• Anonym (Lana)

    Gravid - Han vill inte gifta sig..

    Hej!


     


    Sitter här och är grön av avundsjuka.. Såg nyligen att ytterligare en av mina bekanta har förlovat sig. Hennes kille hade överraskat henne ute på deras lantställe, bokat en privat båttur in till stan där familj och vänner väntade med restaurang och middag.


     


    Att gifta sig har varit en barndomsdröm för mig men min kille är inte alls inne på det. Han tycker giftermål är ?onödigt? och ett ?spel för galleriet? som bara kostar pengar där folk ändå skiljer sig efter några år. Han har sagt att han vill gifta sig med mig NÅN gång men inte just nu. Han är inte alls den romantiska typen om man säger så, jättedålig på överraskningar och dylikt. Han har köpt blommor till mig EN gång (på min födelsedag) MEN han är dock väldigt kärleksfull och jag känner att han älskar mig från djupet av sitt hjärta och att han aldrig någonsin skulle lämna mig. Han älskar barn och är generellt en väldigt fin person som alla tycker om.


     


    Nu väntar vi också barn ihop om några månader så mina hormoner är all over the place. Jag har tänkt att ?det viktigast är att han älskar mig och att vi har det bra? och försökt att inte jämföra mig med alla vänner vars killar är riktiga Don Juans som överraskar, förlovar sig och gifter sig. Men oj vad avundsjuk jag blir. Att få gifta sig med nära och kära runt omkring sig är en dröm. Till saken hör att mina föräldrar börjar bli gamla och jag ser ingen mening med att ha en sådan dag om de inte kan vara med (när min kille väl bestämt sig om 10 år..). Min kille dock förstår inte det, tycker att jag gör det ?för deras skull?, dvs bara för andras skull för att ?det ser bra ut?. Min kille har dock inte alls nära kontakt med sina föräldrar så som jag har och förstår därmed inte viljan av att kunna dela en sådan dag med dem. Samtidigt ? skulle aldrig vilja byta ut honom heller?Men man vill ju att personen ifråga ska VILJA gifta sig, inte bli påtvingad.


     


    Snälla, hur ska jag hantera det här? Känner mig sur och irriterad på min sambo och avundsjuk på mina vänner. Tre mindre bra känslor. Vet inte om jag ska ta ett ?allvarligt snack? med min sambo, försöka acceptera att det inte kommer hända mig inom en snar framtid eller något annat. Så trist att känna såhär, samtidigt som man verkligen älskar någon. Måste få perspektiv på nått sätt eller goda råd att förhålla mig till.. :)


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:02
    Sorry för stora mellanrum mellan styckena, nått knäppt hände med klippa/klistra.. :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 08:05
    - och, alla frågetecken överallt ska ju såklart vara citatstecken.. :)
  • Svar på tråden Gravid - Han vill inte gifta sig..
  • Anonym (Lana)

    Tack för svar, från "den andra sidan" så att säga..

    Ja vi har pratat om det. Han säger att det främst handlar om att han inte ser meningen i det. Han tycker det är jättejobbigt att behöva stå i centrum, få massa tal och gåvor och uppvaktning. Han hatar födelsedagar och allt sånt firande. Jag har förklarat att jag inte alls har krav eller vilja om att ha ett stort pampigt bröllop. Jag kan likväl vara hemma på tomten med våra familjer och ha knytis. Det är själva handlingen och upplevelsen jag önskar, att ha en egen dag att minnas med glädje. Han köper mitt resonemang och har sagt att vi ska gifta oss, NÅN gång. Men jag tror aldrig frågan kommer, han är liksom inte den typen.


    Anonym (Man) skrev 2017-09-12 10:20:28 följande:

    Jag var nog lika, jag väntade 16 år innan jag gifte mig med min fru. Ibland tar det tid. Vet inte varför, jag älskar henne jättemycket och har ju skaffat ett par ungar med henne (betydligt större beslut än att gifta sig). Vet flera som gifter sig långt efter att de träffats och skaffat barn.

    Du kan ju fråga lite runt varför han inte vill gifta sig, vill han inte stå i centrum, inte ha giftemål i kyrkan, inte lägga ner mycket pengar på det osv?

    Det är fritt även för kvinnor att fria :)


  • Anonym (Lana)

    Hej,

    nej såklart inte, Don Juan var mer ett samlingsnamn för generella romantiker..

    Vi har pratat om det och han säger att vi SKA gifta oss NÅN gång.. men känner inte att det kommer ske...


    Anonym (H) skrev 2017-09-12 08:35:11 följande:

    Varför har du inte pratat med honom innan du blev gravid om det är viktigt för dig?

    Och Don Juan?

    Tycker du att det vore bra om din kille bedrog dig med alla kvinnor han träffar?


  • Anonym (Lana)

    Ja verkligen!

