• Anonym (Den bortglömda)

    Skola inte märkt att jag är borta?

    Har varit borta två veckor från gymnasiet men ingen från personalen har ens lagt märke till det eller försökt kontakta mig?? Det är ogiltig frånvaro dessutom, inte giltig.

    Tänkte bara att har man en veckas _giltig_ frånvaro så begär de sjukintyg.

    Men jag som varit borta dubbelt så länge och dessutom ogiltigt??

    Vet ni om friskolor tjänar pengar per månad på sina elever? Kan de kanske låtsas som ingenting för att jag ska vara skriven där så de fortsätter få pengar? Eller märker man inte sånt när det inte är skolplikt? Egentligen spelar det ju ingen roll men man undrar ju..

  • Svar på tråden Skola inte märkt att jag är borta?
  • Anonym (J)

    Du är där frivilligt. Varför ska skolan jaga dig?

  • Anonym (Den bortglömda)
    Anonym (J) skrev 2017-09-11 10:04:19 följande:

    Du är där frivilligt. Varför ska skolan jaga dig?


    Men varför måste man lämna sjukintyg efter en vecka då? Eller varför kan man inte resa bort i en månad utomlands?

    Går man där av fri vilja så är det knappast så att man går till skolan lite när man känner för det. Därför jag undrar.
  • Anonym (Frivilligt)

    Det är inte skolplikt på gymnasiet, utan du går där för din egen skull. Däremot får du till slut inget studiebidrag.

  • Anonym (J)
    Anonym (Den bortglömda) skrev 2017-09-11 10:07:00 följande:

    Men varför måste man lämna sjukintyg efter en vecka då? Eller varför kan man inte resa bort i en månad utomlands?

    Går man där av fri vilja så är det knappast så att man går till skolan lite när man känner för det. Därför jag undrar.


    Ja, det handlar ju om studiebidraget. Är Du borta för mycket får du inga pengar.
  • Anonym (Wildrat)

    Om du fått frånvaro så har de ju märkt att du är borta. Men som de andra sagt, det är ingen skolplikt på gymnasiet så ingen jagar dig. Det är dessutom ditt eget ansvar att se till att komma ifatt undervisningen. Prata med dina lärare om vad du missat och be ev mentor om hjälp. Och var inte borta mer, då kommer du troligtvis inte fixa utbildningen.

  • Anonym (emma)

    Så var det för mig på högstadiet. Jag var knappt där, men inga åtgärder sattes in. Förmodligen för att jag var städad, fick bra betyg och inte störde någon genom mitt skolkande. Vuxenvärlden gillade mig och jag var bra på att ljuga. Då tyckte jag att jag var bäst som kom undan med allt. Nu som vuxen är jag skitförbannad för att ingen fångade upp mig.

  • Anonym (...)

    Som alla skriver, gymnasiet är frivilligt och ingen plikt. Du anses tillräckligt vuxen att ta eget ansvar och det är inte skolans ansvar att släpa dit dig.

    Du förstör bara för dig själv och får snart inget studiebidrag.

  • Anonym (Trist)

    Låter som du testar skolan, trist för det drabbar bara dig själv!

  • Anonym (Den bortglömda)

    Lugna ner er. Jag ska hoppa av och leker inte direkt rebell genom att "skolka".

    Tycker bara det är konstigt att när jag är borta 2 veckor så reagerar ingen, men skulle en annan person resa dessa veckor utan tillåtelse eller vara sjuk i en vecka (giltig frånvaro dessutom) utan sjukintyg så är det inte okej.

    Men jaja, min fråga handlade som sagt om något helt annat än det ni skriver.

  • Anonym (E)

    Jag tycker att det verkar konstigt.

    Jag jobbar som SYV på gymnasiet & hade reagerat direkt om någon var frånvarande i en vecka.

    Gymnasiet är visserligen frivilligt, men tackar man ja till sin plats ska man vara närvarande.

    Vad går du på för skola?

  • Anonym (?)

    givetvis måste någon ha märkt om du varit borta i 2 hela veckor. Du har väl en mentor? 

  • Anonym (...)

    Har du skolkat mycket? Isf har de väl gett upp och skiter i dig.

  • Anonym (M)

    Jag kunde vara borta mycket utan att någon la märke till det på högstadiet, jag tror till och med i 6:an. Konstigt men ja, lärarna har många elever och inte tiden att engagera sig så mycket i varje.

  • Anonym (Den bortglömda)
    Anonym (...) skrev 2017-09-11 19:04:12 följande:

    Har du skolkat mycket? Isf har de väl gett upp och skiter i dig.


    Nej, kommer dessutom alltid först av alla till varje lektion.

    Kan få frånvaro typ 2 gånger om året/lektion ifall jag råkat försova mig eller så.
  • Anonym (Den bortglömda)
    Anonym (E) skrev 2017-09-11 17:44:58 följande:

    Jag tycker att det verkar konstigt.

    Jag jobbar som SYV på gymnasiet & hade reagerat direkt om någon var frånvarande i en vecka.

    Gymnasiet är visserligen frivilligt, men tackar man ja till sin plats ska man vara närvarande.

    Vad går du på för skola?


    En friskola som är känd för att vara skit.
    Så jag är väl inte så förvånad egentligen..
  • Anonym (...)

    Okej, men förlj alla råd och gå tillbaka direkt om du vill ha kvar ditt CSN.

    Varför vill du sluta förresten?

  • Anonym (Den bortglömda)
    Anonym (...) skrev 2017-09-12 09:41:10 följande:

    Okej, men förlj alla råd och gå tillbaka direkt om du vill ha kvar ditt CSN.

    Varför vill du sluta förresten?


    Men vem bryr sig om CSN? Jag ska hoppa av skrev jag, behöver alltså inte dessa 1050 kr varje månad. Som om de kommer göra skillnad i mitt liv.
  • Anonym (...)

    Varför hoppar du Inte bara av isf då ist för att skolka?

    En dag kanske du vill plugga vidare och då får du inte CSN för att du har misskött dig tidigare. Det är värt att tänka på.

    Vad ska du göra ist för att plugga, har du ett jobb?

  • Anonym (....)

    Hoppa av bara då? Varför dra ut på det? Vad ska du göra istället?

Svar på tråden Skola inte märkt att jag är borta?