• Anonym (?)

    Är det okej tycker ni?

    Tycker ni det är okej att ens nära familj får reda på ens graviditet via Facebook (en uppenbar bild) samtidigt som alla andra släktingar?

    Menar då i början av graviditeten, typ samma vecka som man plussar.

    Eller tycker ni att man hellre ska säga det face2face när det gäller nära familjemedlemmar?

  • Svar på tråden Är det okej tycker ni?
  • Anonym (Fr)

    Det är väl roligare att berätta det IRL. Fattar inte detta med att leva sitt liv på internet, snackar inte folk med varandra längre IRL?

  • Anonym (?)
    Anonym (Fr) skrev 2017-09-11 20:06:38 följande:

    Det är väl roligare att berätta det IRL. Fattar inte detta med att leva sitt liv på internet, snackar inte folk med varandra längre IRL?


    Tycker det verkar roligare med bilden helt ärligt.

    Med första barnet la jag inte upp något på sociala medier alls, berättade bara IRL. Denna gång känns det roligare att berätta på sociala medier istället.

    Men alla gör väl som de vill.
  • Anonym (?)
    Tofflans skrev 2017-09-11 20:09:21 följande:

    Nä, det är verkligen inte ok!


    Vill du utveckla?
  • Anonym (D)

    Inte om du med nära menar att de står dig personligen nära. Om de däremot bara är nära rent genetiskt och du inte känner att de betyder så mycket för dig så kan du ju välja att visa det genom att bara avisera graviditeten på Facebook.

  • Långbenopluto
    Anonym (?) skrev 2017-09-11 20:10:19 följande:
    Vill du utveckla?
    Nä, för du kommer inte förstå varför eftersom du tycker det är ok att göra så.
  • Anonym (?)
    Tofflans skrev 2017-09-11 20:37:53 följande:
    Nä, för du kommer inte förstå varför eftersom du tycker det är ok att göra så.
    Hade jag tyckt att det var ok så hade jag väl knappast skapat tråden? Är osäker.

    Men ifall du inte har ett bra svar så kan du skippa att svara.
  • Anonym (Hm)

    Vem announcar ens sin graviditet på Facebook på det sättet? Och i vecka 5 dessutom. Låter ganska omoget IMO.

  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (?) skrev 2017-09-11 20:43:40 följande:

    Hade jag tyckt att det var ok så hade jag väl knappast skapat tråden? Är osäker.

    Men ifall du inte har ett bra svar så kan du skippa att svara.


    Att berätta direkt i ett möte är personligt och du visar då att den du berättar för är extra viktig för dig. Lägger du bara upp det för alla markerar du att ingen särskild betyder mer för dig än någon annan du har på Facebook. Ungefär så.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2017-09-11 20:49:44 följande:

    Vem announcar ens sin graviditet på Facebook på det sättet? Och i vecka 5 dessutom. Låter ganska omoget IMO.


    Men vad spelar det för roll hur man vill göra det? Frågan var om man tycker det är okej, frågan handlade uppenbarligen inte om det är moget eller inte att lägga upp på sociala medier.

    Dessutom förstår jag mig inte på folk som väntar till vecka 18 för att berätta för t.o.m sina närmsta. Men gör det du om du finner det moget, så kan jag berätta den glada nyheten direkt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Zxcv) skrev 2017-09-11 20:53:44 följande:
    Att berätta direkt i ett möte är personligt och du visar då att den du berättar för är extra viktig för dig. Lägger du bara upp det för alla markerar du att ingen särskild betyder mer för dig än någon annan du har på Facebook. Ungefär så.
    Okej, tack för svar.
  • Anonym (Fr)
    Anonym (?) skrev 2017-09-11 20:54:32 följande:
    Men vad spelar det för roll hur man vill göra det? Frågan var om man tycker det är okej, frågan handlade uppenbarligen inte om det är moget eller inte att lägga upp på sociala medier.

    Dessutom förstår jag mig inte på folk som väntar till vecka 18 för att berätta för t.o.m sina närmsta. Men gör det du om du finner det moget, så kan jag berätta den glada nyheten direkt.
    Tydligen spelar det roll för dig, eftersom du frågar här.

