• Mytilio

    Sorg efter abort och svårt när andra blir gravida

    Jag gjorde en abort för drygt ett år sedan. Det är det värsta jag behövt genomgå i livet och jag gjorde den för att min sambo inte ville behålla barnet. 
    I efterhand har jag saknat, sörjt och längtat. Varje dag finns detta med mig fortfarande. Jag lever fortfarande med samma man, som inför aborten sa att jag inte skulle se det som min enda chans utan han skulle fundera över saken och kanske bli redo längre fram då vår relation var ganska ny när jag blev gravid.
    Han deklarerade 5 månader senare att han förmodligen aldrig vill ha barn med mig då han redan har ett sedan tidigare. 
    Vi har haft en paus efter det men är tillsammans nu igen. Allt jag vill är fortfarande att få ett barn med honom. Jag vill vara en familj, med ett gemensamt barn och hans barn. Han säger varken bu eller bä.

    Hur som helst. Jag har så svårt för andra som blir gravida. Vill känna glädje för dem men känner bara sorg. Har många vänner som nyligen fått eller ska få barn. Härom dagen fick jag veta att min syster ska få sitt första barn nästa år om allt går som det ska. Jag känner mig som en vidrig människa och den sämsta systern på jorden, när jag kom hem låg jag och hulkgrät i tre timmar istället för att glädjas åt beskedet.
    Hon ska dessutom flytta till en annan stad, så det är många känslor. Jag kan inte hantera situationen pga av min egen sorg, samtidigt är jag ledsen att hon ska flytta så att jag inte kan dela det här med henne på ett närmare sätt. Flytten kan dock hjälpa mig att förtränga allt, men det vill jag inte göra.
    Hon känner inte till aborten jag gjort, men vet att min sambo motsätter sig barn och jag vet att hon tycker det känns jobbigt nu när hon är gravid. Det vill jag ju inte heller att hon ska tycka.
    Någon som känner igen sig? Några tips på hur jag kan lära mig att bita ihop? 

  • Svar på tråden Sorg efter abort och svårt när andra blir gravida
  • Meriall

    Hur gammal är du? Kan du bli stöttad av din kille i din sorg? Förstår att du är ledsen över aborten men du verkar ännu mer ledsen över att du inte vet/kan se hur du ska kunna få ett barn i framtiden i det liv du lever nu. Jag förstår att detta blev mycket mer påtagligt efter aborten också.

    <3

  • LFF

    Varför fortsätter du med en man som sagt till dig att han inte vill ha fler barn när du vill ha en familj?

    Berätta för din syster att du är glad för hennes skull men att det samtidigt är jobbigt med tanke på vad du gått igenom. Berätta för henne om aborten!

  • Mytilio
    Meriall skrev 2017-09-07 16:03:58 följande:

    Hur gammal är du? Kan du bli stöttad av din kille i din sorg? Förstår att du är ledsen över aborten men du verkar ännu mer ledsen över att du inte vet/kan se hur du ska kunna få ett barn i framtiden i det liv du lever nu. Jag förstår att detta blev mycket mer påtagligt efter aborten också.

    <3


    Jag är 35år, så åldern är också en stress naturligtvis.
    Min kille stöttar mig, han tröstar och finns där. Men som du säger, det som är jobbigast för mig nu är den ofrivilliga barnlösheten. Aborten har jag bearbetat, men som läget är nu finns så klart stunder då jag hatar mig själv för att jag inte var tillräckligt stark att själv behålla barnet. Men i det läget kunde jag inte göra annorlunda. Det var det värsta beslut jag någonsin behövt ta.
  • Anonym (Han är ärlig)

    Du skriver att "han säger varken bu eller bä". Men han är ju faktiskt glasklar i vad han vill. Han fick dig att göra abort och han säger att han troligtvis aldrig vill ha barn med dig. Hur mer tydlig kan han vara? Du kommer aldrig få ett barn med honom(iallafall inte med hans samtycke).Inte ens när du blir gravid vill han ha barnet.

    Gå vidare. Blir du barnlös med honom så är det helt ditt egna val. Du väljer. Barnlös med honom resten av livet eller dumpa honom och hitta någon med samma drömmar.

  • Mytilio
    LFF skrev 2017-09-07 16:26:06 följande:

    Varför fortsätter du med en man som sagt till dig att han inte vill ha fler barn när du vill ha en familj?

    Berätta för din syster att du är glad för hennes skull men att det samtidigt är jobbigt med tanke på vad du gått igenom. Berätta för henne om aborten!


    Ja, varför är det så svårt att bryta upp med någon man älskar och har ett helt liv ihop med...säg det. Som jag ser det är alternativet till en familj med honom att jag lever ensam och försöker få barn genom insemination. Och det är inte så att jag inte övervägt det, men det är egentligen inte det jag vill göra. I teorin är det enkla att göra så, men i praktiken vet jag inte om jag skulle fixa det. 