    Vi har pratat om det, även i början och har alltid varit av den uppfattningen att även han vill det. Han säger att han vill nån gång i framtiden men inte ser att det är brådskande. Vi har nyligen köpt hus och väntar barn så han tycker det räcker..

    Han är liksom så oromantisk av sig så jag har svårt att se honom ens fria, det är  inte hans grej på nått sätt. Han tycker sånt är så töntigt och påklistrat. Men mest är det för att han avskyr att stå i centrum. Jag har sagt att det inte är ett stort bröllop jag vill ha utan bara familj o nära, kan likväl vara hemma i trädgården med pyttipanna som middag. Den är själva känslan och kärleken jag vill fira..


    Aiyana skrev 2017-09-12 10:06:12 följande:

    Det är alltid trist när man inte är på samma våglängd vad gäller viktiga beslut i förhållandet. Därför är det så otroligt viktigt att man pratar igenom sådana saker innan man flyttar ihop/gifter sig/skaffar barn.En vill inte ha barn och en annan vill inte gifta sig. Diskuterar man sånt innan så går man in i förhållandet med öppna ögon och vet vad man har att förhålla sig till och vad man har att förvänta sig. 

    Känner du att han lurat dig från början eller har du lurat dig själv och gått omkring och trott att du kan övertala honom? Har han varit ärlig och gett klart besked från början så får du antingen acceptera hans beslut eller hitta någon annan som vill gifta sig. Du kan ju inte gå omkringn och känna dig missnöjd och bitter resten av livet. Det är det valet du har. 


  • Anonym (Lana)

    Nu blir jag avis igen! HAha :) Underbart!

    Men ja, man fastnar liksom.. Vi har fastnat vid steg 1 tyvärr..


    Scoops skrev 2017-09-12 10:31:51 följande:

    Känner igen känslan, fast jag redan är förlovad. Han smällde på stort - frankrikeresa, friade på ett slott med vacker ring, extravagant middag.. allt. Sen bara *poff* nada i snart 8 år. Det där bröllopet kommer liksom aldrig. Tycker att det ibland känts ganska pinsamt att det där sista steget går och drar. Nu förutsätter jag inte att han ska planera hela bröllopet (jag har faktiskt planerat massor), men han har sagt att han ska ringa och kolla catering/boka lokal i snart två år..

    Tänker som dig att det är troheten som är det viktiga. Men jag känner också precis som du att - Åh så fint! Det vill jag också ha!


  • Anonym (Lana)

    Nu blir jag avis igen! HAha :) Underbart!

    Men ja, man fastnar liksom.. Vi har fastnat vid steg 1 tyvärr..


    Scoops skrev 2017-09-12 10:31:51 följande:

    Känner igen känslan, fast jag redan är förlovad. Han smällde på stort - frankrikeresa, friade på ett slott med vacker ring, extravagant middag.. allt. Sen bara *poff* nada i snart 8 år. Det där bröllopet kommer liksom aldrig. Tycker att det ibland känts ganska pinsamt att det där sista steget går och drar. Nu förutsätter jag inte att han ska planera hela bröllopet (jag har faktiskt planerat massor), men han har sagt att han ska ringa och kolla catering/boka lokal i snart två år..

    Tänker som dig att det är troheten som är det viktiga. Men jag känner också precis som du att - Åh så fint! Det vill jag också ha!


  • Anonym (Lana)

    Tack för era svar, ska ta upp det med honom igen och ge mer konkreta förslag på hur man kan göra :)

  • Anonym (Lana)

    Som sagt - ett namn som i gemene mans mun tolkas som en typisk "romantiker".

    Har inte heller skrivit att han är orolig på nått sätt. Blir mer orolig över dina tolkningar av saker utan att se sammanhanget o innebörden av ämnet jag tar upp. Alltså behövs inga fler "råd" från dig, tack!

    quote=78009479][quote-nick]Anonym (H) skrev 2017-09-12 12:43:22 följande:[/quote-nick]Don Juan förförde och dumpade kvinnor.

    Han var inte alls en romantiker på något sätt.

    Och mördat pappan till en av hennes offer.

    Inte konstigt att din kille blir orolig om du vill att han ska vara en Don Juan.[/quote]

  • Anonym (Lana)

    Hej,

    Jag förstår absolut vad du menar. Men det är inte alls på det viset det målas upp, eller som du tror att jag menar. Visst, mååånga tjejer har drömt om sin eventuella bröllopsdag sedan barnsben pga hur det målas upp i sagor och  filmer med romantik, kärlek osv osv. MEN, det är inte det som det egentligen handlar om. Det jag vill ha, som kanske inte framgått så tydligt, är att fira OSS, att ha en dag som är vår att minnas, att ha en riktigt rolig fest, ha folk där som vi älskar som delar den dagen med oss där vi ´verkligen FIRAR att det är vi, att vi hittat varandra och älskar varandra. Vad vi äter, har på oss eller är spelar ingen roll.
    Sen kan det kanske tolkas lite som att det inte spelar någon roll VEM man faktiskt gifter sig med, bara man får gifta sig. Så var det lite när man var barn, man såg bara själv bröllopet och att det är något man SKA göra, och det sitter väl kvar lite, den traditionen att man SKA vara gifta när man får barn etc. Men nu handlar det om att jag bara vill fira oss och skapa ett minne för både oss själva och vår familj och vänner. Sen att det skapar viss trygghet och är traditionsenligt är mer en bisak :)

