• Äldre 8 Sep 21:42
    7840 visningar
    19 svar
    19
    7840

    Är det dåligt med livmoderkramper vid IVF?

    Hej!

    Jag gör nu min tredje IVF och ruvar nu en blastocyst efter en FET för 7 dagar sedan. Har inte blivit gravid de andra två gångerna. En ET och en FET i ryggsäcken. Har heller aldrig varit gravid innan dess heller. PCO.

    De två första IVFerna satte jag in Lutinus och åt Progynon, men fick riktiga kramper i livmodern redan två dagar efter att jag börjat med Lutinusen. (Alltså inte bara kraftig mensvärk.) Läste att Lutinus kan ge livmoderkramper som biverkningar. Därför bad jag min läkare att få Crinone istället för Lutinus. Sagt och gjort fick jag nu Crinone utskrivet och började med det för 13 dagar sedan.

    IDAG började jag få dessa kramper igen. Vill krypa ihop på golvet under 1 min. Sedan släpper det. Har skett två gånger idag. Kan dock sitta blixtstilla och andas och vänta tills det går över. Dvs inte vanlig molvärk. Och ingen kraftig mensvärk. Mer som sammandragningar/kramp!

    Jag har verkligen trott att jag varit gravid, då molvärk började två dagar efter insättningen. Ingen värk ALLS innan dess. TROTS att jag tagit Crinonen i flera dagar innan.

    Tidigare (mellan andra och tredje IVFen) pratade jag med en BM ang. dessa kramper. Hon sa då att det inte ska vara någon fara för det befruktade ägget. Det kan fästa ändå. Jag sa då att jag tänker att man kan likställa dessa kramper/sammandragningar i livmodern med ett husbygge under en jordbövning. Dvs svårt att få huset att "fästa" på marken då. Hon tipsade då om Crinone istället för Lutinus, men sa att kramperna inte ska spela någon roll. Samma sak sa läkaren när jag bad henne skriva ut Crinone, men skrev ut ändå.

    Någon här som VET om dessa kramper är dåliga för att kunna lyckas med IVF? Eller finns det någon som lyckats bli gravid ändå?

    Har testdag nu på torsdag om en knapp vecka, men har redan tappat hoppet... :'(

    Snälla! Någon som kan ge mig lite hopp?

  • Svar på tråden Är det dåligt med livmoderkramper vid IVF?
  • Äldre 8 Sep 21:57
    #1

    Vad jag har hört spelar kramperna ingen roll för chansen att lyckas bli gravid. Vet inte säkert om det stämmer, men jag tycker det låter rimligt att det hinner fästa bra mellan kramperna, och jag tror inte det lossnar så lätt. Jag har dock själv inte haft några.
    En blastocyst är väl 5-dagars? Jag har fått en ET och en FET, och bägge gångerna testade jag (oerhört svagt) positivt runt 6e ruvardagen. Jag orkade inte vänta till testdag utan testade varje dag från dag 4 :) Vågar du prova i förväg så kanske det ev kan lugna dig lite om det blir positivt, men är det negativt betyder det inte att det inte kommer bli positivt senare.
    Hur du än gör - lycka till! Jag tror du har lika goda chanser som utan kramper.

  • Äldre 8 Sep 22:02
    #2

    Kan folk bli gravida som hårdtränar, super, knarkar, väger 200 kg och äter farliga mediciner så tänker jag att man kan bli gravid trots kramper också. Om läkaren sagt att det är ofarligt så lita på det du.

  • Äldre 8 Sep 22:08
    #3
    Jag är bara jag skrev 2017-09-08 22:02:25 följande:
    Kan folk bli gravida som hårdtränar, super, knarkar, väger 200 kg och äter farliga mediciner så tänker jag att man kan bli gravid trots kramper också. Om läkaren sagt att det är ofarligt så lita på det du.
    Folk blir ju dessutom gravida trots att de har sex flera dagar i rad och får livmoderkrampande orgasmer :)
  • Äldre 8 Sep 22:20
    #4

    Tack för era svar!


    Jag är bara jag skrev 2017-09-08 22:02:25 följande:

    Kan folk bli gravida som hårdtränar, super, knarkar, väger 200 kg och äter farliga mediciner så tänker jag att man kan bli gravid trots kramper också. Om läkaren sagt att det är ofarligt så lita på det du.


