• Anonym (Ledsen)

    Skolan har anmält min son

    Vad kommer hända nu? Han hade kastat en sak på en lärare så hon behövt sy.

    Kommer soc blandas in?

  • Svar på tråden Skolan har anmält min son
  • Anonym (Son med npf)
    Anonym (Lia) skrev 2017-09-12 09:22:46 följande:

    Diagnos eller inte, så kastar man aldrig saker på en annan människa. Har också ett barn med adhd så jag vet hur det kan vara. Om soc blir inblandat, be dem då hjälpa till att få en assistent beviljad till ditt barn. De kan trycka på och även skynda på att ett sådant beslut tas. Var ärlig och tillmötesgående så kommer de hjälpa dig och ditt barn med allt de kan göra för er. Har egen erfarenhet av deras möjligheter att påverka och påskynda beslut som annars kan ta väldigt lång tid eller i värsta fall få avslag. De flesta vid soc har barnens bästa i åtanke och hjälper mer än gärna till i svåra situationer.


    Alla barn med Adhd är likadana menar du? Påstår inte att kasta saker eller slåss är rätt men jag anser att när det händer så går det inte att enbart se barnet som boven utan se vad hände innan under och efter, vad gjorde den vuxne för fel och rätt samt vad kan göras bättre för att undvika en liknande incident? Socialen kan vara till hjälp om skolan samt personal är villiga till förändringar med. Om inte så kommer det hända igen och igen och barnet blir klassat som farlig, ett problem osv.
  • Anonym (Son med npf)
    Anonym (J) skrev 2017-09-12 09:33:05 följande:

    Ja men självklart är det barnet som är offret. Strunta i läraren som blev skadad. Dåligt påläst kan du säga men väluppfostrad åtminstone :)


    Handlar inte om uppfostran men det bevisar du genom din okunskap
  • Litet My

    Nu känner jag inte ert barn alls men förstår problematiken. Soc kommer i första hand inte att utreda er som föräldrar om detta inte sker hemma, ni har säkert era strategier som funkar? Däremot kan det ju inte fortgå såhär. En anmälan kan likaväl i ert fall leda till bättre stöd för barnet i skolan om det är där stödet behövs. Vet en del personer vars barn har diagnos och skolan inte funkat där socanmälan faktiskt lett till att skolan fått sätta in åtgärder och barnet fått hjälp där. Det finns tom fall där skolor anmält sig själva för att rätt hjälp inte finns där för barnet. Så likaväl kan detta leda till något positivt för barnet. Däremot kommer de kolla vilka kontakter som är tagna, om man kan sätta in mer stöd, kontakt med habilitering osv.

  • Litet My
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-12 09:25:13 följande:
    Ja jag hoppas verkligen det :( från början hette det att han självklart skulle få det, men när skolan väl startade så blev det inte så ändå.
    Så hade vi på fritids när min äldsta var yngre, han skulle få vara inne då han inte orkade gå ut...ändå pratade specialpedagogen sig varm för att han behövde vila mellan varven och varva energigivare med energitagare. Men det hette att det var ju sååååå orättvist mot de andra barnen om han fick sitta inne och rita istället. Ungefär som att det inte varit orättvist mot ALLA att tvinga ut honom och han hamnade i en situation han inte kunde hantera. Nåväl det gick ett tag och till sist fattade hans ganska inskränkta fritidspersonal att det faktiskt var bäst för alla parter om han snällt satt inne och pysslade vilket han kunde göra helt själv.
  • Panduro
    Anonym (Son med npf) skrev 2017-09-12 08:46:14 följande:

    Misstänker att det ev finns en diagnos för ditt barn och kan det även vara så att skolan känner till det men inte ordnat resurs eller t o m dragit in den? Oavsett så utnyttja situationen till er fördel. Barnet behöver extra stöd och hjälp isf.

    Vad hände innan incidenten? Ett barn med diagnos känner sig ofta trängd och vill försvara sig. Läraren har ansvar för att undvika en sån situation och hantera det pedagogiskt. Men de svär sig ofta fria från allt och lägger skulden på barnet!


    Diagnos, vad är det? Astma? Öroninflammation? Varför skulle barn med någon typ av diagnos ofta känna sig trängda?
  • Anonym (agreafgadfadfdedx)

    Jag tycker på sätt och vis att skolan gör för stor sak av det hela, och att de skjuter över "felet" på er. Sonens resurs har dragits in och det verkar ju som att han inte trivs i skolan och att han känner sig utanför (det tolkar jag det som utifrån det du skrev att han inte hade någon kompis att leka med).

    Jag minns hur det var när jag var liten och inte kunde uttrycka mig lika fritt som nu när jag är vuxen och har större ordförråd och erfarenhet, vilken frustration det kunde leda till, och missförstånd. Jag tolkar det som att din son ville förmedla det ganska mångfacetterade budskapet att "jag känner mig ensam och obekväm med att gå ut, det känns konstigt att inte ha någon att vara med eller någonstans att ta vägen och jag kan inte förmedla det till dig så du förstår", och så blir det kortslutning i hjärnan och i frustration kastar han iväg någonting, på ren impuls eftersom han inte kan överföra sin upplevelse till läraren. Det är så klart inte ok att göra, men jag förstår hur det gick till. Och nu leder det där till att han får en massa skäll och får utstå samtal hos Soc när det i själva verket handlar om att han känner sig utanför och behöver en resursperson.

    Jag tycker inte att ni ska klandra sonen för hans reaktion. Bara säga att det så klart inte är okej att ta till våld utan att man ska försöka kommunicera med ord så långt det är möjligt, men att du förstår hans känsla. Vidare tycker jag du ska trycka på att sonen behöver sin resursperson, för han verkar känna sig vilsen utan det, eller att han på något annat sätt får hjälp att komma in i sammanhanget.

    Håller tummarna för att det blir bra för honom och er!

  • Anonym (agreafgadfadfdedx)

    Som en liten parentes var jag utanför i gymnasiet, och min enda fristad var idrottslektionerna där jag hade en lärare som inte tvingade mig att vara med. Han låste upp gymmet åt mig och lät mig träna där i lugn och ro. Det gjorde att jag kände mig sedd och respekterad och för en stund slapp jag sticka ut.

    Jag tycker att ni ska lyssna på sonen och höra vad som känns bäst för honom. Om han får sitta inne och rita eller om han har något annat som är lugnande och stärkande för honom, eller om han helt enkelt känner sig vilsen utan sin resurs. Det betyder oerhört mycket att känna att någon lyssnar på en och respekterar en i den utsatta situation man befinner sig när man är utanför i skolan.

  • Anonym (Helga)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-12 09:02:45 följande:

    Så, nu har jag lämnat barnen, så nu har jag tid att svara.

    Han är 6 år, har adhd och blivit nekad assistent.
    Det var en bok som kastades och enligt min son hade det handlat om att han inte ville gå ut på rasten för att han inte har nån att leka med. När läraren sa åt honom att han måste gå ut så hade han kastat boken mot henne. Var inte med flit som det blev så illa som det blev.


    Han har väl inte låg intelligens? Om inte så bör han förstå att han kan skada andra genom att kasta saker. Att han inte vill gå ut är hans eget problem. Säger läraren att man ska gå ut så hör man det.
  • EnAnonumius
    Anonym (Son med npf) skrev 2017-09-12 08:54:26 följande:
    Känner och umgås med många familjer där det problemet finns. Barnen blir våldsamma i trängda situationer. Även min son blir det. Och jag som mamma med diagnos.
    Fortfarande inte okey att generalisera på det sättet som du gjorde.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Skolan har anmält min son