    Jag kan inte berätta för henne om aborten, varken hon eller våra föräldrar skulle förstå och jag skulle bara må ännu sämre av deras åsikter. Att veta att de tycker att jag är svag och dum som genomförde aborten skulle inte hjälpa mig. De skulle heller aldrig förlåta min sambo och det orkar jag inte heller leva med. 
  • Mytilio
    Anonym (Han är ärlig) skrev 2017-09-07 16:35:19 följande:

    Du skriver att "han säger varken bu eller bä". Men han är ju faktiskt glasklar i vad han vill. Han fick dig att göra abort och han säger att han troligtvis aldrig vill ha barn med dig. Hur mer tydlig kan han vara? Du kommer aldrig få ett barn med honom(iallafall inte med hans samtycke).Inte ens när du blir gravid vill han ha barnet.

    Gå vidare. Blir du barnlös med honom så är det helt ditt egna val. Du väljer. Barnlös med honom resten av livet eller dumpa honom och hitta någon med samma drömmar.


    Mitt alternativ är att ensam försöka få barn via insemination. Jag är 35år och hinner inte hitta en vettig karl att skaffa barn med innan det är försent :) det finns ju i stort sett inga, och jag vill inte träffa någon enbart för att skaffa barn.
    Det är ett väldigt stort steg att ta, det där med att leva ensam och skaffa barn själv. Men visst är det något jag överväger.
  • Mytilio
    Mytilio skrev 2017-09-07 16:42:17 följande:
    Mitt alternativ är att ensam försöka få barn via insemination. Jag är 35år och hinner inte hitta en vettig karl att skaffa barn med innan det är försent :) det finns ju i stort sett inga, och jag vill inte träffa någon enbart för att skaffa barn.
    Det är ett väldigt stort steg att ta, det där med att leva ensam och skaffa barn själv. Men visst är det något jag överväger.
    Men egentligen handlade inte min fråga om det.....
  • Meriall

    Jag skulle se det som att du har dessa val...

    1. Acceptera att bli barnlös. Fortsätt din relation. Detta tror jag är sämsta valet. Det kan bli så att ni skiljs åt och han skaffar barn med sin nya när du är för gammal för barn. Har läst om det många gånger. Tänk vad bitter man blir av det.

    2. Frys in dina ägg för att köpa tid. Vänta ut honom 1-2 år. Vill han inte då så välj något av de andra.

    3. Inseminera eller skaffa barn med annan medförälder. Ni kan ju fortsätta vara ett par ändå. Du med ditt barn och han med sitt barn. Det kan bli bra. Ställer du upp lite för hans barn så kan han kanske ställa upp lite för ditt barn också.

    4. Gå skilda vägar och hitta ny. Inte för sent än. Du har kanske 5 år på dig. Det är tillräckligt. Har en kompis som skilde sig från sin kille när hon var 37 för att hon ville ha barn men han kunde inte bestämma sig. Nu är hon snart 40 och har ett barn med en ny man och är mkt lycklig.

  • Anonym (Tjej)

    Om du undrar hur det är att vara i relation med någon och skaffa barn på egen hand så kan jag svara på frågor. Har nämligen det så. Har ett barn ihop med min man och ett barn som jag fått själv senare och tar hand om själv.

  • Anonym (S)
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-07 18:03:15 följande:

    Om du undrar hur det är att vara i relation med någon och skaffa barn på egen hand så kan jag svara på frågor. Har nämligen det så. Har ett barn ihop med min man och ett barn som jag fått själv senare och tar hand om själv.


    Det där låter extremt märkligt. Kan det verkligen bli bra för barnet att växa upp så?
  • Mytilio
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-07 18:03:15 följande:

    Om du undrar hur det är att vara i relation med någon och skaffa barn på egen hand så kan jag svara på frågor. Har nämligen det så. Har ett barn ihop med min man och ett barn som jag fått själv senare och tar hand om själv.


    Jaa! Jag ser också den lösningen, men min sambo har väldigt svårt att göra det. Men det är ju alltid bra med exempel från andra. Berätta gärna mer :) skicka PM om du vill eller skriv här i tråden.
  • Mytilio
    Meriall skrev 2017-09-07 18:00:49 följande:

    Jag skulle se det som att du har dessa val...

    1. Acceptera att bli barnlös. Fortsätt din relation. Detta tror jag är sämsta valet. Det kan bli så att ni skiljs åt och han skaffar barn med sin nya när du är för gammal för barn. Har läst om det många gånger. Tänk vad bitter man blir av det.

    2. Frys in dina ägg för att köpa tid. Vänta ut honom 1-2 år. Vill han inte då så välj något av de andra.

    3. Inseminera eller skaffa barn med annan medförälder. Ni kan ju fortsätta vara ett par ändå. Du med ditt barn och han med sitt barn. Det kan bli bra. Ställer du upp lite för hans barn så kan han kanske ställa upp lite för ditt barn också.

