• fanfanfan

    Ofrivilligt föräldraskap

    Hej,

    Det är som så att jag fått reda på av en kvinna jag träffade och hade sex med en gång att hon nu är gravid. Hon vägrar ta min åsikt till sig om att hon ska göra abort, hon vägrar ens lyssna på vad jag har att säga utan bara kräver massa saker av mig. Innan vi hade sex så frågade jag om kondom vilket hon svarade nej på för att hon tog p-piller. Ett beslut jag ångrar bittert. Tittar man tillbaka så kan det verka oansvarigt men man måste sätta sig in i stundens "hetta" för att förstå. Sex kan leda till barn, punkt. Dock så vill jag påstå att denna kvinna lurade mig då jag säkert haft sex 200 ggr innan med exflickvänner som tagit p-piller, utan att det blivit barn.

    Jag behöver ingen skolning om hur ett barn blir till eller något hat på mig för att jag tänker som jag gör, men jag kan verkligen inte ta hand om detta barn. För det första så bor hon och jag ca 90 mil ifrån varandra, till råga på det så ska jag flytta utomlands i tre år framåt, bestämt sedan länge, för studier. 

    Kvinnan som är gravid hatar jag av hela mitt hjärta, när jag tänker på henne så tänker jag bara illa saker och på fula ord. Hon har förstört mitt liv för gott (än en gång, jag vet vilket ansvar jag har). Vi kommer aldrig att ha en bra relation, någonsin, till varandra och jag känner verkligen NOLL för detta ofödda barn.

    Jag mår så fruktansvärt dåligt, jag har redan sedan tidigare haft enorma psykiska problem och nu är det så mycket att jag har självmordstankar varenda dag. Jag sover inte, äter inte, jag har inga känslor kvar i hela kroppen, jag är ett skal utan insida. Vad är detta för liv att leva?

    Jag vet vad Sveriges lag säger om allt detta, men kan inte låta bli att bli så sjukt kränkt och nästan frihetsberövad över att jag som man inte har något att säga till om. 

    Jag bryr mig inte om henne eller barnet, jag vill bara bli lämnad ifred och leva mitt liv så som jag planerat det, med en kvinna och barn jag älskar. Vad ska min familj säga? 

    Jag mår så fruktansvärt dåligt, kommer någon kvinna någonsin vilja ha mig? Jag har erfarenheter där barn hos ena parten varit en stor nackdel, barn som inte är ens egna alltså. Jag vill inte bli en sådan man. Skulle ni kvinnor utan barn kunna träffa en man som har barn? Skulle ni förstå honom om han känner det jag gör?

    Jag tycker att pappa är ingenting man blir, det är något man förtjänar. Jag kommer inte göra något för dessa två människor, någonsin.

    Allt detta jag skrivit kan låta enormt hemskt, speciellt mot er som har barn som säkert blir kränkta etc. Det är dock inte min mening, jag pratar bara om vad som försegår i mitt huvud och att jag verkligen (LÄS verkligen) inte kan ha ett barn just nu.

    Jag vet inte vad jag ska göra längre och känner att jag kommer närmre och närmre "den enkla vägen ut".

  • Svar på tråden Ofrivilligt föräldraskap
  • Vargaflickan

    Som man bäddar får man ligga... Är du så rädd för att bli farsa så ge fan i att knulla, så enkelt är det.

  • Kusin Krakel

    om du mår väldigt dåligt rekomenderar jag att du söker hjälp hos

    terapeut eller psykolog för att hantera och bearbeta din känslor och komma vidare i livet.

    Du kan söka genom allmäna vården meb går väl oftast fortare privat. Om du

    har haft liknande problem tidogare kanske du redan har en bra kontakt?

  • bullen1984

    Såklart är det en tråkig situation för dig, men ni är två i detta och det är minst lika traumatiskt och livsförstörande för en kvinna att göra en ofrivillig abort. 

    Det du behöver göra är att acceptera dina känslor av besvikelse, acceptera situationen, och göra det bästa av den. 

    Om en kvinna någonsin ska vilja ha dig hänger absolut inte på om du har barn eller inte.

    Jag har bara vart med killar som har barn. Däremot så kan din attityd och ditt tankesätt förstöra för dig på kvinnofronten. Var klok och var ödmjuk. Tänk att det finns flera starka känslor i den här situationen. (hennes) 
    Det är ett barn! En liten du. En människa som kanske kommer ha en stor betydelse i ditt liv i framtiden.Tänk om du skulle vända på ditt tankesätt och verkligen försöka göra ditt bästa! 

    Du har tunnelseende och är väldigt negativ. Något som skulle hjälpa dig är att gå i KBT för ditt mående. Det är en process men jag tror du behöver ta dig igenom den.

    Lycka till!

