• Äldre 9 Sep 09:37
    6283 visningar
    14 svar
    14
    6283

    Problem med ergobaby 360

    Jag har en babybjörn one som jag köpte till första sonen som jag bar ofta på. Men nu med bäbis numer 2 så måste jag börs honom jämt. Blev rekommenderad att köpa en ergobaby 360 då jag får ont att bära sonen länge i babybjörnen.

    Men nu till mina funderingar, känns som jag är helt dum, hat kollat på deras "video" så man sätter selen rött.

    Jag känner av ryggen/axlar fortare i ergobabyen, tips på de?

    Sedan tycker jag de är skit krångligt att sätta i bäbisen i selen? Är de meningen att man ska knäppa knäppet där bak mellan skulderblanden? Då måste jag ha den så utsläppt och kan inte ensam dra åt den som jag vill ha.

    Just ni använder jag bara ergobabyn hemma när jag har tid att sätta i honom långsamt och när jag vet att jag inte ska bära så länge.

    Babybjörnen är ju sjukt mycket smidigare att ta i och ur bäbis och går fort att knäppa och känns mycket tryggare när man ska sätta i dem. Eftersom knäpperna är på framsidan så jag alltid kan ha en hand minst på bäbis.

    Jag kanske har missat något med ergobayn som är en viktig funktion tänkte jag?:)

    Tack på förhand,

  • Svar på tråden Problem med ergobaby 360
  • Caramb­olan
    Äldre 9 Sep 09:47
    #1

    Vanesak. Jag har använt någon variant av ergobaby till alla tre barn. Lite bökigt innan man lärt sig men snart kommer du kunna sätta i barnet själv på nolltid både på magen och på ryggen

    Det kan också ta lite övning att hitta rätt position för att det ska kännas bra i ryggen. Posta gärna en bild om du vill ha tips. Ett vanligt fel är att man sätter sele för långt ner, höftbältet ska (om det är en liten bebis) sitta närmare brösten än höften. För att lyckas knäppa nackspänner själv är det lättaste (tycker jag) att ha ena axelbandet väldigt löst, knäppa i nacken och sen dra åt axelbandet.

  • Äldre 9 Sep 09:50
    #2

    Okej tack! Mm du behöver aldrig knäppa nackspännet? Jag har de väldigt löst så jag ska nå att knäppa den lätt:p

    Känns som jag skulle vilja ha nackspännet mer spänt, för jag får typ skavsår i armhålan om jag bär länge för att axelbanden sitter så nära där.

  • Caramb­olan
    Äldre 9 Sep 09:51
    #3

    Jag vet inte om 360n har den funktionen men den jag hade kunde man knäppa axelbanden i kors över ryggen istället för att ha dem rakt. Det avlastar ryggen ännu bättre tycker jag, men kanske kan kännas lite läskigt för dig i början om du tycker nackspännet är svårt. Då behöver du sätta i barnet och sedan knäppa axelremmarna.

  • Caramb­olan
    Äldre 9 Sep 09:53
    #4

    Jo, det är det jag menar. Spänn nackspännet så hårt du vill ha det och lossa istället axelremmen. Då når du att knäppa nackspännet och axelbandet är mycket lättare att dra åt hela vägen när selen är på. Du kan också experimentera med hur högt eller lågt det känns bra att ha nackbandet, jag gillar att ha det så lågt som möjligt så det hamnar mer över ryggen än i nacken.

  • Äldre 9 Sep 09:59
    #5

    Okej tack för svar :) ska testa de idag :)

  • Caramb­olan
    Äldre 9 Sep 10:01
    #6

    Testa på Skicka bild om det fortfarande inte känns bra, du får gärna pm:a om du inte vill posta här i tråden.

  • Äldre 9 Sep 10:49
    #7

    Jag har precis samma problem fast med en Manduca. Tror den fungerar ungefär som en ergobaby. Jag får mycket mer ont i ryggen av den än av min gamla babybjörn one :(. Tycker det är svårt med inställningarna. Har kollat otaliga filmer på youtube men samtliga knäpper bandet i nacken sist och då går det inte att få ner den över ryggen sen.