    4. Gå skilda vägar och hitta ny. Inte för sent än. Du har kanske 5 år på dig. Det är tillräckligt. Har en kompis som skilde sig från sin kille när hon var 37 för att hon ville ha barn men han kunde inte bestämma sig. Nu är hon snart 40 och har ett barn med en ny man och är mkt lycklig.


    Tror inte heller alt 1 är något bra alternativ. Då blir det inte mycket kvar av mig i slutändan..

    Tack för support! Så klart en del löser det där med att hitta ny partner och skaffar barn innan det är kört...vet bara inte om jag har kraft till att inleda en ny relation som man inte vet om den leder dit man vill eller inte.

    Frysa in ägg är en bra idé :)
  • Stiernans
    Mytilio skrev 2017-09-07 16:38:23 följande:

    Ja, varför är det så svårt att bryta upp med någon man älskar och har ett helt liv ihop med...säg det. Som jag ser det är alternativet till en familj med honom att jag lever ensam och försöker få barn genom insemination. Och det är inte så att jag inte övervägt det, men det är egentligen inte det jag vill göra. I teorin är det enkla att göra så, men i praktiken vet jag inte om jag skulle fixa det. 

    Jag kan inte berätta för henne om aborten, varken hon eller våra föräldrar skulle förstå och jag skulle bara må ännu sämre av deras åsikter. Att veta att de tycker att jag är svag och dum som genomförde aborten skulle inte hjälpa mig. De skulle heller aldrig förlåta min sambo och det orkar jag inte heller leva med. 


    Men TS. Han måste ge ett besked NU. Du har inte tiden. Det är väldigt elakt av honom att vänta in ofertiliteten på detta sätt.
  • Anonym (Sandra)

    Han ville att du skulle göra abort ?Du har rätt att bestämma över din kropp.Skaffa barn om du vill.

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (S) skrev 2017-09-07 18:13:26 följande:

    Det där låter extremt märkligt. Kan det verkligen bli bra för barnet att växa upp så?


    Ja det är frågan. Det får vi se. Det var inte planerat barn så. Verkar gå okej hittills dock.
    Mytilio skrev 2017-09-07 18:23:10 följande:

    Jaa! Jag ser också den lösningen, men min sambo har väldigt svårt att göra det. Men det är ju alltid bra med exempel från andra. Berätta gärna mer :) skicka PM om du vill eller skriv här i tråden.


    Det låter ju lite orättvist när han själv gör så. Då borde väl du också få? Jag tänker att du helt enkelt bör skaffa barn om du vill och sedan får han välja om han vill fortsätta vara med dig eller inte. Då är det liksom upp till honom istället för att du ska behöva ta ett beslut att avsluta en relation du egentligen inte vill avsluta.

    Men fråga gärna för jag vet inte riktigt vad du är intresserad av att veta :)

    I vårt fall så gick vi isär ett tag/paus och jag låg med en annan. Sen blev vi ihop igen och då uppdagades det att jag var gravid. Den andra är inte intresserad av att vara delaktig så jag har tagit hand om barnet själv med ungefär lika mycket hjälp från min man som man skulle fått om man tex bott ihop med en kompis.
  • Mytilio
    Anonym (Tjej) skrev 2017-09-07 22:52:31 följande:
    Ja det är frågan. Det får vi se. Det var inte planerat barn så. Verkar gå okej hittills dock.
    Mytilio skrev 2017-09-07 18:23:10 följande:

    Jaa! Jag ser också den lösningen, men min sambo har väldigt svårt att göra det. Men det är ju alltid bra med exempel från andra. Berätta gärna mer :) skicka PM om du vill eller skriv här i tråden.


    Det låter ju lite orättvist när han själv gör så. Då borde väl du också få? Jag tänker att du helt enkelt bör skaffa barn om du vill och sedan får han välja om han vill fortsätta vara med dig eller inte. Då är det liksom upp till honom istället för att du ska behöva ta ett beslut att avsluta en relation du egentligen inte vill avsluta.

    Men fråga gärna för jag vet inte riktigt vad du är intresserad av att veta :)

    I vårt fall så gick vi isär ett tag/paus och jag låg med en annan. Sen blev vi ihop igen och då uppdagades det att jag var gravid. Den andra är inte intresserad av att vara delaktig så jag har tagit hand om barnet själv med ungefär lika mycket hjälp från min man som man skulle fått om man tex bott ihop med en kompis.
    Jag känner också det, det känns orättvist. Särskilt som jag tar hand om hans barn som det vore mitt. Men jag tänker lite som du, om jag skaffar barn så är det upp till honom om han tycker det är värt att avsluta vår relation.

    Hur funkar relationen mellan dig och din man under de här premisserna? Jag förstår ju att det funkar eftersom ni väljer att fortsätta leva tillsammans. Tänker bara hur det påverkar.
Svar på tråden Sorg efter abort och svårt när andra blir gravida