skolsbyte gynnar bara barnen.

    Någon som har tips på hur jag ska göra? Jag tänker ju inte släppa barnen att bo hos pappans släkting för att barnen ska slippa pendla. Det är ju jag och pappan som är vårdnadshavare och jag anser barnen ska bo med oss. Varför inte göra det bästa för barnen? Så ledsen.... Idag sa ett av barnen hen snart kommer vilja bo hos släktingen för att slippa gå upp så tidigt och åka bil så mycket varje dag. Jag är förkrossad. :( Är vårdnadstvist vägen jag måste gå?
  • Anonym (mmm)

    Saker förändras ju och läget nu + att barnen själva vill byta skola är verkligen anledning till att ta upp det. Om det inte går att prata med pappan, säg att du vill ha ett samtal med honom på familjerätten. Vill han inte det, säg att då tvingas du tyvärr ta det via rättsliga kanaler och det är onödigt, främst en onödig press/press på barnen, det kanske han kan förstå? 

  • Anonym (boendeföräldern)
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-14 09:51:35 följande:

    Saker förändras ju och läget nu + att barnen själva vill byta skola är verkligen anledning till att ta upp det. Om det inte går att prata med pappan, säg att du vill ha ett samtal med honom på familjerätten. Vill han inte det, säg att då tvingas du tyvärr ta det via rättsliga kanaler och det är onödigt, främst en onödig press/press på barnen, det kanske han kan förstå? 


    Jag har pratat med pappan att barnen vill byta skola i ett års tid, men från början nämnde jag det bara att de började känna så men hade ingen tanke på att byta då eftersom de bodde varannan vecka och det ansåg jag att vi skulle fortsätta med. 
    Men saker är ju annorlunda nu och barnen stod ut med pendlandet varannan vecka, men heltid tycker jag är så grymt mot dom. De vill ju gå i skola hos oss, åka skolbuss som de andra barnen, få vänner runtomkring oss, få mer tid att leka med dom, ha mer ork till läxor. Idag är vi hemma efter 18 om dagarna och de orkar knappt läxorna, äldsta har 3-4 läxor i veckan. 
    Innan sommaren träffades vi och jag pratade på allvar om skolsbyte. Men han vill inte för då måste han åka och hämta barnen på fredagar och lämna söndagar. Men jag har inga problem att den som tex ska ha dom hämtar dom, så åker vi varsin sträcka.
    men du har rätt, får gå till familjerätten igen och prata. Då ligger jag steget före i rätten om vi hamnar där så ser de att jag försökt komma överens innan.
Svar på tråden Skolsbyte