    Men om du redan vet hur du ska göra, så gör det. Det är ju du som känner dina närmaste bäst, inte vi, de kanske tycker det är OK att få reda på det genom FB.
  • Anonym (Fr)
    Anonym (?) skrev 2017-09-11 20:54:32 följande:
    Men vad spelar det för roll hur man vill göra det? Frågan var om man tycker det är okej, frågan handlade uppenbarligen inte om det är moget eller inte att lägga upp på sociala medier.

    Dessutom förstår jag mig inte på folk som väntar till vecka 18 för att berätta för t.o.m sina närmsta. Men gör det du om du finner det moget, så kan jag berätta den glada nyheten direkt.
    Vill du inte att folk motiverar sina svar? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Fr) skrev 2017-09-11 21:31:47 följande:
    Tydligen spelar det roll för dig, eftersom du frågar här.

    Men om du redan vet hur du ska göra, så gör det. Det är ju du som känner dina närmaste bäst, inte vi, de kanske tycker det är OK att få reda på det genom FB.
    Menade givetvis vad det spelade för roll i tråden.
    Men är väl ingen nyhet att folk måste kommentera allt man inte frågat om.

    Nej jag vet inte hur jag ska göra, jag frågade som sagt då jag var osäker.
    Tycker de flesta att det känns fel så lägger jag inte upp bilden helt enkelt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Fr) skrev 2017-09-11 21:33:32 följande:
    Vill du inte att folk motiverar sina svar? 
    Svar, ja.

    Är inte intresserad av äldre som inte förstår syftet med sociala medier och tycker det är omoget. Det kan jag skapa en annan tråd om isåfall.
  • Anonym (Fr)
    Anonym (?) skrev 2017-09-11 21:37:55 följande:
    Svar, ja.

    Är inte intresserad av äldre som inte förstår syftet med sociala medier och tycker det är omoget. Det kan jag skapa en annan tråd om isåfall.
    Så dina närmaste är unga då?

    Annars så hade jag tyckt det var jättebra att folk i olika åldrar säger sin åsikt, eftersom man ofta har folk i olika åldrar i sin närmaste krets. Du verkar ju själv inte vara säker på vad de tycker...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2017-09-11 21:37:55 följande:

    Svar, ja.

    Är inte intresserad av äldre som inte förstår syftet med sociala medier och tycker det är omoget. Det kan jag skapa en annan tråd om isåfall.


    Om du menar att jag är äldre och inte förstår syftet med sociala medier så kan jag meddela att jag är 25 och förstår syftet mycket väl. Tycker fortfarande att det är omoget är meddela det mest intima och värdefullaste man har på Facebook så, och ffa att göra det innan man ens berättat för sina nära och kära!
  • Anonym (?)
    Anonym (Fr) skrev 2017-09-11 21:49:11 följande:
    Så dina närmaste är unga då?

    Annars så hade jag tyckt det var jättebra att folk i olika åldrar säger sin åsikt, eftersom man ofta har folk i olika åldrar i sin närmaste krets. Du verkar ju själv inte vara säker på vad de tycker...
    I jämförelse med 60+ som tror att sociala medier är löjligt och omoget, ja.

    Som sagt, har inget emot åsikterna, det var de jag var ute efter. Dvs ifall man tycker det är okej att alla får veta nyheten samtidigt.
    Jag var INTE intresserad om det är omoget eller inte att överhuvudtaget lägga upp på sociala medier, eller varför man ens gör det.
    Tycker det är väldigt provocerande då det inte har med trådens fråga att göra.

    Är mer som att ställa frågan "Är det okej att berätta om graviditeten först efter RUL, så man också vet könet?" och få "Förstår inte varför man ens kollar kön på RUL, varför vill man öppna julklapparna innan julafton?" som svar.. det hör inte hit helt enkelt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2017-09-11 21:49:53 följande:
    Om du menar att jag är äldre och inte förstår syftet med sociala medier så kan jag meddela att jag är 25 och förstår syftet mycket väl. Tycker fortfarande att det är omoget är meddela det mest intima och värdefullaste man har på Facebook så, och ffa att göra det innan man ens berättat för sina nära och kära!
    Tack. Du kunde ha skrivit det där redan från början.
  • Anonym (BrittaBerit)

    Jag hade bog blivit ganska sårad om jag ska vara ärlig. Om någon som står mig nära berättar för sina ytligt bekanta samtidigt, vilket man ju ofta har som vänner på FB typ gamla klasskompisar, mm.

Svar på tråden Är det okej tycker ni?