• Anonym (ts)

    Aldrig varit på semester, konstigt?

    Jag har inte tänkt så jättemycket på det men lite grann när det känts som alla andra har åkt bort+ när man berättar vad man gjort i skolan. Min fråga är: om det är det konstigt att aldrig ha varit på en semester? Jag är tonåring så självklart kan jag göra det senare i mitt liv men jag tänker inte det som något jag direkt vill göra men det kanske är för jag aldrig gjort det men ja. Jag känner mig konstig. 

  • Svar på tråden Aldrig varit på semester, konstigt?
  • limoncellos

    Ingenting konstigt med det. Jag åkte inte heller när jag var yngre.

  • Jesper f

    Jag tycker det gått troll i det där i överhuvudtaget, och den ena ska bräcka den andra med den konstigaste av resor och upplevelser - semester för mig är inte nödvändigtvis att resa bort, utan att vara borta från vardagen - men det kan liga gärna vara hemma som nån annanstans, bara att jag kan släppa på kraven, göra vad jag vill, ta dagen som den kommer... DET är semester för mig :)

  • Anonym (Hm)

    Lite konstigt kanske, även om en inte har råd måste det inte kosta mycket att åka en kort bit med sina barn så de får uppleva något nytt. Min åsikt i alla fall.

  • Anonym (E)

    Reste bort under skollov typ två gånger vad jag kan minnas som barn/tonåring. Skillnaden mellan noll och två veckor är ju faktiskt inte så stor, så jag tycker inte att det är konstigt. Visst, folk reser mer idag än för femton år sen, men... vi som växte upp för femton år sen blev helt OK trots semesterbristen!

    Du kommer säkert att få tillfälle att ge dig ut på en resa någon gång när du är äldre om du vill, och då kan du bestämma om du gillar det och vill göra det igen!

  • Kusin Krakel

    Konstigt är det ju inte, kanske lite ovanligt men det finns ju en hel del som har hemester också.

    Men de flesta har nog nån övernattning på annan plats än i hemmet under ett år, hälsar på hos mor/farföräldrar eller liknande.

    Sen beror det ju lite på vad man menar med semester, för min egen del handlar det om att vara ledig från jobbet. Men säger man åka på semester tänker jag nog att man sover bort nån natt.

    Men det är ju absolut inget dåligt med att vara hemma på semestern. Att många åker bort tror jag har att göra med att det enklare att koppla av och koppla bort allt som ska göras i hemmet mm om man inte är hemma.

  • Anonym (X)

    Jag kan tänka att det kanske är lite ovanligt, idag är det ganska vanligt att man reser utomlands.
    Samtidigt är något fel när man har rapporter för att visa på hur barn blir utanför för att de inte rest utomlands på sommarlovet. Att de på förskola och skola måste berätta om vart de rest under lovet.
    Vi reser utomlands 2-3 gånger per år, men sällan på sommarlovet, vi tycker att det är för varmt då. Så mina barn hör till dem som sitter och berättar om "tråkiga" sommarlov med jordgubbsplockning, måla huset, hälsa på släkten, bada soliga dagar och tillbringa tid hemma och tillsammans. Jag tycker att det är tråkigt att det blivit så, att man måste kunna berätta om resor på sommarlovet! Varför värderas inte ett lov tillsammans med familjen?

  • Anonym (ts)

    Ok vad bra att det inte är konstigt. I skolan säger vi iaf att man är på/har lov och dom som varit bortresta säger att dom varit på "semester i...."

  • Anonym (Biononus)
    Anonym (ts) skrev 2017-09-11 08:13:25 följande:

    Ok vad bra att det inte är konstigt. I skolan säger vi iaf att man är på/har lov och dom som varit bortresta säger att dom varit på "semester i...."


    Då har du varit på semester hemma/i Sverige.

    Lite konstigt tycker jag det är om du aldrig varit någon annanstans på skolloven utan bara hemma. Har du aldrig varit en vecka hos farmor och farfar, åkt och hälsat på en kusin i Skövde eller nåt? Att vara bortrest på semester betyder ju inte utomlands, det kan lika gärna vara på cykelavstånd.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Biononus) skrev 2017-09-11 08:32:42 följande:

    Då har du varit på semester hemma/i Sverige.

    Lite konstigt tycker jag det är om du aldrig varit någon annanstans på skolloven utan bara hemma. Har du aldrig varit en vecka hos farmor och farfar, åkt och hälsat på en kusin i Skövde eller nåt? Att vara bortrest på semester betyder ju inte utomlands, det kan lika gärna vara på cykelavstånd.


    Jag ser det inte som att semester bara är utomlands men om någon sa "jag har varit på semester" och dom frågat vart och nån sa "hos min kusin en gata bort" hade andra inte räknat det som semester, det är att hälsa på någon.
  • Anonym (Biononus)
    Anonym (ts) skrev 2017-09-11 11:32:42 följande:

    Jag ser det inte som att semester bara är utomlands men om någon sa "jag har varit på semester" och dom frågat vart och nån sa "hos min kusin en gata bort" hade andra inte räknat det som semester, det är att hälsa på någon.


    Det beror även på tidsaspekten. Har du varit över dagen så har du hälsat på, har du bott där en vecka har du varit bort"rest". Jag tror också att många använder uttrycket "hälsat på" när man varit hos någon man känner, oavsett om de bor i Norge, Spanien eller 2 km bort.

    HAR du varit någon annanstans i Sverige än i din egen stad och sovit över?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Biononus) skrev 2017-09-11 12:12:17 följande:
    Det beror även på tidsaspekten. Har du varit över dagen så har du hälsat på, har du bott där en vecka har du varit bort"rest". Jag tror också att många använder uttrycket "hälsat på" när man varit hos någon man känner, oavsett om de bor i Norge, Spanien eller 2 km bort.

    HAR du varit någon annanstans i Sverige än i din egen stad och sovit över?

    Ingen säger eller tycker det är att åka på semester iallafall, om det är utomlands tror jag alla räknar det som att man "åkt på semester" även om man bor hos någon man känner.


    Jag har inte varit på "semester", då åker man på en resa som något positivt och det har jag inte gjort.

  • Anonym (Biononus)

    Vad tråkigt om er familj aldrig åkt bort någonstans när ni varit lediga, det finns ju massor av trevliga och fördendelen billiga resmål i Sverige om man inte har råd eller lust att bege sig utomlands. Känner du att du VILL resa och se andra platser eller oroar du dig bara för att vara "annorlunda"?

    Hur gammal är du? Du kanske kan resa någonstans på egen hand snart. Min dotter sommarjobbade och sparade pengarna till att resa med kompisar, första resan själv gick till Göteborg när hon var 16, året därpå åkte hon utomlands med några väninnor.

  • BurningDiamond

    Om kriteriet "åka utomlands" gäller för semester så åker vi skåningar på semester varje gång vi tar tåget över sundet några timmar...

Svar på tråden Aldrig varit på semester, konstigt?