    Det som jag blir irriterad på med sambon är väl det att han inte kan/vill ha en sådan dag som jag. Jag ser liksom inte felet med det eller problemet. Men men, vill man inte så vill man inte.. :)


    Anonym (etto) skrev 2017-09-12 13:56:06 följande:
    Anonym (Lana) skrev 2017-09-12 11:24:30 följande:

    Ja verkligen!

    Vi har pratat om det, även i början och har alltid varit av den uppfattningen att även han vill det. Han säger att han vill nån gång i framtiden men inte ser att det är brådskande. Vi har nyligen köpt hus och väntar barn så han tycker det räcker..

    Han är liksom så oromantisk av sig så jag har svårt att se honom ens fria, det är  inte hans grej på nått sätt. Han tycker sånt är så töntigt och påklistrat. Men mest är det för att han avskyr att stå i centrum. Jag har sagt att det inte är ett stort bröllop jag vill ha utan bara familj o nära, kan likväl vara hemma i trädgården med pyttipanna som middag. Den är själva känslan och kärleken jag vill fira..



    Ärligt talat så förstår jag honom. Många kvinnor verkar lägga väldigt mycket tid och energi på att planera sina bröllop. De drömmer om de stora dagen sedan de är små. Mannen ifråga ses som ett litet bihang som kan lösas senare. Men han ska förstås stå för romantiken och frieriet, klä upp sig och ordna festligheterna enligt kvinnans barndomsdröm.

    Att bli föräldrar tillsammans och bygga sitt liv ihop är så mycket större. Att ha någon vid sin sida i vått och torrt är så mycket större än blommor och smycken. Så trist att måna kvinnor hänger upp sig på de ytliga detaljerna istället för den äkta kärleken i att ha nån att hålla i handen när det blåser.

    Och han har rätt i att många förhållande spricker. I synnerhet om man har väldigt olika förväntningar på vad förhållandet ska ge och vad det ska kräva av den andre. Och för kärlekens skull finns det inget behov av bröllop eller äktenskap. Förhållandet är exakt detsamma både före och efter bröllopsdagen. Vardag, stundom hårt jobb, stundom härlig samvaro. 
  • Anonym (Lana)
    Kjell2 skrev 2017-09-12 15:33:25 följande:

    Skulle det vara ok för dig att ni gifter er med två anonyma vittnen och sen middag på tu man hand?

    Javisst!! Dock hade jag helst kunnat dela dagen med föräldrar och familj pga att vi alla trivs så bra ihop och har roligt tillsammans. Delad glädje-dubbel glädje, lite så.. :)


  • Anonym (Lana)
    Anonym (k) skrev 2017-09-12 15:46:31 följande:

    Du skriver ju själv att han inte är en sådan person som vill ha en dag i rampljuset, där ni två ska firas:

    Men mest är det för att han avskyr att stå i centrum

    Låt honom vara som han är...


    Nej det är sant, det gör han inte. Men jag vet samtidigt att det blir vad man gör det till. Man kan undanbe sig tal och presenter och bara ha en kul fest med massa glädje och kärlek. Och om det är nått han gillar så är det fest! :)

    Känner lite att han nekar mig vårt livs fest och dag bara pga att han inte gillar att stå i centrum.. känns lite ego och tråkigt.
  • Anonym (Lana)

    Trist att många tolkar det som att jag vill utsätta min sambo att göra något han inte vill (stå i centrum på en jättefest som kostar massa pengar). Som jag skrev innan så är det själva gesten och handlingen jag önskar få uppleva. Inget "stå på scen"-grej utan litet, familjärt och bara mysigt och fint. Att stå i centrum är det bara är ens familj och närmsta tycker inte jag är världens uppoffring. Sedan är det isf en väldigt begränsad tid (typ vid själva vigseln). Tal och presenter kan man undvika genom att göra en överraskningsgrej av det eller helt enkel undanbe sådana saker.

    Jag vill såklart att min sambo ska vilja detta och skulle ALDRIG tvinga eller ställa ultimatum. Men jag vill att han ska förstå hur glad och lycklig det skulle göra mig, att ha en sådan dag. Bara för att det är roligt och en upplevelse. Jag skulle aldrig neka min sambo något han verkligen önskar och därför vill jag att han ska förstå mig och inse vad mycket det skulle göra.

Svar på tråden Gravid - Han vill inte gifta sig..