• Anonym (Norrbotten)

    ni som "inte har råd" och som utnyttjar föreningar och fonder för fattiga.

    Jag vill veta varför det finns föräldrar som "inte har råd" att låta barnen ha aktiviteter, skicka med frukt eller låta barnen gå på bio trots att ni har jobb och tjänar mer än existensminimum. Ni har råd att gå på fest, åka på kryssningar, fixa håret, ögonfransar och naglar. Men ni har inte råd att låta barnen åka och bada. Hur fasen kommer det sig?

    Kan någon av er förklara hur ni tänker och hur ni prioriterar? Jag ser föreningar som hjälper "fattiga" familjer som betalar för tusentals barn i länet så de får gå på bio osv. Jag fattar inte hur det kan vara så att föräldrar som har jobb inte har råd att ge sina barn en hyfsad uppväxt. Vad är din förklaring?

  • Svar på tråden ni som "inte har råd" och som utnyttjar föreningar och fonder för fattiga.
  • Anonym (Nopp)

    Fast nu pratar du ju om föräldrar som har råd men som prioriterar fel.

  • Anonym (njä)

    Fast de som går på fest och fixar fransar och håret lär ju inte söka dessa fonder? De gör väl allt för att hålla god fasad. De låter väl mest bara barnen vara hemma.

  • Anonym (Anno)

    Men om man har bra ekonomi så kan man ju inte söka fonder.

  • Anonym (supermom)

    Det gör de inte, så det kan du sluta fundera över.

    De som går på fest, åker på kryssning, fixar håret och naglarna söker inte fonder. 

    Jag söker fonder ibland, men jag har verkligen inte råd att gå på fest, åka på kryssning, om det inte är med barnen och farmor och farfar betalat typ allt, fixa mig eller ens ha en bil, fast vi bor avigt till med bussar som bara går en gång i halvtimmen på morgonen och kvällen.

    Ungarna får inte med sig frukt till skolan heller, för det har jag inte råd med om de ska få frukt hemma också.

  • Kusin Krakel

    Så de som ska svara på din fråga är föräldrar som åker på kryssningar ocg går till frisören och på fester för egen del men ansöker om extra bidrag för drukt till barnen?

    Tror du attndu hittar många som stämmer in på den beskrivningen och som dessutom väljer att svara i denna tråd?

    Sen kan man ju knappast utnyttja en fond om man inte ljuger om sin situation. Fonder mm har ju i regel olika riktlinjer och regler, tex kanske man kollar inkomstuppgifter. Om man då uppfyller fondens krav för att få stöd har man ju inte utnyttjat någon utan bara använt fonden så som den är tänkt att användas.

  • Anonym (fia)

    För att bli beviljad medel från fonder så behöver man uppfylla krav. En fond kanske har som krav att den ansökande ska vara en ensamstående kvinna bosatt i Trosa socken (eller nåt liknande) och ingenting annat. Någon annan fond kan kräva låg inkomst (ofta specificerat). En tredje någonting annat. Folk är fria att söka vilka fonder de vill och beviljas de medel så har de levt upp till kraven.

  • Anonym (.)

    Var har du belägg för att de som gör allt det där, åker på kryssning etc, är exakt samma familjer som inte har råd?
    Har du studerat dessa familjers ekonomier så ingående att du kan göra denna koppling eller vill du bara i stösta allmänhet sprida skit, fördomar och sparka på de som redan ligger?

  • Anonym (fia)

    Och jag fattar inte ts.

    Din första frågeställning handlar om hur det kan finnas folk som inte kan erbjuda sina barn det mest basala? Det kan ju vara olika skäl till det. Arbetslöshet, sjukdom. Helt enkelt för höga utgifter i förhållande till inkomsterna. Eller rättare sagt för låga inkomster i förhållande till utgifter täckande de basala behoven som ofta handlar om. Den gruppen är rätt stor men imbegriper inte de som felprioriterar. Har man råd med frisörbesök, nagelsalong och kryssning är problenet inte att man inte har råd utan att man prioriterar kryssning för sig själv förebarnens simskoleavgift.

  • Anonym (undrar)

    aldrig hört om dessa föreningar vilka  e de? 

  • Rock on
    Anonym (undrar) skrev 2017-09-11 21:16:20 följande:

    aldrig hört om dessa föreningar vilka  e de? 


    Majblommeföreningen är ett exempel.
  • Brumma

    Fixa hår o naglar behöver inte innebära att man har utgifter för det - ganska många känner ngn som arbetar som frisör, förlänger fransar eller bygger naglar. Sedan byter man tjänster. Gå på fest behöver inte kosta. Jag tex dricker mkt sällan alkohol utan går på fest och umgås med mina vänner. Kostar mig inte ett öre.

    Vad för sorts kryssning menar du? Tex finlandsfärjorna har ibland samarbete med andra aktörer vars kunder kan få en gratis kryssning.

  • Glinda från Oz

    Vem som helst kan såklart söka dessa fonder, men kollar inte de flesta fonder upp folk innan de ger pengar? Ger de verkligen bara på måfå?

  • Rock on
    Brumma skrev 2017-09-12 00:10:12 följande:

    Fixa hår o naglar behöver inte innebära att man har utgifter för det - ganska många känner ngn som arbetar som frisör, förlänger fransar eller bygger naglar. Sedan byter man tjänster. Gå på fest behöver inte kosta. Jag tex dricker mkt sällan alkohol utan går på fest och umgås med mina vänner. Kostar mig inte ett öre.

    Vad för sorts kryssning menar du? Tex finlandsfärjorna har ibland samarbete med andra aktörer vars kunder kan få en gratis kryssning.


    Instämmer!

    Vi har en kompis som har egen frisörsalong - vi hjälper henne & hon klipper mig, maken & våra 2 barn gratis.

    Hon har även ansiktsbehandling.

    När hon får in nya hårfärger brukar hon fråga mig om jag vill vara testperson och får då färgningen gratis.

    Vi har sommarstuga på Åland och får en hel del rabatter från Viking Line.

    När det gäller alkohol & fester = de fester jag & maken har varit på har det bjudits på alkoholen.
Svar på tråden ni som "inte har råd" och som utnyttjar föreningar och fonder för fattiga.