• Anonym (Räv)

    Jag har tagit in en rävunge!!!!!!

    Bor ute i skogen och hörde ett oväsen så jag gick ut och hittar en liten rävunge på baksidan. Jag tog in honom för jag visste inte vad jag skulle göra med den??! Den verkade rädd och övergiven!

    Vad gör jag med den nu??

  • Svar på tråden Jag har tagit in en rävunge!!!!!!
  • Anonym (Räv)

    Den har lugnat sig och t.o.m somnat nu så den får stanna under natten.

  • Anonym (men!)

    Du har troligen förstört för rävungen nu. Den hade säkert en mamma i närheten men när du släpper ut den kommer den lukta annorlunda än sin vanliga doft eftersom den varit i ditt hus, risken finns att mamman då stöter bort den. 

  • Anonym (g)
    Anonym (men!) skrev 2017-09-09 07:02:35 följande:
    Du har troligen förstört för rävungen nu. Den hade säkert en mamma i närheten men när du släpper ut den kommer den lukta annorlunda än sin vanliga doft eftersom den varit i ditt hus, risken finns att mamman då stöter bort den. 
    Är inte det där en gammal gammal myt?

    Om det nu stämmer, TS, så ta lite jord och gnugga rävungen i (försiktigt) och låt den sedan vara själv ute, rävmamman lär ta tillbaka den om hon finns i närheten.
  • Anonym (Släpp omedelbart)
    Anonym (g) skrev 2017-09-09 07:30:12 följande:

    Är inte det där en gammal gammal myt?

    Om det nu stämmer, TS, så ta lite jord och gnugga rävungen i (försiktigt) och låt den sedan vara själv ute, rävmamman lär ta tillbaka den om hon finns i närheten.


    Det finns säkerligen visst en stor risk att djurmammor stöter bort ungar om de luktar konstigt av människohus, ja. Varför skulle man annars fått det uttalandet inbankat i ens huvud hela sitt liv..

    TS, är också rädd att du kan ha förstört för rävungen nu. Om inte annat så för att rävmamman nu kan ha dragit sin kos när ungen blev borta så länge...

    Man bör aldrig ta in vilda djurungar. Om man är orolig är det bättre att man observerar på långt avstånd t.ex. med kikare, nån halvtimme/timme, så man ser att mamman kommer tillbaka. Eller ringer till kommunen om mamman aldrig kommer.

    Vilda djur kan inte leva nåt bra liv inomhus och det är olagligt dessutom.. Bästa chansen nu är nog att gnugga den med jord som nån sa och sen bära den i kartong eller dylikt (inte med människodoftande händer), tillbaka till platsen där den var.
  • Anonym (Katt)
    Anonym (men!) skrev 2017-09-09 07:02:35 följande:

    Du har troligen förstört för rävungen nu. Den hade säkert en mamma i närheten men när du släpper ut den kommer den lukta annorlunda än sin vanliga doft eftersom den varit i ditt hus, risken finns att mamman då stöter bort den. 


    Det där är bara en myt. Något man sagt till barn för att de inte ska klappa och ta hem vilda djur. Med tiden har folk fått för dig att det är sant. Precis som att man inte kan bada efter att man har ätit för då får man kramp.

    Naturen är inte så dum.
  • Anonym (g)
    Anonym (Släpp omedelbart) skrev 2017-09-09 08:45:43 följande:
    Det finns säkerligen visst en stor risk att djurmammor stöter bort ungar om de luktar konstigt av människohus, ja. Varför skulle man annars fått det uttalandet inbankat i ens huvud hela sitt liv..

    TS, är också rädd att du kan ha förstört för rävungen nu. Om inte annat så för att rävmamman nu kan ha dragit sin kos när ungen blev borta så länge...
    Man bör aldrig ta in vilda djurungar. Om man är orolig är det bättre att man observerar på långt avstånd t.ex. med kikare, nån halvtimme/timme, så man ser att mamman kommer tillbaka. Eller ringer till kommunen om mamman aldrig kommer.
    Vilda djur kan inte leva nåt bra liv inomhus och det är olagligt dessutom.. Bästa chansen nu är nog att gnugga den med jord som nån sa och sen bära den i kartong eller dylikt (inte med människodoftande händer), tillbaka till platsen där den var.
    Det står ju till och med på naturvårdsverket att "honan bryr sig inte om att ungen luktar människa, hon tar hand om den ändå". Men ja, lite jord skadar inte om man är osäker.

    Dock, återigen: TS, ta ut ungen! du kan hålla koll från fönstret om du vill, kanske lägg ut lite blöt kattmat åt den om du är orolig. Kan ta några timmar innan mamman kommer förbi, kanske t.o.m. inte förrän det är kväll, men sätt ut ungen!
  • Jemp

    Håller absolut med om att inte ta in djurungar! Trodde folk visste bättre...

    Lukten ska inte vara problem, frågan är ju om mamman finns kvar i närheten. Sätt ut den, håll koll på den och ring annars viltjouren för råd.

Svar på tråden Jag har tagit in en rävunge!!!!!!