  • Meriall

    Hon behöver inte ha lurat dig. Vissa kvinnor funkar ppiller sämre på. Hon visste kanske inte att hon var en sådan.

  • Jackie1937

    Ibland går kondomer sönder och ibland funkar inte p-piller så hon behöver inte alls ha lurat dig. Tycker allvarligt att du ska försöka få tid hos en terapeut för att bearbeta din ilska, för den är faktiskt enbart destruktiv och kommer inte hjälpa någon i denna situationen. Frågan är väl snarare hur du ska hantera detta. Det kommer att finnas ett barn som kommer behöva en pappa och vad ska du göra? Strunta i att ta ditt ansvar eller step up och göra det bästa av detta?

  • Jackie1937

    Du får också gärna förklara det där "pappa är ingenting man blir, det är något man förtjänar" för det låter som class A bullshit. Uppenbarligen är det nånting du bara kan bli

  • Miriami

    Du ska plötsligt bli pappa mot din vilja. Rädsla och all möjliga tankar kommer och det är normalt att känna som du gör. Att acceptera det som har hänt är svårt och kommer att ta tid. Och att känna noll för barnet är en slags förnekelse ett försvar att det ens har hänt. Andas lungt detta kommer att ta tid kanske år. Barnet är ju oskyldigt. Gör det du ska är mitt råd. Betala underhåll. En dag kanske barnet vill träffa dig. Avvisa inte barnet när den dagen kommer. Att berätta för barnet senare i livet att du var inte redo för barn är ärligt och fint. Än att fortsätta vara i sin förnekelse och inte vilja prata med barnet.

    Kan lova dig att många kvinnor vill ha dig fast du skulle haft många barn.

  • Meriall

    Jag tror fler kvinnor vill ha dig om du tar ditt ansvar och träffar barnet då och då. Är du utomlands så att du tar emot någon bild och har på kylen typ. Tror det är få kvinnor som inte vill träffa en sådan man. De flesta har inget emot tidigare barn och tycker det är gulligt att se killen de gillar som en pappa.

    Däremot om du struntar i barnet eller är elak mot mamman så tror jag många tjejer skulle tycka negativt om det. De ser nämligen hur du behandlar mamman så som du skulle behandla dem ifall ni gick isär efter ni fått barn. Det kanske inte alls stämmer men så kan man tänka ändå. Gör det du kan och orkar för ditt barn, var snäll mot mamman och skaffa en samtalskontakt så ska du se att du får den familj du önskar i framtiden.

  • Tecum

    Erkänn faderskapet om du är säker på att du är pappan och betala ditt underhåll som du ska, något annat är du inte tvungen att göra. Det är inte jordens undergång det som hänt. Håll distansen till mamman, men acceptera info om barnet och var beredd på att träffa det om hen tar kontakt. Du kanske ändrar dig framtiden och vill ha kontakt med ditt barn, så slå inte igen den dörren helt. 

  • Erizajo
    Meriall skrev 2017-09-10 08:26:30 följande:

    Jag tror fler kvinnor vill ha dig om du tar ditt ansvar och träffar barnet då och då. Är du utomlands så att du tar emot någon bild och har på kylen typ. Tror det är få kvinnor som inte vill träffa en sådan man. De flesta har inget emot tidigare barn och tycker det är gulligt att se killen de gillar som en pappa.

    Däremot om du struntar i barnet eller är elak mot mamman så tror jag många tjejer skulle tycka negativt om det. De ser nämligen hur du behandlar mamman så som du skulle behandla dem ifall ni gick isär efter ni fått barn. Det kanske inte alls stämmer men så kan man tänka ändå. Gör det du kan och orkar för ditt barn, var snäll mot mamman och skaffa en samtalskontakt så ska du se att du får den familj du önskar i framtiden.


    Håller med! En man som gjort en kvinna gravid och sen inte tar sitt ansvar skulle inte jag vilja ha. En man som har barn sedan tidigare är inget hinder.
  • äldreochklokare

    Du får betala underhåll enligt lagen och du kan fortfarande studera utomlands som du har planerat. Eftersom du inte är intresserad av detta barn blir det väl en utmärkt lösning? 

  • C78
    fanfanfan skrev 2017-09-10 04:25:32 följande:

    Hej,

    Det är som så att jag fått reda på av en kvinna jag träffade och hade sex med en gång att hon nu är gravid. Hon vägrar ta min åsikt till sig om att hon ska göra abort, hon vägrar ens lyssna på vad jag har att säga utan bara kräver massa saker av mig. Innan vi hade sex så frågade jag om kondom vilket hon svarade nej på för att hon tog p-piller. Ett beslut jag ångrar bittert. Tittar man tillbaka så kan det verka oansvarigt men man måste sätta sig in i stundens "hetta" för att förstå. Sex kan leda till barn, punkt. Dock så vill jag påstå att denna kvinna lurade mig då jag säkert haft sex 200 ggr innan med exflickvänner som tagit p-piller, utan att det blivit barn.