    Jo helt sant! Och många av dem behöver bara "skaka på täcket" också... ;)
    Ellie skrev 2017-09-08 22:08:09 följande:

    Folk blir ju dessutom gravida trots att de har sex flera dagar i rad och får livmoderkrampande orgasmer :)


    Haha så sant som det var sagt! Även om jag hellre har orgasmkramper än dessa jag har nu... XD har dock inte tänkt på detta. Så tack!

    Ja precis. En 5-dagars som blivit upptinad och överlevt det. Då ska de ju vara starka sägs det. Är bara rädd att min kropp stöter bort...

    Haha tjuvtesta blev min syster SÅÅÅ arg på mig när jag gjorde sist. Så vågar inte göra det igen... ;) Nä men så sant som du säger. Men vågar ändå inte. Vill inte bli glad först och sedan besviken om mensen kommer som vanligt sedan.

    Och tack! Och vad roligt för dig att du lyckats! :) <3
  • Äldre 9 Sep 03:27
    #5

    Har nyligen fått barn efter en ivf dock på blastrocyt ! Vill bara säga att de tillfällen jag hade grav symtom innan testdag berodde på lutinusen! De gånger jag blev gravid kom symtomen först senare!! Så läkemedlen kan vara lite luriga du kan inte lita på kroppen som i vanliga fall!! Dock betyder ju det att du kan hoppas till testet säger något annat : )

  • Äldre 9 Sep 11:43
    #6

    Jag hade fått en ordentlig kramp på RD 2 (tar lutinus), som pågick i 20 minuter säkert. Nu på RD6 har jag blödning. Så att min erfarenhet inte så jättepositiv (dock första ivf).

  • Äldre 9 Sep 20:17
    #7

    Jag hade supermycket kramper med Lutinus och är nu gravid i vecka 17 så jag tror och hoppas att det går bra ändå ???? Nu är det ju riktiga sammandragningar men jag är 100 på att alla IVF-hormoner gjorde så att detta satte igång så tidigt i graviditeten. Min BM är inne på samma spår.

  • Äldre 9 Sep 23:11
    #8
    Mm79 skrev 2017-09-09 11:43:31 följande:

    Jag hade fått en ordentlig kramp på RD 2 (tar lutinus), som pågick i 20 minuter säkert. Nu på RD6 har jag blödning. Så att min erfarenhet inte så jättepositiv (dock första ivf).


    Usch då! Men kan ju vara en nidlödning också ju? Jag håller tummarna för det och dig!
  • Äldre 9 Sep 23:14
    #9
    Snuttis2 skrev 2017-09-09 03:27:44 följande:

    Har nyligen fått barn efter en ivf dock på blastrocyt ! Vill bara säga att de tillfällen jag hade grav symtom innan testdag berodde på lutinusen! De gånger jag blev gravid kom symtomen först senare!! Så läkemedlen kan vara lite luriga du kan inte lita på kroppen som i vanliga fall!! Dock betyder ju det att du kan hoppas till testet säger något annat : )


    Vad roligt för dig! Grattis! :)

    Ja nog kan det vara så att kroppen spelar en ett spratt. Men det får som sagt stickan visa om en vecka! ;)
  • Äldre 9 Sep 23:21
    #10
    Mistluren skrev 2017-09-09 20:17:58 följande:

    Jag hade supermycket kramper med Lutinus och är nu gravid i vecka 17 så jag tror och hoppas att det går bra ändå ???? Nu är det ju riktiga sammandragningar men jag är 100 på att alla IVF-hormoner gjorde så att detta satte igång så tidigt i graviditeten. Min BM är inne på samma spår.


    Men åh! Det låter ju lovande då att kunna bli gravid trots kramper! Tack för ditt svar!

    Ja alla dessa hormoner vi får käka... :p är dock jätteglad och tacksam för att de finns. Men man har ju mått bättre... Hoppas det går fortsatt bra för dig! Snart halvvägs ju! :D
  • Äldre 14 Sep 20:16
    #11

    Vill bara uppdatera tråden om min oro för kramper. Trots dessa kramper har jag nämligen idag testat ett starkt pluss! :D Jag och min man är såååå överlyckliga! Hoppas bara det håller hela vägen nu fram till v 12 och vidare också! För kramper har jag fortfarande. Men gravid går det att bli med dessa kramper iaf! :D

    Kram på er alla!

