• Anonymamamma

    Får man ha ett friskt barn hemma från dagis?

    Ja det heter förskola haha

    Skämt å sido, mitt barn, snart två år gammal går 15timmar sedan sommaruppehållet. Nu börjar jag mitt jobb om en vecka och känner att jag skulle vilja ha honom hemma, lite mamma son kvalitetstid innan karusellen drar igång.

    Får man göra så? Ha ett barn hemma för att man vill och inte för att det är sjukt?

    Eller skulle dom döda mig om jag ens frågade?

  • Svar på tråden Får man ha ett friskt barn hemma från dagis?
  • Anonya
    Seven Costanza skrev 2017-09-12 20:18:26 följande:

    Tillägg: T ex när det varit klämdagar vi helgdagar så har vi fått uppmaning i förväg att meddela om vi har för avsikt att ha barnen hemma från förskolan, och fått i efterhand info i veckobrev där det framgått att förskolan är besviken att många föräldrar INTE hade meddelat - eller meddelat med för kort varsel - att de tänkt ha barnet hemma. Alltså har förskolan inte kunnat ge ledigt till del av personalen som inte behövdes när det blivit så få barn. Inte för att det kanske gör så stor skillnad mes ETT barn EN dag, men hos oss är det alltså inte okej att bara meddela med kort varsel att ett friskt barn inte kommer på sina vanliga dagar och tider.


    Ja, klämdagar och under lov är det viktigt att meddela förskola och fritids så de inte nekar någon ledigt eller tar in vikarier i onödan. Samt inte heller beställer mat för alldeles för många barn. Sådana dagar är problemet att det inte handlar om en förälder som plötsligt håller sitt barn hemma utan så många, samtidigt som även en del av personalen vill vara ledig. På fritids händer det alltför ofta att föräldrarna till 12 av de 25 barnen meddelat att barnen är på plats, men så dyker bara 5 upp. Det påverkar både personalsituation och mat en hel del. Dessutom är det vanligt att föräldrarna inte ringer och meddelar för att de antagligen inte tycker det är en vanlig förskoleklassdag eller ingen skoldag och så behöver personalen få tag på en massa föräldrar, som inte alltid heller är glada över att bli väckta sin lediga dag. 


    Men klämdagar och lov är alltså annorlunda än en vanlig dag.

  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-09-12 20:12:51 följande:
    Klart att du i sak får ha ditt barn hemma så mycket du vill från förskolan, som andra sagt är det inte obligatoriskt med förskola. Men jag tänkte ändå säga att det som förvånar mig med de andras svar om att ta en "mysdag" eller ledig vecka när barnet inte är sjukt är att på min förskola står det i policyn att ändrad vistelsetid ska meddelas senast två veckor i förväg - detta eftersom det kan påverka personalbehovet upp eller ner. Arbetstidslagen säger ju att arbetsagare har rätt att veta sitt schema två veckor i förväg, därav att förskolan vill veta hur många barn som ska gå och vilka tider, så det förvånar mig att så många säger att det bara är att hålla hemma med kort varsel.

    PS. Tillfällig föräldrapenning (TFP) är ju det riktiga namnet för ersättning för vård av barn, alltså vab. Det finns inga begränsningar för hur mycket TFP du får ta ut, enda kravet är att du avstår arbete och har barnet hemma från förskolan.
    Det gäller inte när man tar ledigt från förskolan som tvåveckorsregeln gäller. Blir det färre barn en dag så tar det tacksamt emot då pedagogerna hinner med en massa sånt som halkar efter. Dokumentation mm. Eller så kanske de kan gå på utflykt eller bara ha mer tid för varje barn. Ska man däremot ändra tid på dagen eller komma in extra behövs mer framförhållning.
  • Seven Costanza
    Jemp skrev 2017-09-12 20:23:35 följande:

    Snyggare att säga till i god tid om man kan, men att ha ett barn mindre ställer knappast till problem.


    Nej inte om det bara är EN förälder som tänker så en helt vanlig dag, men i samband med lov och klämdagar är som sagt alltför många föräldrar dåliga på att meddela i god tid ifall barnen ska gå på fsk eller inte, vilket gör att det ställer till det både med personalstyrka och mat.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-09-12 20:18:26 följande:

    Tillägg: T ex när det varit klämdagar vi helgdagar så har vi fått uppmaning i förväg att meddela om vi har för avsikt att ha barnen hemma från förskolan, och fått i efterhand info i veckobrev där det framgått att förskolan är besviken att många föräldrar INTE hade meddelat - eller meddelat med för kort varsel - att de tänkt ha barnet hemma. Alltså har förskolan inte kunnat ge ledigt till del av personalen som inte behövdes när det blivit så få barn. Inte för att det kanske gör så stor skillnad mes ETT barn EN dag, men hos oss är det alltså inte okej att bara meddela med kort varsel att ett friskt barn inte kommer på sina vanliga dagar och tider.


    Ja så kan det vara. Vet man att man ska vara ledig vid klämdagar är det ju bra att meddela men även där kan man ju som förälder själv få ett sent besked att man kan vara ledig från jobbet eller spontant tar ledigt även om det inte var planen från början. Det måste man få lov att göra.
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2017-09-12 20:29:53 följande:

    Det gäller inte när man tar ledigt från förskolan som tvåveckorsregeln gäller. Blir det färre barn en dag så tar det tacksamt emot då pedagogerna hinner med en massa sånt som halkar efter. Dokumentation mm. Eller så kanske de kan gå på utflykt eller bara ha mer tid för varje barn. Ska man däremot ändra tid på dagen eller komma in extra behövs mer framförhållning.


