• lollip0p

    Täcker barnförsäkringen autism?

    Jag har en barnförsäkring som jag tecknade när min nu 1,5-åriga dotter föddes men nu har jag blivit osäker på vad den egentligen täcker.

    Det är hos Länsförsäkringar som vi har försäkringen och jag har läst mig till att de har (eller har haft?) någon form av tilläggsförsäkring som ska täcka medfödda sjukdomar som autism och blödarsjuka, t.ex. Vi blev dock aldrig erbjudna denna tilläggsförsäkring utan fick endast välja mellan olika prisnivåer på den "vanliga" barnförsäkringen. Betyder det att vi inte har något skydd mot detta?

    Om försäkringen inte skulle täcka, finns det då något annat försäkringsbolag som täcker detta? Har funderat på att byta till antingen Folksam eller Skandias TryggaBarn men vet inte om de är bättre och täcker mer.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Täcker barnförsäkringen autism?
  • mamma anna g

    Hej, det är nog bäst att du frågar försäkringsbolaget om detta. Nu är min hjärna ganska så kokt av gravidhormoner, men jag vill minnas att när jag väntade första barnet beställde jag hem alla kataloger från olika försäkringsbolag och kollade vad de täckte. Av någon anledning bestämde jag mig för att välja IFs barnförsäkring, just för att jag har för mig att de täckte flest medfödda sjukdomar (är dock inte hundra på om autism ingick). Den är också dyrast. 


    Det finns nog inget bättre sätt att ta reda på det än att antingen ringa försäkringsbolagen eller att sätta sig ner i lugn och ro och läsa det finstilta!

    Lycka till...

  • Alexi

    Men alltså du kan ju inte byta försäkringsbolag nu! Dvs du skulle med största sannolikhet aldrig få igenom ersättning för den typen av diagnoser när barnet är så stort. I den åldern är det ju som autism brukar börja märkas...

  • Meriall

    Trygghansas trygga barn med tillägg täcker iaf, fick 100k när barnet fick diagnos i 4årsåldern.

    Har ditt barn inga tecken på autism nu kanske du kan byta om din inte täcker. Kolla med dem.

  • lollip0p
    Meriall skrev 2017-09-11 09:08:00 följande:

    Trygghansas trygga barn med tillägg täcker iaf, fick 100k när barnet fick diagnos i 4årsåldern.

    Har ditt barn inga tecken på autism nu kanske du kan byta om din inte täcker. Kolla med dem.


    Tack för svaret!

    Nej, BVC har inte anmärkt på något alls men samtidigt har jag personer i min närhet vars barn inte visat tydliga tecken förrän senare så det är därför jag tänker att ska vi byta försäkring är det ju "nu eller aldrig". Det känns så onödigt att chansa då vi har autism i släkten.
  • Occam
    lollip0p skrev 2017-09-11 22:44:24 följande:

    Tack för svaret!

    Nej, BVC har inte anmärkt på något alls men samtidigt har jag personer i min närhet vars barn inte visat tydliga tecken förrän senare så det är därför jag tänker att ska vi byta försäkring är det ju "nu eller aldrig". Det känns så onödigt att chansa då vi har autism i släkten.


    Med allra största sannolikhet så täcker en nytecknad försäkring (dvs om du byter) endast sådant som uppkommer från och med teckningsdatumet. Du behöver därför noga kontrollera det noga, likaså om den försäkring du säger upp fortsätter (inte omöjligt) täcka medfödda problem.
  • Glinda från Oz

    Nej, det gör den inte. Försäkringen täcker inget som fanns innan försäkringen tecknades och autism föds man med även om det upptäcks senare. Många barnförsäkringar täcker dessutom inte autism alls även om barnet har varit försäkrat sedan det låg i magen.

  • ssa123

    Vi har haft barnen försäkrade med Trygghansa från de att de låg i magen.

    Rätt dyra är dom också.

    Två av våra tre barn är födda med synskada. Tack vare att synskadan tillviss del (ej fullt ut) går korrigera med glasögon så får vi inte ett öre på försäkringen.

    Sen det är med att byta bolag... min syster hade som jag trygghansa gravid eller vad den heter. Den täckte iaf till barnet var nån månad . Sen skulle hon byta när den löpt ut. Det var inget smart drag. Det nya bolaget lusläste bvc journalerna. Vid 1a besöket hade bvc skrivit att magen knorrade (som på de flesta 1v gamla bebisar.) Detta ledde till att hon inte kunde försäka barnet för massor med grejer där symtomen skulle kunnat vara ont i magen. För det hade ju då barnet uppvisat innan försäkringen tecknades

  • Maddi

    Om man byter blir ju de en ny försäkring och den börjar ju då gälla vid den åldern ditt barn är i nu och sjukdomar som uppstått tidigare kan du ju inte få ut för den nya försäkringen. Och många försäkringsbolag, om man ser på autism, så ska den vara tecknad innan 6 månaders ålder för att kunna få ut något för diagnosen. Och den försäkringen du har nu så får du ju troligtvis inte ut något på eftersom du inte har tilläggsförsäkring. Så hur du än vrider på situationen står ni nog utan ersättning.

    Men det du bör göra först och främst är ju att kolla med försäkringsbolaget hur det ser ut för eran del. Om ni inte får ut för autism så får du överväga om du ska byta försäkringsbolag för framtida skador.

Svar på tråden Täcker barnförsäkringen autism?