  • Äldre 14 Sep 21:02
    #12
    Jossan1986 skrev 2017-09-14 20:16:01 följande:
    Vill bara uppdatera tråden om min oro för kramper. Trots dessa kramper har jag nämligen idag testat ett starkt pluss! :D Jag och min man är såååå överlyckliga! Hoppas bara det håller hela vägen nu fram till v 12 och vidare också! För kramper har jag fortfarande. Men gravid går det att bli med dessa kramper iaf! :D
    Kram på er alla!
    Grattis!! Håller tummarna att det går hela vägen :)
  • Äldre 14 Sep 21:36
    #13
    Ellie skrev 2017-09-14 21:02:17 följande:
    Grattis!! Håller tummarna att det går hela vägen :)
    Tack så mycket! :D
  • Äldre 15 Sep 10:08
    #14

    Hej! Livmoderkramper efter återföring är inte bra. Särskilt sådana som du haft är inte normalt och inte bra för embryot, de hämmar fästning helt säkert. De kan t ex bero på immunologiska orsaker (att kroppen försöker stöta bort embryot) eller att återföringen inte har gjorts på bästa möjliga sätt (läkaren har tex inte använt vul vid återföring). Om det kan vara beroende av det första så finns det mycket man kan göra! Kolla t ex Atentråden här på FL eller så har en tjej från UK skrivit ihop ett jättebra kompendium på vad som kan gå snett vid ivf, googla Agate immune questions eller Agate failed ivf. Lycka till! kram

  • Äldre 15 Sep 15:30
    #15
    tonton86 skrev 2017-09-14 20:16:01 följande:

    Vill bara uppdatera tråden om min oro för kramper. Trots dessa kramper har jag nämligen idag testat ett starkt pluss! :D Jag och min man är såååå överlyckliga! Hoppas bara det håller hela vägen nu fram till v 12 och vidare också! För kramper har jag fortfarande. Men gravid går det att bli med dessa kramper iaf! :D

    Kram på er alla!


    Åh vad roligt att läsa!! Kände på mig att det skulle gå bra :)
  • Äldre 15 Sep 18:38
    #16

    Grattis o lycka till nu! Glad

  • Äldre 17 Sep 12:19
    #17
    Mistluren skrev 2017-09-15 15:30:10 följande:

    Åh vad roligt att läsa!! Kände på mig att det skulle gå bra :)


    Jag är bara jag skrev 2017-09-15 18:38:33 följande:

    Grattis o lycka till nu!


    Tack söta ni!! :D
  • Äldre 17 Sep 12:32
    #18
    bryoniaa skrev 2017-09-15 10:08:43 följande:

    Hej! Livmoderkramper efter återföring är inte bra. Särskilt sådana som du haft är inte normalt och inte bra för embryot, de hämmar fästning helt säkert. De kan t ex bero på immunologiska orsaker (att kroppen försöker stöta bort embryot) eller att återföringen inte har gjorts på bästa möjliga sätt (läkaren har tex inte använt vul vid återföring). Om det kan vara beroende av det första så finns det mycket man kan göra! Kolla t ex Atentråden här på FL eller så har en tjej från UK skrivit ihop ett jättebra kompendium på vad som kan gå snett vid ivf, googla Agate immune questions eller Agate failed ivf. Lycka till! kram


    Tack för ditt svar! Precis vad jag läst lite om också. Men tyckte inte det riktigt passade in på mig, då dessa kramper började en dag efter att jag börjat med Lutinusen. Dvs många dagar innan själva återförandet. Och med Crinonen kom krampen 13 dagar efter att jag startat med Crinonen, samt 7 dagar efter återförandet. Då hade nog ägget hunnit fästas fast redan. Och om det sitter fast sitter det fast liksom. Men att de två första ivf:erna (med Lutinus) inte lyckades, tänker jag att det var krampernas fel då kramperna höll på från innan insättningen till två veckor efter. Dvs under hela tiden som ägget försökte fästa. (Typ jordbävning) Meeen det kan ha berott på nåt helt annat också såklart! :p Nu har kramperna avtagit ganska mycket också faktiskt. Så hoppas det går vägen nu! :D

    Tack för tipset om Athen-tråden! Har läst lite där redan, och vänder mig dit om ivf inte fungerar för mig.

    Tack så mycket! :) Kramar!
  • Äldre 27 Jul 00:01
    #19

    Ytterligare en uppdatering: :)

    Sitter här nu med en snart 10 veckor gammal dotter som just nu ligger och snuttar på sin napp. :)

    Är därför en stark förespråkare av Crinone om ngn i framtiden undrar. Lite kladdigt, men det är det värt! Funkade för mig iaf.

    Hoppas ni inte kokar över av värmen!

Svar på tråden Är det dåligt med livmoderkramper vid IVF?