    Jaha det har inte framkommit i infon från vår förskola i alla fall så jag har tänkt att en helt ledig dag ju också är en form av ändrad vistelsetid.
  • AnkiC
    Anonymamamma skrev 2017-09-12 19:14:15 följande:
    Okej, tack! Innan 8 ska jag ringa då :)

    Ja precis, och därför kan jag inte ljuga och säga att han är sjuk, man måste ju vara hemma minst 48h och då skulle jag ju bara trassla till det haha. Och må dåligt och skämmas även om det inte kom fram.!

    Men nu vet jag att det är okej att ta en mysdag :) Att det inte ställer till det för dem. :)

    Känner mig helt grön när det gäller dagis. Står och kliar mig i huvudet varje dag över vad för ytterkläder jag bör skicka med när vädret ändrar sig hela tiden! Så fort jag har fått koll på kläderna för en årstid så är det plötslig en ny och jag får börja om med huvudkliandet :D

    Tillfälligt föräldrapenning, får man ta ut det när de är sjuka? Fortfarande? Shit det har jag glömt åh! haha ojdå! Det måste jag ju kolla upp! :)
    Oj, har du missat att du får vabba från jobbet och få betalt när ditt barn är sjukt? Ja då får du läsa på.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-09-12 20:34:25 följande:
    Jaha det har inte framkommit i infon från vår förskola i alla fall så jag har tänkt att en helt ledig dag ju också är en form av ändrad vistelsetid.
    De kan ju knappast tvinga er att lämna ert barn på förskolan om ni inte vill. Menar du att de skulle påpeka det på ert barns förskola? Märkligaste jag hört. Det händer ju jätteofta att barn blir lediga av olika anledningar. Farmor kommer på besök eller man tar ledigt från en dag till en annan. Som pedagog tycker jag det är jättebra. Skönt för barnet i fråga, skönt för barngruppen med minskat antal samt jättebra för pedagogerna som får ett bättre arbetsklimat och mer tid för varje barn.
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2017-09-12 20:41:04 följande:

    De kan ju knappast tvinga er att lämna ert barn på förskolan om ni inte vill. Menar du att de skulle påpeka det på ert barns förskola? Märkligaste jag hört. Det händer ju jätteofta att barn blir lediga av olika anledningar. Farmor kommer på besök eller man tar ledigt från en dag till en annan. Som pedagog tycker jag det är jättebra. Skönt för barnet i fråga, skönt för barngruppen med minskat antal samt jättebra för pedagogerna som får ett bättre arbetsklimat och mer tid för varje barn.


    Nä alltså vi har precis skolat in vårt barn och det skrev jag ju också i mitt första inlägg att förskolan inte är obligatorisk så det är klart att man FÅR ha barnet hemma. Jag menade bara att utifrån den info vi fått så har vi fått intrycket att de helst vill veta minst två veckor i förväg om det är något som kommer avvika från barnets angivna tider - dvs det har inte framgått att de INTE bryr sig om att få info om en helt ledig dag så tidigt som möjligt i förväg. Därav att jag trodde att det inte var önskvärt att man t ex ringde samma dag och sa att ens friska barn bara inte kommer idag.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-09-12 20:55:19 följande:
    Nä alltså vi har precis skolat in vårt barn och det skrev jag ju också i mitt första inlägg att förskolan inte är obligatorisk så det är klart att man FÅR ha barnet hemma. Jag menade bara att utifrån den info vi fått så har vi fått intrycket att de helst vill veta minst två veckor i förväg om det är något som kommer avvika från barnets angivna tider - dvs det har inte framgått att de INTE bryr sig om att få info om en helt ledig dag så tidigt som möjligt i förväg. Därav att jag trodde att det inte var önskvärt att man t ex ringde samma dag och sa att ens friska barn bara inte kommer idag.
    Ok då förstår jag om du inte är så insatt. Då kan jag meddela dig att det är helt ok att göra så. Endast om du ni behöver mer tid eller ändrade tider som påverkar verksamheten nämnvärt är det önskvärt med två veckors framförhållning. Dock kan de aldrig neka tid om man ska arbeta. Om man tex måste in och jobba extra och får reda på det dagen innan och måste ha tid för sitt barn då den egentligen är ledig så får de inte neka dig. Önska kan de dock.
  • RakelO

    Förskolan behöver veta 2 veckor i förväg- rent fackligt- om ditt barns ändrade vistelsetid gör att de måste öppna tidigare eller stänga senare eller vara fler pedagoger på plats tidigt eller så. De ändrar knappast schemat till det sämre för att ditt barn är ledigt några veckor. De ändrar inte schemat alls. Barn åker på semester etc... inget konstigt. Kländagar är annorlunda, då all personal vill vara ledig med sin egen familj. Är 25 barn anmälda och 5 barn dyker upp, är ju många på plats i onödan. De hade blivit beviljade semester om föräldrarna inte anmält att de behövde barnomsorg, som de sedan inte behövde. Svårt läge, då föräldrarna kanske själva får sent besked. Men trist för förskolepersonalen, som ofta också är föräldrar.

Svar på tråden Får man ha ett friskt barn hemma från dagis?