    Jag behöver ingen skolning om hur ett barn blir till eller något hat på mig för att jag tänker som jag gör, men jag kan verkligen inte ta hand om detta barn. För det första så bor hon och jag ca 90 mil ifrån varandra, till råga på det så ska jag flytta utomlands i tre år framåt, bestämt sedan länge, för studier. 

    Kvinnan som är gravid hatar jag av hela mitt hjärta, när jag tänker på henne så tänker jag bara illa saker och på fula ord. Hon har förstört mitt liv för gott (än en gång, jag vet vilket ansvar jag har). Vi kommer aldrig att ha en bra relation, någonsin, till varandra och jag känner verkligen NOLL för detta ofödda barn.

    Jag mår så fruktansvärt dåligt, jag har redan sedan tidigare haft enorma psykiska problem och nu är det så mycket att jag har självmordstankar varenda dag. Jag sover inte, äter inte, jag har inga känslor kvar i hela kroppen, jag är ett skal utan insida. Vad är detta för liv att leva?

    Jag vet vad Sveriges lag säger om allt detta, men kan inte låta bli att bli så sjukt kränkt och nästan frihetsberövad över att jag som man inte har något att säga till om. 

    Jag bryr mig inte om henne eller barnet, jag vill bara bli lämnad ifred och leva mitt liv så som jag planerat det, med en kvinna och barn jag älskar. Vad ska min familj säga? 

    Jag mår så fruktansvärt dåligt, kommer någon kvinna någonsin vilja ha mig? Jag har erfarenheter där barn hos ena parten varit en stor nackdel, barn som inte är ens egna alltså. Jag vill inte bli en sådan man. Skulle ni kvinnor utan barn kunna träffa en man som har barn? Skulle ni förstå honom om han känner det jag gör?

    Jag tycker att pappa är ingenting man blir, det är något man förtjänar. Jag kommer inte göra något för dessa två människor, någonsin.

    Allt detta jag skrivit kan låta enormt hemskt, speciellt mot er som har barn som säkert blir kränkta etc. Det är dock inte min mening, jag pratar bara om vad som försegår i mitt huvud och att jag verkligen (LÄS verkligen) inte kan ha ett barn just nu.

    Jag vet inte vad jag ska göra längre och känner att jag kommer närmre och närmre "den enkla vägen ut".


    Förstår det är lite chockartat men nu är det som det är. Tror - som flera här sagt innan - att du kanske ska gå och prata med någon om detta och reda ut dina känslor. Du kan leva ditt liv och samtidigt vara en del av barnets liv. Du behöver inte älska mamman eller ens tycka om henne men se till och försök komma överens med henne. Du kommer ångra dig i framtiden om du struntar i barnet. Att komma senare och försöka förklara sig är ganska döfött. Tro mig. Det är ett litet barn med ditt utseende som föds och det är ju egentligen ingenting i sig att vara rädd för. Men förstår som sagt att det kan kännas skrämmande. Pappa är någonting man blir sekunden barnet föds oavsett vad man känner eller förtjänar. Angående din framtida kvinna. Jag kan säga rakt ut att män som har barn de inte tar hand om går fett bort i hela min vänkrets. Vet ingen som skulle vilja vara med en sådan. Däremot är det flera som varit tillsammans med män som tar hand om sina tidigare barn. Inklusive jag själv. Jag har barn med en sådan man. Såg bara positivt på det och mitt/vårt barn hade ett syskon (även om det var halvsyskon) från första början. Perfekt ! Jag hoppas för allas skull (speciellt barnets) att allt löser sig för er.
  • Sabbad

    Hej. Jag har/ är utsatt för mer eller mindre samma sak och skulle gärna snacka med dig kanske vi kunde ge varandra nån form av stöttning.

    Vet inte hur man når varandra privat bara

  • Sabbad
    Vargaflickan skrev 2017-09-10 04:54:28 följande:

    Som man bäddar får man ligga... Är du så rädd för att bli farsa så ge fan i att knulla, så enkelt är det.


    De må fan vara den dummaste jävla kommentar jag läst.

    Men men du kanske resonerar så jävla dumt om allt
  • Vargaflickan
    Sabbad skrev 2019-03-25 19:29:18 följande:
    De må fan vara den dummaste jävla kommentar jag läst.

    Men men du kanske resonerar så jävla dumt om allt
    Värt att svara i en tråd som är över ett år gammal ? Det finns alltid en risk för graviditet när man har sex, använd skydd och/eller strunta i att ha sex och är olyckan framme så får du stå ditt kast för det är liksom inte du som ska bära på barnet i 9 månader.
Svar på tråden Ofrivilligt föräldraskap