    Jag ska prova förlänga axelbanden istället och försöka få in bebis från sidan, men det känns lite läskigt.

    Ett annat problem med manducan är att bebis trycks väldigt nära kroppen vilket har resulterat i en kaskadspya ett antal gånger. Hände aldrig med babybjörnen där bebis inte sitter lika intryckt.

  • Caramb­olan
    Äldre 9 Sep 10:57
    #8

    Men vad menar du med att det inte går att få ner den över ryggen? Att sätta i barnet från sidan? Jag förstår inte riktigt. Så här gör jag:

    1. Knäpp på selens midjeband, med selen hängande.

    2. Lyft upp bebisen mot mitt bröst, viker upp selen över barnet och trär på axelbanden. Det ena sitter åt som det ska och det andra är för stort.

    3. Jag knäppet bandet i nacken som från start har rätt position och längd. Justerar det aldrig när jag väl hottat rätt läge, bara knäpper eller knäpper upp.

    4. Drar åt det axelbandet så att det också har rätt storlek.

    5. Skumpar till barnet lite om det behövs så att det sitter med knäna högre än rumpan och ryggen i c-kurva.

  • Äldre 9 Sep 11:26
    #9
    Carambolan skrev 2017-09-09 10:57:55 följande:

    Men vad menar du med att det inte går att få ner den över ryggen? Att sätta i barnet från sidan? Jag förstår inte riktigt. Så här gör jag:

    1. Knäpp på selens midjeband, med selen hängande.

    2. Lyft upp bebisen mot mitt bröst, viker upp selen över barnet och trär på axelbanden. Det ena sitter åt som det ska och det andra är för stort.

    3. Jag knäppet bandet i nacken som från start har rätt position och längd. Justerar det aldrig när jag väl hottat rätt läge, bara knäpper eller knäpper upp.

    4. Drar åt det axelbandet så att det också har rätt storlek.

    5. Skumpar till barnet lite om det behövs så att det sitter med knäna högre än rumpan och ryggen i c-kurva.


    Det är steg nr 3 jag inte får till. Når helt enkelt inte bandet i nacken om det är i det läge jag vill ha det.
  • Äldre 9 Sep 11:58
    #10
    Guapa skrev 2017-09-09 11:26:03 följande:
    Det är steg nr 3 jag inte får till. Når helt enkelt inte bandet i nacken om det är i det läge jag vill ha det.
    Går det inte att dra upp banden innan? Jag har en original och den kan man dra upp bandet innan. Alltså knäppet hamnar högre upp.
  • Äldre 9 Sep 12:46
    #11
    LillaJag06 skrev 2017-09-09 11:58:31 följande:

    Går det inte att dra upp banden innan? Jag har en original och den kan man dra upp bandet innan. Alltså knäppet hamnar högre upp.


    Vet inte om jag förstår riktigt hur du menar. Jag kan knäppa bandet om det är uppdraget till nacken men då når jag inte att justera läget efteråt. Axelbanden hamnar väldigt långt ut på axlarna och jag får taskig hållning och ont i ryggen.
  • Äldre 9 Sep 13:04
    #12

    Gå med i gruppen Bärsjalar! På Facebook och lägg upp en bild på när du har selen på, med beskrivning på vad du undrar över så får du bra hjälp!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 10 Sep 21:28
    #13
    Guapa skrev 2017-09-09 11:26:03 följande:

    Det är steg nr 3 jag inte får till. Når helt enkelt inte bandet i nacken om det är i det läge jag vill ha det.


    Samma här, för att jag ska nå att knäppa nackspännet så måste jag ha den högre än vad jag vill ha den. Gör exkat som ergobabys instruktions video när jag tar på mig den. Kanske har för korta armar?hehe
  • Äldre 10 Sep 23:57
    #14

    Har du testat att ha banden omlott istället?

    Eller har du testat att knäppa bandet bakom huvudet innan du liksom lyfter det upp över ditt huvud och sedan knäpper dem vid dina sidor?

Svar på tråden Problem med ergobaby 360