• Anonym (Lagom less nu!!)
    Äldre 11 Sep 10:33
    1388 visningar
    24 svar
    24
    1388

    Varför sänker du inte farten?

    Riktar mig till alla stolpskott som tror att de är över lagen och att det händer inte er något!

    När ni kör i mindre samhällen, oavsett om ni bor där eller ej så verkar hastighetsgränserna inte gälla er. 40km/h är högsta tillåtna hastighet och 2 st 40-skyltar innebär INTE 80 Barn och djur befinner sig ofta i områden där bilister befinner sig. Värst av allt är fartkåta personer med mobilen i handen. Den dagen någons barn hamnar under er bil... Var det värt det där smset? Var det värt att köra 40-50 km för fort?

    Det finns inga jävla ursäkter till att köra fort! Så sänk farten och visa hänsyn samt bevisa att du faktiskt har en fungerande hjärna!!

    Förresten, det gäller även idioter i större städer med!

  • Svar på tråden Varför sänker du inte farten?
  • Anonym (T)
    Äldre 11 Sep 10:43
    #1

    De som kör för fort är ju uppenbart underbegåvade.

    De verkar dessutom inte förstå att om man kör för fort för att komma fram snabbare, inte bara för att vara "cool", så kommer man ändå bara fram typ 1-2 minuter snabbare.

    Så sjukt töntigt med folk som bränner förbi en i 20 km/h över vad som är tillåtet.

  • Anonym (J)
    Äldre 11 Sep 10:58
    #2

    Allt som oftast följer jag trafikrytmen. I går betydde det 90km/h istället för 70. I morse betydde det högst 10km/h istället för 50km/h.

  • Anonym (Lagom less nu!!) Trådstartaren
    Äldre 11 Sep 11:21
    #3
    Anonym (J) skrev 2017-09-11 10:58:17 följande:

    Allt som oftast följer jag trafikrytmen. I går betydde det 90km/h istället för 70. I morse betydde det högst 10km/h istället för 50km/h.


    Så om du kör som enda bil förbi ett dagis så följer du trafikrytmen på ca 70-100km/h fastän hastigheten är 20-30? Trafikrytm är ingen ursäkt heller. Bara för att andra kör si så behöver inte du det. Håll hastigheten oavsett.
  • Anonym (k)
    Äldre 11 Sep 11:23
    #4
    Anonym (J) skrev 2017-09-11 10:58:17 följande:

    Allt som oftast följer jag trafikrytmen. I går betydde det 90km/h istället för 70. I morse betydde det högst 10km/h istället för 50km/h.


    Vems rytm följde du? Du vet om att alla kör olika fort, va?
  • Anonym (.)
    Äldre 11 Sep 11:26
    #5

    Ju lägre hastighetsgräns desto viktigare att man håller den. Det är brutal skillnad i broms och reaktionssträcka om man kör i 30 vs 50.

    Jag har varit nära att köra på barn som dyker upp från ingenstans, men eftersom jag höll hastighetsgränsen så hann jag stanna.

    Ska man köra för fort nånstans så är det på vägar där man får köra 90 och högre.

  • Anonym (J)
    Äldre 11 Sep 12:49
    #6
    Anonym (Lagom less nu!!) skrev 2017-09-11 11:21:18 följande:
    Så om du kör som enda bil förbi ett dagis så följer du trafikrytmen på ca 70-100km/h fastän hastigheten är 20-30? Trafikrytm är ingen ursäkt heller. Bara för att andra kör si så behöver inte du det. Håll hastigheten oavsett.
    Trafikrytmen är sällan 100km/h förbi ett dagis. Jag skulle vilja påstå att det aldrig är det. Skärp till dig och kom med ett relevant inlägg istället.
  • Anonym (J)
    Äldre 11 Sep 12:52
    #7
    Anonym (k) skrev 2017-09-11 11:23:29 följande:
    Vems rytm följde du? Du vet om att alla kör olika fort, va?
    Idag var det inte någon som körde snabbare än någon annan. Och hur ska jag veta vems rytm jag följer. Det är inte som att jag jagar ikapp den som är först, stananr bilen och frågar om kontaktuppgifter. Du kanske gör så, jag brukar följa rytmen som de flesta kör i, allt som oftast i högerfilen.
  • Äldre 11 Sep 12:56
    #8

    Följer också trafikrytmen. Vore verkligen hemskt att köra på nåt barn men jag inbillar mig att jag hinner stanna. Min bil har också automatisk avkänning om någon springer ger ut. Djur i tätort det ger jag blanka fn i om jag kör på, de har inte på vägarna att göra.

  • Äldre 11 Sep 13:02
    #9

    Jag har lärt mig att de som klagar på detta, kör ofta själva rätt illa på dessa ställen själva.


     


    Ett härligt exempel var en person som klagade att alla körde så fort i hans bostadsområde, där de inte respekterade skyltar och liknande.
    Sen låg jag bakom denna person 15min senare, och vad skedde då?
    Jo, ignorera allt vad hastighetsbegränsningar var och blåste på bra och struntade i de blå hastighetsskyltarna.


     


    Kärringen i vid vår stuga var på oss att vi skulle kräva barnskyltar så folk skulle köra saktare, för h0on råkar åka med cykeln 2ggr per år.
    När hon körde bilen, då blåste hon på rejält och då verkade det inte speciellt viktigt att hålla hastigheten längre.
    Vi sa nej till jaga barnskyltar, men hon är en idiot så var rätt sak och göra.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Lagom less nu!!) Trådstartaren
    Äldre 11 Sep 13:16
    #10
    Anonym (J) skrev 2017-09-11 12:49:40 följande:

    Trafikrytmen är sällan 100km/h förbi ett dagis. Jag skulle vilja påstå att det aldrig är det. Skärp till dig och kom med ett relevant inlägg istället.


    Förbi vårt dagis så är rytmen dagligen 80+km/h oavsett mycket eller lite trafik. Så det är bilister som ska skärpa sig tycker jag iaf.
Svar på tråden Varför sänker du inte farten?