• Have90

    Lemolac senisipro eller nan sensitive?

    Tar gärna emot lite råd viken ersättning ni tycker funkat bäst. Har en liten bebis på tre månader som har en kolik-mage och har väldigt svårt att bajsa själv, myyyycket gaser! Har väldigt ont och skriker mycket. Har testat det mesta men inte Lemolac Sensipro eller Nan Sensitive. Nån som har provat på "kolik-barn" och tycker nån funkat bra? Nån som tycker den ena är bättre än den andra?

  • Svar på tråden Lemolac senisipro eller nan sensitive?
  • Erla

    Mitt barn har visserligen inte kolik, men svarar ändå. Vi har gett ersättning sedan hon var två veckor och har provat både nan sensitive och Sempers lemolac. Semper kräktes hon bara upp så vi provade nan och det får hon behålla. Lite magknip har hon allt, men inte kolik. Hjälper att massera magen så kommer gaserna ut. Vad jag har förstått verkar det vara individuellt vilket märke barnet tål så tror inte något av dem är mer eller mindre fördelaktigt :) rådfråga på bvc.

  • Any80

    Min dotter är två månader och vi har kämpat med magen, bajsande mm, från början tog vi nan sensitivee, det gick inte alls bra, läkare sa testa nan HA och det gick inte heller, distrikt ssk sa ta i laktulos i välling visst det hjälpte lite men.. ska dom så små använda det? Och ja Semper lemolac senaipro är det bästa som finns hon har blivit en helt ny bebis Nöjd och glad bebis inga problem med magen!

    Rekommenderar stort Semper lemolac sensipro! Kram

  • _DuVetHon_

    Tror det är jätteolika från barn till barn, köp ett paket och prova.


    Min 5 veckors äter typ 50/50 ersättning och bröstmjölk.Vi köpte semper först men dels spydde han av den och sen fick han magknip. Flera dagar och nätter han vaknade med ett ryck och bara skrek av smärta. Bytte till nan sensitive och efter ett dygn var han bra i magen igen och har varit sen dess.

    Laktulos använder man bara om dom är hårda i magen då det mjukar upp tarminnehållet, och det är helt ofarligt eftersom det enkelt förklarat bara är en sockerlösning. Det är alltså ingen medicin som på sikt kan förstöra tarmarnas egna arbete osv.

    Har en vän som har en 8veckors med otroligt mycket magproblem (dock äter han bara bröstmjölk) men dom sa att sempers magdroppar var bra för hans gaser. Och den heliga pysventilen har räddat dom många gånger...inte så kul att göra men det var hennes största råd till mig om min lille någonsin skulle få gaser. Kanske värt att testa..?

  • Mandelkanel

    Är ingen expert men på perinatalen när vi var inlagda körde de bara med Nan och det var också den vi enligt dem skulle använda i början, ej semper, för att undvika problem med magen. Magmassage, grodställning, semper magdroppar, minifom rekommenderas också men det vet ni nog redan. Lycka till!

Svar på tråden Lemolac senisipro eller nan sensitive?